کاشِف الغِطاء، شیخ جعفر (نجف ۱۱۴۶ـ۱۲۲۷ق)
مرجع تقلید و رئیس حوزۀ علمیۀ نجف. نزد پدرش، شیخ محمدتقی دورقی، وحید بهبهانی، سید مهدی بحرالعلوم، و به ویژه شیخ محمدمهدی فتونی عاملی درس خواند. او راه وحید بهبهانی را در احیای اصول پی گرفت. به شدت با میرزا محمد اخباری مخالفت کرد و کتاب کشف الغطاء عن معایب میرزا محمد عدوّ العلما را در ردّ آرای وی نوشت. فتحعلی شاه قاجار را می ستود و بیشتر مناصب فقیه را در ادارۀ امور اجتماع به او واگذار و کتاب معروف خود کشف الغطاء عن خفیات مبهمات الشریعةالغَرّاء را نیز به او هدیه کرد. این اثر به اختصار کشف الغطاء خوانده می شود و لقب کاشف الغطاء در مورد شیخ جعفر و خاندان او نیز برگرفته از نام همین کتاب است. شعر بسیار نیکو می سرود. پسرانش شیخ موسی، علی و حسن و دامادهایش شیخ اسدالله تستری مؤلف مقابیس، شیخ محمدتقی رازی و سید صدرالدین عاملی، از شاگردان او بودند. از دیگر شاگردانش می توان از سید جواد عاملی مؤلف مفتاح الکرامه، شیخ محمدحسن مؤلف جواهر، سید محمدباقر صاحبِ الانوار و محمدابراهیم کلباسی مؤلف الاشارات نام برد. شرح قواعدالعلامه؛ غایةالمأمول فی علم الاصول؛ الحق المبین فی تصویب المجتهدین و تخطئة الاخباریین؛ العقائدالجعفریّه؛ رساله منهج الرشاد (در رد وهابیون) و بغیة الطالب از دیگر آثار اوست.
مرجع تقلید و رئیس حوزۀ علمیۀ نجف. نزد پدرش، شیخ محمدتقی دورقی، وحید بهبهانی، سید مهدی بحرالعلوم، و به ویژه شیخ محمدمهدی فتونی عاملی درس خواند. او راه وحید بهبهانی را در احیای اصول پی گرفت. به شدت با میرزا محمد اخباری مخالفت کرد و کتاب کشف الغطاء عن معایب میرزا محمد عدوّ العلما را در ردّ آرای وی نوشت. فتحعلی شاه قاجار را می ستود و بیشتر مناصب فقیه را در ادارۀ امور اجتماع به او واگذار و کتاب معروف خود کشف الغطاء عن خفیات مبهمات الشریعةالغَرّاء را نیز به او هدیه کرد. این اثر به اختصار کشف الغطاء خوانده می شود و لقب کاشف الغطاء در مورد شیخ جعفر و خاندان او نیز برگرفته از نام همین کتاب است. شعر بسیار نیکو می سرود. پسرانش شیخ موسی، علی و حسن و دامادهایش شیخ اسدالله تستری مؤلف مقابیس، شیخ محمدتقی رازی و سید صدرالدین عاملی، از شاگردان او بودند. از دیگر شاگردانش می توان از سید جواد عاملی مؤلف مفتاح الکرامه، شیخ محمدحسن مؤلف جواهر، سید محمدباقر صاحبِ الانوار و محمدابراهیم کلباسی مؤلف الاشارات نام برد. شرح قواعدالعلامه؛ غایةالمأمول فی علم الاصول؛ الحق المبین فی تصویب المجتهدین و تخطئة الاخباریین؛ العقائدالجعفریّه؛ رساله منهج الرشاد (در رد وهابیون) و بغیة الطالب از دیگر آثار اوست.