کارل هلاواچک ( متولد ۲۴ اوت ۱۸۷۴ در پراگ – درگذشتهٔ ۱۵ ژوئن ۱۸۹۸ در پراگ ) شاعر نمادگرا و هنرمند اهل چک بود.
هلاواچک در خانواده ای از طبقهٔ کارگر در محلهٔ لیبن، پراگ متولد شد. او آثار شعری و نقدهای هنری خود را در مجله Moderní revue ( نقد مدرن ) منتشر می کرد. اشعار هلاواچک به دلیل آهنگین بودن و همنامی آوایی خود قابل توجه بودند، [ ۱] و حاوی علایق انحطاطی از اروتیسم و پوسیدگی بودند، [ ۲] به ویژه استفادهٔ نمادین از خون آشام اشرافی در شعر Upír که به باکره های جوان حمله می کرد. [ ۳]
هلاوچک علاوه بر نویسندگی در زمینهٔ طراحی نیز فعالیت داشت و برای اشعار آرنوشت پروچازکا تصویرسازی می کرد. [ ۴] او به شدت تحت تأثیر ادوارد مونک بود و نقاشی های توهم آمیز، هم به سبک سمبولیستی و هم به سبک اکسپرسیونیستی اولیه خلق می کرد که نشان دهندهٔ اضطراب وی در مورد مسألهٔ جنسیت و مذهب بود. [ ۵] او عضو مؤسس و اولین رئیس گروه ملی گرا و ورزشی باشگاه سوکول در حومهٔ لیبون پراگ بود.
هلاواچک در ۲۳ سالگی بر اثر بیماری سل درگذشت.
یک لوح یادبود تقدیم شده به شاعر در U kříže، نزدیک خانهٔ او در محلهٔ قدیمی لیبون قرار دارد. [ ۶]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهلاواچک در خانواده ای از طبقهٔ کارگر در محلهٔ لیبن، پراگ متولد شد. او آثار شعری و نقدهای هنری خود را در مجله Moderní revue ( نقد مدرن ) منتشر می کرد. اشعار هلاواچک به دلیل آهنگین بودن و همنامی آوایی خود قابل توجه بودند، [ ۱] و حاوی علایق انحطاطی از اروتیسم و پوسیدگی بودند، [ ۲] به ویژه استفادهٔ نمادین از خون آشام اشرافی در شعر Upír که به باکره های جوان حمله می کرد. [ ۳]
هلاوچک علاوه بر نویسندگی در زمینهٔ طراحی نیز فعالیت داشت و برای اشعار آرنوشت پروچازکا تصویرسازی می کرد. [ ۴] او به شدت تحت تأثیر ادوارد مونک بود و نقاشی های توهم آمیز، هم به سبک سمبولیستی و هم به سبک اکسپرسیونیستی اولیه خلق می کرد که نشان دهندهٔ اضطراب وی در مورد مسألهٔ جنسیت و مذهب بود. [ ۵] او عضو مؤسس و اولین رئیس گروه ملی گرا و ورزشی باشگاه سوکول در حومهٔ لیبون پراگ بود.
هلاواچک در ۲۳ سالگی بر اثر بیماری سل درگذشت.
یک لوح یادبود تقدیم شده به شاعر در U kříže، نزدیک خانهٔ او در محلهٔ قدیمی لیبون قرار دارد. [ ۶]
wiki: کارل هلاواچک