کارل مارکس جوان ( به انگلیسی: The Young Karl Marx ) ؛ ( به فرانسوی: Le jeune Karl Marx ) فیلمی فرانسوی در سبک درام و زندگینامه ای به کارگردانی رائول پک محصول سال ۲۰۱۷ است که سال های جوانی کارل مارکس را به نمایش می گذارد. از بازیگران آن می توان به آگوست دیهل، الیویه گورمه، و رولف کانیس اشاره کرد.
... [مشاهده متن کامل]
کارل مارکس جوان یک اثر جذاب، گیرا، با بازیگری خوب و نیت صادقانه است که از دانش و اطلاعات تاریخی دقیقی بهره برده و صرفاً کنکاشی دست و پا شکسته و تلخ و شیرین در یک موضوع تاریخی نیست. سبک فیلمسازی هوشمندانه و به خوبی به هم تنیده رائول پک مباحث سیاسی مخفیانه آن دوران را به مسایل قابل فهم زمانه امروزی منتقل کرده و بوی نای کهنه مباحث آکادمیک را از آن زدوده است.
منتقد نشریه گاردین اعلام کرد به رغم پیش بینی ها با توجه به بازیگری هوشمندانه و تمرکز بر فیلم نامه و کارگردانی فیلم خوبی از آب درآمده است.
هر چند مباحث و افکار در شکلی قابل فهم و گاه حتی بسیار هیجان آوری ارائه می شوند ولی با در نظر گرفتن زمینه های موضوعات هر کسی با حداقل آشنایی با حوادث تاریخی پس از آن ممکن است به این نتیجه برسد که فیلم با صراحت و قدرت کافی عروج احساسی داستان را بیان نمی کند.
تمرکز ویژه فیلم بر این دوره از زندگی مارکس به رائول پک و پاسکال بونیتزر که مشترکاً فیلمنامه را نوشته اند، امکان می دهد که در این فیلم دو ساعته اختلافات و مباحث درونی کمونیست ها را به خوبی منعکس کرده و در نقطه مقابل مارکس به عنوان سیاستمداری سالخورده و با مو و ریش های بلند و جو گندمی که در ذهن عموم جا افتاده، مارکس جوان به عنوان شخصیتی قوی و جذاب را به خوبی به تصویر بکشند.
یکی از نقاط قوت غیرمنتظره فیلم داستان های عاشقانه دوگانه آن است؛ ولی مثل هر داستان دیگری در مورد بنیانگذاران ( پدران ) کمونیسم در این فیلم نیز عشق واقعی در حقیقت دوستی عمیقی است که بین مارکس که همیشه در فقر و تبعید زندگی می کند و انگلس «بورژوای انقلابی» وجود دارد که با وفاداری کامل و در بسیاری از موارد به شکل مالی از دوستش حمایت می کند.
در فوریه ۲۰۱۷ این فیلم در جشنواره فیلم برلین برای اولین بار به نمایش درآمد.

... [مشاهده متن کامل]
کارل مارکس جوان یک اثر جذاب، گیرا، با بازیگری خوب و نیت صادقانه است که از دانش و اطلاعات تاریخی دقیقی بهره برده و صرفاً کنکاشی دست و پا شکسته و تلخ و شیرین در یک موضوع تاریخی نیست. سبک فیلمسازی هوشمندانه و به خوبی به هم تنیده رائول پک مباحث سیاسی مخفیانه آن دوران را به مسایل قابل فهم زمانه امروزی منتقل کرده و بوی نای کهنه مباحث آکادمیک را از آن زدوده است.
منتقد نشریه گاردین اعلام کرد به رغم پیش بینی ها با توجه به بازیگری هوشمندانه و تمرکز بر فیلم نامه و کارگردانی فیلم خوبی از آب درآمده است.
هر چند مباحث و افکار در شکلی قابل فهم و گاه حتی بسیار هیجان آوری ارائه می شوند ولی با در نظر گرفتن زمینه های موضوعات هر کسی با حداقل آشنایی با حوادث تاریخی پس از آن ممکن است به این نتیجه برسد که فیلم با صراحت و قدرت کافی عروج احساسی داستان را بیان نمی کند.
تمرکز ویژه فیلم بر این دوره از زندگی مارکس به رائول پک و پاسکال بونیتزر که مشترکاً فیلمنامه را نوشته اند، امکان می دهد که در این فیلم دو ساعته اختلافات و مباحث درونی کمونیست ها را به خوبی منعکس کرده و در نقطه مقابل مارکس به عنوان سیاستمداری سالخورده و با مو و ریش های بلند و جو گندمی که در ذهن عموم جا افتاده، مارکس جوان به عنوان شخصیتی قوی و جذاب را به خوبی به تصویر بکشند.
یکی از نقاط قوت غیرمنتظره فیلم داستان های عاشقانه دوگانه آن است؛ ولی مثل هر داستان دیگری در مورد بنیانگذاران ( پدران ) کمونیسم در این فیلم نیز عشق واقعی در حقیقت دوستی عمیقی است که بین مارکس که همیشه در فقر و تبعید زندگی می کند و انگلس «بورژوای انقلابی» وجود دارد که با وفاداری کامل و در بسیاری از موارد به شکل مالی از دوستش حمایت می کند.
در فوریه ۲۰۱۷ این فیلم در جشنواره فیلم برلین برای اولین بار به نمایش درآمد.
