کاربراتور
/kArberAtor/
فرهنگ عمید
دانشنامه عمومی
کاربوراتور یا کاربُراتور ( به فرانسوی: carburateur ) نام وسیله ای در خودرو است که وظیفه دارد سوخت مورد نیاز موتور در سیستم های کاربراتوری را در کلیه شرایط به نحوی آماده کند که موتور با بهترین شرایط ممکن کار کند. [ ۱]
«کاربراتور» در سال ۱۸۷۶ میلادی، توسط یک مخترع آلمانی به نام گوتلیب دایملر اختراع شد. [ ۲]
عامل اصلی کار کاربراتور ایجاد خلأ در روی مجرای خروج سوخت ( ژیگلور ) است. ایجاد خلاء براساس دو قانون مهم در مکانیک سیالات بنام های معادله پیوستگی و معادله برنولی به وجود می آید. این کار توسط قسمتی از کاربراتور به نام ونتوری یا گلوگاه انجام می گیرد. با باز شدن صفحه گاز هوا توسط سیلندر موتور مکیده شده و به داخل کاربراتور جریان می یابد. در هنگام عبور از ونتوری به علت کاهش مقطع عبور سرعت هوا افزایش یافته و فشار محفظه ونتوری کاهش میابد، و مکشی ایجاد می کند که به مراتب از سایر مقاطع کاربراتور بیشتر است؛ بنابراین چنانچه مجرای سوخت به این قسمت متصل شود، سوخت مکیده شده و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر وارد می شود. سوخت به حالت اتمیزه با نسبت استکیومتری با هوا ترکیب می شود. [ ۳]
کاربراتورها را می توان از جهات مختلف به سه دسته تقسیم بندی کرد:
• کاربراتور صعودی
• کاربراتور نزولی
• کاربراتور افقی
۱ - کاربراتور صعودی:
در این کاربراتور هوای ورودی از پایین کاربراتور وارد شده و در حین بالا رفتن با سوخت پاشیده شده از ژیگلور مخلوط می شود از این نوع کاربراتور به دلیل کاهش راندمان حجمی موتور در خودروهای سواری استفاده نمی شود و تنها در ماشین های کشاورزی و موتورهای دریایی مورد مصرف دارند
۲ - کاربراتور نزولی:
در این نوع کاربراتور هوای ورودی از بالای کاربراتور وارد شده و با سوخت تحت تأثیر نیروی جاذبه مخلوط شده و حرکت می کند این نوع از کاربراتور راندمان حجمی بالایی دارد
۳ - کاربراتور افقی:
در این نوع کاربراتور سوخت و هوا به صورت افقی حرکت کرده و راندمان حجمی کمتری از کاربراتور نوع نزولی دارد
• کاربراتور ونتوری ثابت:
در این نوع کاربراتور جریان هوای عبوری از ونتوری خلأ نسبی یا مکشی ایجاد می کند که سبب تخلیه سوخت از نازل می شود تنوع این کاربراتور زیاد است و همگی برا اساس روش مشترکی کار می کنند.
• کاربراتور ونتوری متغیر:
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف«کاربراتور» در سال ۱۸۷۶ میلادی، توسط یک مخترع آلمانی به نام گوتلیب دایملر اختراع شد. [ ۲]
عامل اصلی کار کاربراتور ایجاد خلأ در روی مجرای خروج سوخت ( ژیگلور ) است. ایجاد خلاء براساس دو قانون مهم در مکانیک سیالات بنام های معادله پیوستگی و معادله برنولی به وجود می آید. این کار توسط قسمتی از کاربراتور به نام ونتوری یا گلوگاه انجام می گیرد. با باز شدن صفحه گاز هوا توسط سیلندر موتور مکیده شده و به داخل کاربراتور جریان می یابد. در هنگام عبور از ونتوری به علت کاهش مقطع عبور سرعت هوا افزایش یافته و فشار محفظه ونتوری کاهش میابد، و مکشی ایجاد می کند که به مراتب از سایر مقاطع کاربراتور بیشتر است؛ بنابراین چنانچه مجرای سوخت به این قسمت متصل شود، سوخت مکیده شده و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر وارد می شود. سوخت به حالت اتمیزه با نسبت استکیومتری با هوا ترکیب می شود. [ ۳]
کاربراتورها را می توان از جهات مختلف به سه دسته تقسیم بندی کرد:
• کاربراتور صعودی
• کاربراتور نزولی
• کاربراتور افقی
۱ - کاربراتور صعودی:
در این کاربراتور هوای ورودی از پایین کاربراتور وارد شده و در حین بالا رفتن با سوخت پاشیده شده از ژیگلور مخلوط می شود از این نوع کاربراتور به دلیل کاهش راندمان حجمی موتور در خودروهای سواری استفاده نمی شود و تنها در ماشین های کشاورزی و موتورهای دریایی مورد مصرف دارند
۲ - کاربراتور نزولی:
در این نوع کاربراتور هوای ورودی از بالای کاربراتور وارد شده و با سوخت تحت تأثیر نیروی جاذبه مخلوط شده و حرکت می کند این نوع از کاربراتور راندمان حجمی بالایی دارد
۳ - کاربراتور افقی:
در این نوع کاربراتور سوخت و هوا به صورت افقی حرکت کرده و راندمان حجمی کمتری از کاربراتور نوع نزولی دارد
• کاربراتور ونتوری ثابت:
در این نوع کاربراتور جریان هوای عبوری از ونتوری خلأ نسبی یا مکشی ایجاد می کند که سبب تخلیه سوخت از نازل می شود تنوع این کاربراتور زیاد است و همگی برا اساس روش مشترکی کار می کنند.
• کاربراتور ونتوری متغیر:
wiki: کاربراتور
دانشنامه آزاد فارسی
کاربُراتور (carburetor)
کاربراتور ماشین
کاربراتور ماشین
کاربراتور ماشین
کاربراتور ماشین
(یا: سوخت آما) وسیله ای برای آمیختن سوخت و هوا، به منظور سوختن در موتور احتراق داخلی. کاربراتور بنزین مایع را به قطره های بسیار ریزی شبیه پودر تبدیل می کند. جریان هوا بنزین پودرشده را با خود به سیلندر های موتور می برد و در آن جا، مخلوط بنزین و هوا به کمک جرقۀ شمع مشتعل می شود و می سوزد. از آغاز قرن ۲۰، کاربراتور جزیی از موتور احتراق داخلی بوده است. از ۱۹۸۵ به بعد، در اغلب خودرو های مسافری و وانت ها، کاربراتور جای خود را به اَنژِکتور (سوخت پاش) داده است که کارآمدتر است و سوخت را با روش کنترل رایانه ای به داخل سیلندر ها می پاشد. موتور های دیزل از ابتدا با انژکتور کار می کردند. اکنون کاربراتور فقط روی اتومبیل ها و وانت های بنزین سوزِ قدیمی دیده می شود، اما استفاده از کاربراتور در موتور قایق و هواپیما و بعضی وسایل نقلیۀ ورزشی، مانند جت اسکی و موتورسیکلت، هنوز متداول است.
کاربراتور ماشین
کاربراتور ماشین
کاربراتور ماشین
کاربراتور ماشین
(یا: سوخت آما) وسیله ای برای آمیختن سوخت و هوا، به منظور سوختن در موتور احتراق داخلی. کاربراتور بنزین مایع را به قطره های بسیار ریزی شبیه پودر تبدیل می کند. جریان هوا بنزین پودرشده را با خود به سیلندر های موتور می برد و در آن جا، مخلوط بنزین و هوا به کمک جرقۀ شمع مشتعل می شود و می سوزد. از آغاز قرن ۲۰، کاربراتور جزیی از موتور احتراق داخلی بوده است. از ۱۹۸۵ به بعد، در اغلب خودرو های مسافری و وانت ها، کاربراتور جای خود را به اَنژِکتور (سوخت پاش) داده است که کارآمدتر است و سوخت را با روش کنترل رایانه ای به داخل سیلندر ها می پاشد. موتور های دیزل از ابتدا با انژکتور کار می کردند. اکنون کاربراتور فقط روی اتومبیل ها و وانت های بنزین سوزِ قدیمی دیده می شود، اما استفاده از کاربراتور در موتور قایق و هواپیما و بعضی وسایل نقلیۀ ورزشی، مانند جت اسکی و موتورسیکلت، هنوز متداول است.
wikijoo: کاربراتور
پیشنهاد کاربران
سوختاما
قسمت های مختلف ماشین به انگلیسی:
hood ( American ) / bonnet ( British ) = کاپوت
headlight / headlamp ( British ) = چراغ جلو
taillight / rear light ( British ) = چراغ عقب
front bumper = سپر جلو
... [مشاهده متن کامل]
rear bumper = سپر عقب
windscreen ( British ) / windshield ( American ) = شیشه جلو
rear window = شیشه عقب
side window = شیشه بغل
windscreen wiper ( British ) / windshield wiper ( American ) = برف پاک کن
roof = سقف
sunroof = پنجره سقفی
roofrack = باربند
trunk ( American ) / boot ( British ) = صندوق عقب
antenna ( American ) / aerial ( British ) = آنتن
tailpipe / exhaust / exhaust pipe = لوله اگزوز
wing ( British ) / fender ( American ) = گلگیر
tire ( American ) / tyre ( British ) = چرخ
hubcap / wheel cover / wheel trim = قالپاق
spare tire / spare tyre = لاستیک زاپاس
chassis = شاسی
number plate ( British ) / license plate ( American ) = پلاک
gas pedal ( American ) / accelerator ( British ) = پدال گاز
brake pedal = پدال ترمز
clutch = کلاچ
emergency brake ( American ) / handbrake ( British ) = ترمز دستی
brake pad = لنت ترمز
wing mirror ( British ) / side - view mirror ( American ) = آینه بغل
rear - view mirror = آینه وسط
steering wheel = فرمان
horn = بوق
ignition = استارت
gear lever ( British ) / gear stick ( British ) / gear shift ( American ) = دسته دنده
instrument panel = صفحه نشانگر آمپر ها
milometer ( British ) / mileometer ( British ) / odometer ( American ) / the clock ( informal ) = کیلومتر شمار
speedometer = سرعت سنج
fuel gauge = آمپر سوخت
tachometer / rev counter = تاکومتر، دور سنج موتور
satnav / sat nav ( satellite navigation ) = مسیریاب، مکان یاب
glove compartment / glove box = جعبه داشبورد
dashboard = داشبورد
seat belt = کمربند ایمنی
door handle = دستگیره در
cooler = کولر
heater = بخاری
air vent = دریچه کولر ( و بخاری )
headrest = پشت سری صندلی
visor = آفتاب گیر
driver's seat = صندلی راننده
passenger seat = صندلی شاگرد
stop light / brake light = چراغ ترمز
reversing light ( British ) / backup light ( American ) = چراغ دنده عقب
turn signal ( American ) / indicator ( British ) / blinker ( informal ) = راهنما
oil filter = فیلتر روغن
air filter = فیلتر هوا
radiator = رادیاتور
fuel tank = باک بنزین
gas cap / filler cap = درپوش باک بنزین
spark plug / sparking plug = شمع
fuel injection system = کاربُراتور
radiator hose = شلنگ رادیاتور
fan belt / serpentine belt / alternator belt = تسمه پروانه، تسمه دینام
timing belt = تسمه تایم
alternator = دینام
cylinder = سیلندر
piston = پیستون
gearbox = گیربکس
coolant = مایع خنک کننده
airbag = کیسه هوا
automatic transmission ( AT ) = دنده اتوماتیک
manual transmission ( MT ) = گیربکس دستی، دنده دستی
hood ( American ) / bonnet ( British ) = کاپوت
headlight / headlamp ( British ) = چراغ جلو
taillight / rear light ( British ) = چراغ عقب
front bumper = سپر جلو
... [مشاهده متن کامل]
rear bumper = سپر عقب
windscreen ( British ) / windshield ( American ) = شیشه جلو
rear window = شیشه عقب
side window = شیشه بغل
windscreen wiper ( British ) / windshield wiper ( American ) = برف پاک کن
roof = سقف
sunroof = پنجره سقفی
roofrack = باربند
trunk ( American ) / boot ( British ) = صندوق عقب
antenna ( American ) / aerial ( British ) = آنتن
tailpipe / exhaust / exhaust pipe = لوله اگزوز
wing ( British ) / fender ( American ) = گلگیر
tire ( American ) / tyre ( British ) = چرخ
hubcap / wheel cover / wheel trim = قالپاق
spare tire / spare tyre = لاستیک زاپاس
chassis = شاسی
number plate ( British ) / license plate ( American ) = پلاک
gas pedal ( American ) / accelerator ( British ) = پدال گاز
brake pedal = پدال ترمز
clutch = کلاچ
emergency brake ( American ) / handbrake ( British ) = ترمز دستی
brake pad = لنت ترمز
wing mirror ( British ) / side - view mirror ( American ) = آینه بغل
rear - view mirror = آینه وسط
steering wheel = فرمان
horn = بوق
ignition = استارت
gear lever ( British ) / gear stick ( British ) / gear shift ( American ) = دسته دنده
instrument panel = صفحه نشانگر آمپر ها
milometer ( British ) / mileometer ( British ) / odometer ( American ) / the clock ( informal ) = کیلومتر شمار
speedometer = سرعت سنج
fuel gauge = آمپر سوخت
tachometer / rev counter = تاکومتر، دور سنج موتور
satnav / sat nav ( satellite navigation ) = مسیریاب، مکان یاب
glove compartment / glove box = جعبه داشبورد
dashboard = داشبورد
seat belt = کمربند ایمنی
door handle = دستگیره در
cooler = کولر
heater = بخاری
air vent = دریچه کولر ( و بخاری )
headrest = پشت سری صندلی
visor = آفتاب گیر
driver's seat = صندلی راننده
passenger seat = صندلی شاگرد
stop light / brake light = چراغ ترمز
reversing light ( British ) / backup light ( American ) = چراغ دنده عقب
turn signal ( American ) / indicator ( British ) / blinker ( informal ) = راهنما
oil filter = فیلتر روغن
air filter = فیلتر هوا
radiator = رادیاتور
fuel tank = باک بنزین
gas cap / filler cap = درپوش باک بنزین
spark plug / sparking plug = شمع
fuel injection system = کاربُراتور
radiator hose = شلنگ رادیاتور
fan belt / serpentine belt / alternator belt = تسمه پروانه، تسمه دینام
timing belt = تسمه تایم
alternator = دینام
cylinder = سیلندر
piston = پیستون
gearbox = گیربکس
coolant = مایع خنک کننده
airbag = کیسه هوا
automatic transmission ( AT ) = دنده اتوماتیک
manual transmission ( MT ) = گیربکس دستی، دنده دستی