[ویکی فقه] کاربرد قاعده احترام در فقه ، اغلب مواردی است که فقیهان برای تمسک به قاعده ضمان ید ، اتلاف و تسبیب با مشکل روبه رو می گردند.
محقق حلی در شرائع می گوید: «در هر جا که عقد اجاره فاسد است، چنانچه کلا یا جزئا استیفای منفعت شده باشد، اجرت المثل واجب می شود، خواه از اجرت المسمی زیادتر باشد و خواه کمتر». («کل موضع یبطل فیه عقد الاجاره، یجب فیه اجرة المثل معاستیفاء المنفعه او بعضها، سواء زادت عن المسماة او نقصت عنه) صاحب جواهر در شرح این عبارت می گوید: «در این مساله، قول مخالفی نیافتم و گویی فقها این موضوع را جزء مسلمات دانسته اند و جزء قطعیات است». (بلا خلافاجده فی شی ء من ذلک، بل قد یظهر من ارسالهم ذلک من المسلمات انه من القطعیات)هر چند برای توجیه فقهی ضمان منافع مستوفات ، برخی فقیهان به قاعده اتلاف و تسبیب استناد کرده اند، ولی به نظر دیگران، صدق اتلاف بر استیفا با مشکل مواجه است و به هر حال جای چون و چرا دارد، ولی استناد به قاعده احترام بی اشکال است.
محقق حلی در شرائع می گوید: «در هر جا که عقد اجاره فاسد است، چنانچه کلا یا جزئا استیفای منفعت شده باشد، اجرت المثل واجب می شود، خواه از اجرت المسمی زیادتر باشد و خواه کمتر». («کل موضع یبطل فیه عقد الاجاره، یجب فیه اجرة المثل معاستیفاء المنفعه او بعضها، سواء زادت عن المسماة او نقصت عنه) صاحب جواهر در شرح این عبارت می گوید: «در این مساله، قول مخالفی نیافتم و گویی فقها این موضوع را جزء مسلمات دانسته اند و جزء قطعیات است». (بلا خلافاجده فی شی ء من ذلک، بل قد یظهر من ارسالهم ذلک من المسلمات انه من القطعیات)هر چند برای توجیه فقهی ضمان منافع مستوفات ، برخی فقیهان به قاعده اتلاف و تسبیب استناد کرده اند، ولی به نظر دیگران، صدق اتلاف بر استیفا با مشکل مواجه است و به هر حال جای چون و چرا دارد، ولی استناد به قاعده احترام بی اشکال است.
wikifeqh: کاریرد_قاعده_احترام