کادانس
/kAdAns/
فرهنگ فارسی
دانشنامه آزاد فارسی
رجوع شود به:فرود (موسیقی)
wikijoo: کادانس
پیشنهاد کاربران
در تئوری موسیقی، فرود یا کَدانس ( فرانسوی: Cadence ) که در فارسی بصورت کادانس خوانده می شود یک نوع پیکربندی ملودیک یا هارمونیک است که احساس توقف، پایان و فرود در یک قطعه موسیقی را ایجاد می کند.
کادانس هارمونیک در یک قطعهٔ موسیقی حداقل دارای دو آکورد است که نتیجه بخشِ «فرود» در موسیقی است و نوع ریتمیک آن نیز با یک الگوی مشخص می تواند پایان بخش باشد. کادانس بستگی به حس و نوع آن می تواند قوی یا ضعیف باشد و با توجه به ملودی و نوع وصل آکوردها طبقه بندی می شود. «ریتمِ هارمونیک» نقش مهمی در وقوع این احساس ایفا می کند.
... [مشاهده متن کامل]
در کنسرتو های اولیه، کادانس به عنوان قطعه ای مستقل و بیشتر، قبل از پایان موومان اول، توسط تکنواز بدون همراهی ارکستر به صورت بداهه نوازی اجرا می شد. در این نوع از کادانس ها، نوازنده با الهام از ملودی ها و تکنیک های همان موومان و توانایی های خود، به صورت آزاد قطعه را اجرا می کرد. در ادامه و به تدریج این نوع کادانس ها برای همهٔ موومان ها اجرا می شد و آهنگسازان تصمیم گرفتند که خود برای این قسمت ها کادانس نوشته و دارای میزان بندی مشخص باشد.
در دوران قواعد مشترک طبق اصولِ هارمونی، کادانس ها به چهار نوع تقسیم می شدند و مشخص بود که قطعهٔ موسیقی دارای ایست موقت، حرکتی فریب دهنده یا به دنبال پایانِ قطعه است. در این روش از سیستم عددنویسی رومی استفاده می شود و عبارتند از: کادانس کامل ، کادانس پلاگال یا مذهبی ، کادانس فریب دهنده و کادانس نیمه تمام
یک کادانس هنگامی مهم، معتبر و استاندارد است که از وصل درجه پنج ( V ) آکورد به درجهٔ یک ( I ) حاصل شود. در این نوع کادانس ممکن است یک فاصله هفتم نسبت به پایه ( V7 ) به آکورد اضافه شود. در کادانس کامل، معمولاً قبل از آکورد درجهٔ پنج، از درجهٔ دوم ( II ) یا چهارم ( IV ) برای بیانِ بهتر نیز استفاده می شود. در کادانس کامل، درجات پنج و یک به حالت پایگی قرار گرفته و معکوس نمی شوند و چنانچه پایهٔ آکوردِ آخر، هم در بخش باس باشد و هم در سوپرانو تکرار شود، به عنوان قوی ترین کادانس یا «کادانسِ کاملِ درست» شناخته می شود.
• کادانس مذکر
• کادانس مؤنث
یک کادانس مذهبی به معنی آمین، از وصل آکورد درجهٔ چهار ( IV ) به درجهٔ یک ( I ) به دست می آید. این کادانس نوعی توقف موقت است و پایان قطعی ایجاد نمی کند و ایست کوتاهی است برای تکرار یا جملهٔ بعدی موسیقی که در آوازهای کلیسایی رواج داشته و روی کلمهٔ آمین قرار می گیرد. کادانس پلاگال اگر پس از «کادانس کامل» بیاید، تأثیری پرحاشیه و حجیم تر دارد.
کادانس هارمونیک در یک قطعهٔ موسیقی حداقل دارای دو آکورد است که نتیجه بخشِ «فرود» در موسیقی است و نوع ریتمیک آن نیز با یک الگوی مشخص می تواند پایان بخش باشد. کادانس بستگی به حس و نوع آن می تواند قوی یا ضعیف باشد و با توجه به ملودی و نوع وصل آکوردها طبقه بندی می شود. «ریتمِ هارمونیک» نقش مهمی در وقوع این احساس ایفا می کند.
... [مشاهده متن کامل]
در کنسرتو های اولیه، کادانس به عنوان قطعه ای مستقل و بیشتر، قبل از پایان موومان اول، توسط تکنواز بدون همراهی ارکستر به صورت بداهه نوازی اجرا می شد. در این نوع از کادانس ها، نوازنده با الهام از ملودی ها و تکنیک های همان موومان و توانایی های خود، به صورت آزاد قطعه را اجرا می کرد. در ادامه و به تدریج این نوع کادانس ها برای همهٔ موومان ها اجرا می شد و آهنگسازان تصمیم گرفتند که خود برای این قسمت ها کادانس نوشته و دارای میزان بندی مشخص باشد.
در دوران قواعد مشترک طبق اصولِ هارمونی، کادانس ها به چهار نوع تقسیم می شدند و مشخص بود که قطعهٔ موسیقی دارای ایست موقت، حرکتی فریب دهنده یا به دنبال پایانِ قطعه است. در این روش از سیستم عددنویسی رومی استفاده می شود و عبارتند از: کادانس کامل ، کادانس پلاگال یا مذهبی ، کادانس فریب دهنده و کادانس نیمه تمام
یک کادانس هنگامی مهم، معتبر و استاندارد است که از وصل درجه پنج ( V ) آکورد به درجهٔ یک ( I ) حاصل شود. در این نوع کادانس ممکن است یک فاصله هفتم نسبت به پایه ( V7 ) به آکورد اضافه شود. در کادانس کامل، معمولاً قبل از آکورد درجهٔ پنج، از درجهٔ دوم ( II ) یا چهارم ( IV ) برای بیانِ بهتر نیز استفاده می شود. در کادانس کامل، درجات پنج و یک به حالت پایگی قرار گرفته و معکوس نمی شوند و چنانچه پایهٔ آکوردِ آخر، هم در بخش باس باشد و هم در سوپرانو تکرار شود، به عنوان قوی ترین کادانس یا «کادانسِ کاملِ درست» شناخته می شود.
• کادانس مذکر
• کادانس مؤنث
یک کادانس مذهبی به معنی آمین، از وصل آکورد درجهٔ چهار ( IV ) به درجهٔ یک ( I ) به دست می آید. این کادانس نوعی توقف موقت است و پایان قطعی ایجاد نمی کند و ایست کوتاهی است برای تکرار یا جملهٔ بعدی موسیقی که در آوازهای کلیسایی رواج داشته و روی کلمهٔ آمین قرار می گیرد. کادانس پلاگال اگر پس از «کادانس کامل» بیاید، تأثیری پرحاشیه و حجیم تر دارد.