کاربرد الومینیوم در چندلایه های الیافی فلزی

دانشنامه عمومی

کاربرد آلومینیوم در چندلایه های الیافی فلزی. یکی از معروف ترین چندلایه الیافی - فلزی ( Fiber Metal Laminates ) گلیر ( GLARE ) است که از اتصال چند لایه کامپوزیت شیشه - اپوکسی و لایه های نازک آلومینیوم با چسب اپوکسی ساخته می شود. جهت گیری الیاف تک جهته ( Uni - directional ) بسته به خواص مورد نظر تعیین می شود که در راستای صفر و یا نود درجه باشد. کامپوزیت شیشه - اپوکسی دارای معایبی از جمله حساسیت به ضربه، خوردگی و احتراق است. همچنین فلز آلومینیوم به تنهایی نسبت استحکام به وزن کمتری نسبت به گلیر دارد. محققان درصدد رفع این معایب تصمیم گرفتند تا از آلومینیوم و لایه کامپوزیت در کنارهم استفاده کنند تا هم از عیوب بکاهند و هم از مزایای هر دو در کنارهم بهره ببرند. در نتیجه، مطالعه گلیرها از این جهت پراهمیت است که در دسته مواد نو قرار داشته و خواص مختلف آنها ( استحکام در برابر ضربه های سرعت بالا و سرعت پایین، بارهای شبه استاتیکی، تنش های حرارتی، خوردگی و خستگی ) [ ۲] مورد مطالعه و پژوهش محققان است. با گذشت زمان این ساختار بهبود یافته و در حال پیشرفت است.
در نتیجه گلیر در دستهٔ مواد مرکب قراردارد[ ۳] طراحی، ساخت و بازبینی گلیرها بیشتر مشابه ورقه های آلومینیومی است تا لایه های کامپوزیتی.
مزایای گلیر نسبت به آلومینیوم عبارت است از:[ ۴]
• عملکرد بهتر در برابر بارهای ضربه ای و بارگذاری های خستگی . از آنجا که گلیر کرنش الاستیک بالایی دارد ، توانایی جذب انرژی زیادی در برابر ضربه دارد.
• مقاومت خوب در برابر خوردگی.
• مقاومت بالا در برابر حریق.
وزن مخصوص پایین.
علاوه بر این، می توان مواد را در حین طراحی و ساخت تنظیم کرد تا تعداد، نوع و ترازبندی لایه ها متناسب با تنش ها و شکل های بخش های مختلف هواپیما باشد. این امکان اجازه تولید مقاطع منحنی شکل، صفحات پیچیده یکپارچه یا ورقهای بسیار بزرگ گلیر را می دهد.
در حالی که یک ورق ساده گلیر تولید شده سه تا ده برابر یک ورق آلومینیوم معادل آن گران است، [ ۵] سازه ای که با گلیر ساخته شده سبک تر و پیچیده تر از ساختار فلزی معادل آن است، به بازرسی و نگهداری کمتری احتیاج دارد و از خرابی کمتر و طول عمر بیشتری برخوردار است. این ویژگی ها می توانند استفاده از گلیر را در طولانی مدت مقرون به صرفه تر از سازه آلومینیومی معادل آن کند.
گلیر یکی از چندلایه های الیافی - فلزی پرکاربرد است که توسط شرکت هلندی آکزونوبل ( Akzo Nobel ) در سال ۱۹۸۷ ساخته شده است. [ ۶] گلیر در سال ۲۰۰۷، زمانی که هواپیمای ایرباس ای ۳۸۰ ( A380 ) خدمات تجاری خود را آغاز کرد، وارد مرحله صنعتی شدن شد. بیشتر تحقیقات و پیشرفت ها در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه فناوری دلفت، انجام شد، جایی که اساتید و محققان دانش چندلایه های الیافی - فلزی را پیشرفته و چندین اختراع مختلف مانند روش اتصال برای ساخت پانل های گسترده تر و طولانی تر بدون نیاز به اتصالات خارجی را به دست آوردند. [ ۷]
عکس کاربرد آلومینیوم در چندلایه های الیافی فلزیعکس کاربرد آلومینیوم در چندلایه های الیافی فلزی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس