کاتِن، جُوزِف (۱۹۰۵ـ۱۹۹۴)(Cotten, Joseph)
کاتِن، جُوزِف
بازیگر امریکایی. اورسن ولز، کارگردان پرآوازه، او را به عالم سینما آورد و در فیلم های همشهری کین (۱۹۴۱)، خانوادۀ باشکوه آمبرسون (۱۹۴۲)، و مرد سوم (۱۹۴۹) بازی خیره کننده ای ارائه داد. در فیلم سایۀ تردید (۱۹۴۳)، اثر آلفرد هیچکاک، با بهره گیری از هوش و شخصیت آرامش نقش قاتلی زنجیره ای را ایفا کرد که قربانیان خود را با طنز و نیشخند به قتل می رساند. اساساً خوش قیافه نبود ولی هوشمندی، خشونت چهره و صدای خش دارش، سبب درخشش او در سینما شد، گرچه دوران طلایی ستاره بودنش چندان نپایید. کاتن در ویرجینیا به دنیا آمد. در اوایل دهۀ ۱۹۳۰ به نیویورک رفت و در ۱۹۳۷ به اورسن ولز و جان هاوسمن، در تئاتر مرکوری، پیوست و به یکی از چهره های مطرح تئاتر و رادیو تبدیل شد؛ در ۱۹۳۹ تئاتر مرکوری را ترک و، در تئاتر برادوی، با کاترین هپبورن نمایش بسیار موفق داستان فیلادلفیا را بازی کرد. هرچند فیلم های ولز از نظر تجاری موفق نبود ولی سروصدای آن ها موقعیتی را فراهم آورد تا کاتن بتواند در چندین فیلم مهم دیگر، نقش اول را بازی کند. اغلب در نقش های رمانتیک بازی می کرد، به ویژه در فیلم تصویر جنی (۱۹۴۸). با ایفای نقش نویسندۀ بازاری و بی پول در فیلم مرد سوم نشان داد که توانایی ارائۀ طنز تلخ را نیز دارد. تا نیمۀ نخست دهۀ ۱۹۵۰، دیگر نتوانست در نقش های اول بازی کند ولی همچنان به ایفای نقش های دوم در چندین فیلم ادامه داد، و در فیلم نشانی از شر (۱۹۵۸) اثر اورسن ولز، در نقش مأمور مست پزشک قانونی بازی کرد بی آنکه نامش در عنوان بندی بیاید. دروازۀ بهشت (۱۹۸۰) از آخرین فیلم هایی بود که کاتن بازی کرد.
کاتِن، جُوزِف
بازیگر امریکایی. اورسن ولز، کارگردان پرآوازه، او را به عالم سینما آورد و در فیلم های همشهری کین (۱۹۴۱)، خانوادۀ باشکوه آمبرسون (۱۹۴۲)، و مرد سوم (۱۹۴۹) بازی خیره کننده ای ارائه داد. در فیلم سایۀ تردید (۱۹۴۳)، اثر آلفرد هیچکاک، با بهره گیری از هوش و شخصیت آرامش نقش قاتلی زنجیره ای را ایفا کرد که قربانیان خود را با طنز و نیشخند به قتل می رساند. اساساً خوش قیافه نبود ولی هوشمندی، خشونت چهره و صدای خش دارش، سبب درخشش او در سینما شد، گرچه دوران طلایی ستاره بودنش چندان نپایید. کاتن در ویرجینیا به دنیا آمد. در اوایل دهۀ ۱۹۳۰ به نیویورک رفت و در ۱۹۳۷ به اورسن ولز و جان هاوسمن، در تئاتر مرکوری، پیوست و به یکی از چهره های مطرح تئاتر و رادیو تبدیل شد؛ در ۱۹۳۹ تئاتر مرکوری را ترک و، در تئاتر برادوی، با کاترین هپبورن نمایش بسیار موفق داستان فیلادلفیا را بازی کرد. هرچند فیلم های ولز از نظر تجاری موفق نبود ولی سروصدای آن ها موقعیتی را فراهم آورد تا کاتن بتواند در چندین فیلم مهم دیگر، نقش اول را بازی کند. اغلب در نقش های رمانتیک بازی می کرد، به ویژه در فیلم تصویر جنی (۱۹۴۸). با ایفای نقش نویسندۀ بازاری و بی پول در فیلم مرد سوم نشان داد که توانایی ارائۀ طنز تلخ را نیز دارد. تا نیمۀ نخست دهۀ ۱۹۵۰، دیگر نتوانست در نقش های اول بازی کند ولی همچنان به ایفای نقش های دوم در چندین فیلم ادامه داد، و در فیلم نشانی از شر (۱۹۵۸) اثر اورسن ولز، در نقش مأمور مست پزشک قانونی بازی کرد بی آنکه نامش در عنوان بندی بیاید. دروازۀ بهشت (۱۹۸۰) از آخرین فیلم هایی بود که کاتن بازی کرد.
wikijoo: کاتن،_جوزف_(۱۹۰۵ـ۱۹۹۴)