این بحث برای زمانی است ک عقدی از همون ابتدا به صورت ( غیرنافذ ) منعقد شده و بعد بااجازه مالک،
عقد نافذ شده مثل: ( عقد اکراهی ) یا ( عقد فضولی )
حالا بحث اینه ک اثر اجازه ( نتیجه اجازه ) از چه زمانی است؟
... [مشاهده متن کامل]
آیا از زمان ( انعقاد عقده ) ویا از زمان ( دادن اجازه ) ؟
این دو نظریه ک مطرح شده ( کاشفیت و ناقلیت ) برای اینه که بفهمیم ( منافع مال مورد معامله ) برای خریداره یا فروشنده
۱: ( نظریه کاشفیت ) میگه
در عقد فضولی و اکراهی, ( از همون زمان انعقاد عقد ) که اجازه دادیم، بر عقد اثر گذاشته و ازهمون اول صحیح بوده ، واثر قهقرایی دارد و چون اثر قهقرایی دارد
منافع این مدت متعلق ب ( خریدار ) است
۲: ( نظریه ناقلیت ) میگه
در عقد فضولی و اکراهی ، ( از زمانی ک اجازه ) دادیم بر عقد اثر می گذارد وتا زمانی ک اجازه ندادیم این عقد هیچ
( اثر حقوقی ) ندارد
یعنی در یک عقد فضولی ، که ۳ ماه پیش منعقد شده
و مالک الان ب عقد اجازه می دهد
معامله نسبت ب ۳ماه قبل هیچ اثری ندارد
و آثار قانونی عقد از زمان ( صدور اجازه ) ایجاد می شود
و منافع آن متعلق به ( فروشنده ) است .
چرا ؟
چون عین مال در این زمان به او تعلق داشته و فقط از تاریخ اجازه به خریدار منتقل شده است
( و منافع از نظر مالکیت تابع عین است )
عقد نافذ شده مثل: ( عقد اکراهی ) یا ( عقد فضولی )
حالا بحث اینه ک اثر اجازه ( نتیجه اجازه ) از چه زمانی است؟
... [مشاهده متن کامل]
آیا از زمان ( انعقاد عقده ) ویا از زمان ( دادن اجازه ) ؟
این دو نظریه ک مطرح شده ( کاشفیت و ناقلیت ) برای اینه که بفهمیم ( منافع مال مورد معامله ) برای خریداره یا فروشنده
۱: ( نظریه کاشفیت ) میگه
در عقد فضولی و اکراهی, ( از همون زمان انعقاد عقد ) که اجازه دادیم، بر عقد اثر گذاشته و ازهمون اول صحیح بوده ، واثر قهقرایی دارد و چون اثر قهقرایی دارد
منافع این مدت متعلق ب ( خریدار ) است
۲: ( نظریه ناقلیت ) میگه
در عقد فضولی و اکراهی ، ( از زمانی ک اجازه ) دادیم بر عقد اثر می گذارد وتا زمانی ک اجازه ندادیم این عقد هیچ
( اثر حقوقی ) ندارد
یعنی در یک عقد فضولی ، که ۳ ماه پیش منعقد شده
و مالک الان ب عقد اجازه می دهد
معامله نسبت ب ۳ماه قبل هیچ اثری ندارد
و آثار قانونی عقد از زمان ( صدور اجازه ) ایجاد می شود
و منافع آن متعلق به ( فروشنده ) است .
چرا ؟
چون عین مال در این زمان به او تعلق داشته و فقط از تاریخ اجازه به خریدار منتقل شده است
( و منافع از نظر مالکیت تابع عین است )
قبول وصیت کاشفیت دارد
یعنی با قبول کردن وصیت توسط موصی له با فوت موصی ملکیت برای موصی له به وجود می اید نه انکه قبول ناقلیت داشته باشد
یعنی با قبول کردن وصیت توسط موصی له با فوت موصی ملکیت برای موصی له به وجود می اید نه انکه قبول ناقلیت داشته باشد
به نظر می رسد که، منظور حاصل آمدن نتیجه از قضیه مورد بحث می باشد، یا روش شدن نکات مبهم در امری.