در خودرو، یک سیستم ایمنی است که از موتور در برابر دور موتور بالا محافظت می کند. به زبان ساده، کاتاف مانند یک حفاظ عمل می کند که مانع از افزایش بیش از حد دور موتور و آسیب دیدن موتور می شود.
... [مشاهده متن کامل]
دو نوع کاتاف نرم و سخت وجود دارد.
کاتاف با استفاده از یک سنسور، دور موتور را رصد می کند. زمانی که دور موتور به حد مجاز نزدیک می شود، کاتاف وارد عمل شده و با قطع کردن جرقه شمع ها یا پاشش سوخت، مانع از افزایش بیشتر دور موتور می شود.
کاتاف اجازه نمی دهد دور موتور از حد استاندارد و حد مجاز بالاتر رود.
عدد کاتاف یا کات آف توسط کارخانه خودرو ساز بر روی خودرو اعمال می شود و کمپانی تعیین می کند که موتور در چه دور موتوری کات آف کند. دور موتور کات آف در کیلومتر خودرو در قسمت دور موتور ( RPM ) معمولا با رنگ قرمز نشان ( REV LIMITER ) داده می شود.
عمل کات اف زدن در انواع خودروهای انژکتوری اتفاق می افتد و به واسطه کامپیوتر ماشین کنترل می شود.
اگر کات آف انجام نشود باعث انفجار موتور می شود.
در انواع خودروهای مسابقه ای عمل کات اف زدن باید در کم ترین زمان ممکن انجام شود تا دسترسی به دور بالای موتور به سرعت قابل وصول باشد.