کارپاتْچو، ویتوره (۱۴۵۰ـ۱۵۲۵م)(Carpaccio, Vittore)
(نام اصلی: اسکارپاتسا) نقاش ایتالیایی. از بزرگ ترین نقاشان روایی رنسانس آغازین، و از نمایندگان مکتب ونیز بود. نقاشی هایش ترکیب دلنشینی از خیال پردازی و مشاهدۀ موشکافانۀ محیط اطراف، و زندگی روزمره اند. کارپاتچو احتمالاً اهل خانواده ای از جزایر ونیز، و ظاهراً شاگرد لورنتسو باستیانی بوده است، لیکن هنرش از تأثیر جنتیله بلّینی نشان دارد، و چنین می نماید که در توصیف شهر ونیز و آداب و رسوم آن، با هم رقابت داشته اند. کارپاتچو از فرقه های مذهبی ونیز، سفارش های بسیاری دریافت می کرد، و قریحه و استعداد روایت گری خود را در ترسیم صحنه های دینی به نمایش می گذاشت. صحنه هایی از زندگی قدیسه اورسولا (۱۴۹۰ـ۱۴۹۵م) برای فرقۀ قدیسه اورسولا (اکنون آکادمی ونیز)، و صحنه هایی از زندگی ژرژ قدیس و دیگر قدیسان برای فرقۀ قدیس جورجو (۱۵۰۲ـ۱۵۰۷) از این زمره اند. نقاشیمعجزۀ صلیب در ریالتو، به سبب پس زمینۀ ونیزی اش، شایان توجه است. تابلوی روسپیان دربارینیز از آثار مشهور اوست.
(نام اصلی: اسکارپاتسا) نقاش ایتالیایی. از بزرگ ترین نقاشان روایی رنسانس آغازین، و از نمایندگان مکتب ونیز بود. نقاشی هایش ترکیب دلنشینی از خیال پردازی و مشاهدۀ موشکافانۀ محیط اطراف، و زندگی روزمره اند. کارپاتچو احتمالاً اهل خانواده ای از جزایر ونیز، و ظاهراً شاگرد لورنتسو باستیانی بوده است، لیکن هنرش از تأثیر جنتیله بلّینی نشان دارد، و چنین می نماید که در توصیف شهر ونیز و آداب و رسوم آن، با هم رقابت داشته اند. کارپاتچو از فرقه های مذهبی ونیز، سفارش های بسیاری دریافت می کرد، و قریحه و استعداد روایت گری خود را در ترسیم صحنه های دینی به نمایش می گذاشت. صحنه هایی از زندگی قدیسه اورسولا (۱۴۹۰ـ۱۴۹۵م) برای فرقۀ قدیسه اورسولا (اکنون آکادمی ونیز)، و صحنه هایی از زندگی ژرژ قدیس و دیگر قدیسان برای فرقۀ قدیس جورجو (۱۵۰۲ـ۱۵۰۷) از این زمره اند. نقاشیمعجزۀ صلیب در ریالتو، به سبب پس زمینۀ ونیزی اش، شایان توجه است. تابلوی روسپیان دربارینیز از آثار مشهور اوست.
wikijoo: کارپاتچو،_ویتوره_(۱۴۵۰ـ۱۵۲۵م)