چسکر گونه ای از چکرز و شطرنج است که توسط سولومون ولف گلومب در سال ۱۹۴۸ اختراع شد. [ ۱]
• پیاده ها به صورت مهره در مهره ها حرکت می کنند: آنها بدون گرفتن یک مربع به صورت مورب به جلو حرکت می کنند، اما با پرش دو مربع به صورت مورب از روی یک مهره دشمن به سمت یک مربع خالی می روند و در نتیجه مهره دشمن را حذف می کنند. گرفتن یک یا چند قطعه الزامی است.
• شاه به عنوان یک مهره چکرز ارتقا یافته حرکت می کند: این همان نوع حرکت پیاده در این بازی است، اما اکنون پادشاه می تواند حرکت کند و همچنین به صورت مورب به سمت عقب حرکت کند. گرفتن یک یا چند قطعه الزامی است.
• اسقف دقیقاً مانند شطرنج معمولی حرکت می کند و می گیرد. گرفتن اجباری نیست
• شتر ( گولومب آن را آشپز می نامید ) حرکتی مانند اسب دارد: یک مورب و دو مستقیم می رود. با این حرکت او می تواند از روی مهره های دیگر بپرد ( مانند پرش شوالیه ) ، اما شتر با حرکت به سمت میدانی که مهره دشمن روی آن قرار دارد می برد. گرفتن اجباری نیست
هنگامی که یک پیاده به ردیف آخر تخته می رسد، حرکت آن به پایان می رسد، و پیاده می تواند به عنوان پادشاه، اسقف یا شتر ارتقا یابد.
• سفید: Kings c1, e1; اسقف a1; شتر g1; پیاده های a3، b2، c3، d2، e3، f2، g3، h2.
• مشکی: Kings d8, f8, Bishop h8; شتر b8; پیاده های a7، b6، c7، d6، e7، f6، g7، h6.
سیاه اول حرکت می کند.
بازیکنی که تمام پادشاهان حریف را اسیر کند برنده بازی است. همچنین بازیکنی که پات شده است ( نمی تواند حرکت کند ) بازی را می بازد.

این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف• پیاده ها به صورت مهره در مهره ها حرکت می کنند: آنها بدون گرفتن یک مربع به صورت مورب به جلو حرکت می کنند، اما با پرش دو مربع به صورت مورب از روی یک مهره دشمن به سمت یک مربع خالی می روند و در نتیجه مهره دشمن را حذف می کنند. گرفتن یک یا چند قطعه الزامی است.
• شاه به عنوان یک مهره چکرز ارتقا یافته حرکت می کند: این همان نوع حرکت پیاده در این بازی است، اما اکنون پادشاه می تواند حرکت کند و همچنین به صورت مورب به سمت عقب حرکت کند. گرفتن یک یا چند قطعه الزامی است.
• اسقف دقیقاً مانند شطرنج معمولی حرکت می کند و می گیرد. گرفتن اجباری نیست
• شتر ( گولومب آن را آشپز می نامید ) حرکتی مانند اسب دارد: یک مورب و دو مستقیم می رود. با این حرکت او می تواند از روی مهره های دیگر بپرد ( مانند پرش شوالیه ) ، اما شتر با حرکت به سمت میدانی که مهره دشمن روی آن قرار دارد می برد. گرفتن اجباری نیست
هنگامی که یک پیاده به ردیف آخر تخته می رسد، حرکت آن به پایان می رسد، و پیاده می تواند به عنوان پادشاه، اسقف یا شتر ارتقا یابد.
• سفید: Kings c1, e1; اسقف a1; شتر g1; پیاده های a3، b2، c3، d2، e3، f2، g3، h2.
• مشکی: Kings d8, f8, Bishop h8; شتر b8; پیاده های a7، b6، c7، d6، e7، f6، g7، h6.
سیاه اول حرکت می کند.
بازیکنی که تمام پادشاهان حریف را اسیر کند برنده بازی است. همچنین بازیکنی که پات شده است ( نمی تواند حرکت کند ) بازی را می بازد.


wiki: چسکر