چِرْنی، کارْل (۱۷۹۱ـ۱۸۵۷)(Czerny, Carl)
پیانونواز، مدرّس، و آهنگ ساز اتریشی. نخست پیانو را از پدرش تعلیم گرفت در ۱۰ سالگی نوازنده ای ماهر بود، و تقریباً در همان زمان شاگرد بتهوون شد؛ همچنین از یوهان هومِل و موتسیو کلمنتی راهنمایی می گرفت. چون دوست نداشت در جمع ظاهر شود، بیشتر به تدریس می پرداخت و خیلی زود شاگردان زیادی پیدا کرد، که او از میان آنان فقط بااستعدادترین شان را می پذیرفت. این باعث می شد فراغت کافی برای آهنگ سازی داشته باشد، و او در این راه چنان پشتکاری داشت که تقریباً ۱۰۰۰ اثر پدید آورد. دلیل عمدۀ ماندگاری او به سبب کتاب های اتودهای سطح بندی شده و تمرین های تکنیکی به کاررفته در آموزش پیانو است، که از میان آن ها به مکتب کامل آموزش نظری و عملی پیانوفورته(۱۸۳۹) می توان اشاره کرد، که هنوز هم کاربرد گسترده ای دارد. ازجمله آثار اوست: ۲۴ مس، چهار رکویِم، ۳۰۰ گرداوآل و اوفِرتوری؛ سمفونی های فراوان، اوورتورها؛ کنسرتوها؛ کوآرتت ها و تریوهای زهی.
پیانونواز، مدرّس، و آهنگ ساز اتریشی. نخست پیانو را از پدرش تعلیم گرفت در ۱۰ سالگی نوازنده ای ماهر بود، و تقریباً در همان زمان شاگرد بتهوون شد؛ همچنین از یوهان هومِل و موتسیو کلمنتی راهنمایی می گرفت. چون دوست نداشت در جمع ظاهر شود، بیشتر به تدریس می پرداخت و خیلی زود شاگردان زیادی پیدا کرد، که او از میان آنان فقط بااستعدادترین شان را می پذیرفت. این باعث می شد فراغت کافی برای آهنگ سازی داشته باشد، و او در این راه چنان پشتکاری داشت که تقریباً ۱۰۰۰ اثر پدید آورد. دلیل عمدۀ ماندگاری او به سبب کتاب های اتودهای سطح بندی شده و تمرین های تکنیکی به کاررفته در آموزش پیانو است، که از میان آن ها به مکتب کامل آموزش نظری و عملی پیانوفورته(۱۸۳۹) می توان اشاره کرد، که هنوز هم کاربرد گسترده ای دارد. ازجمله آثار اوست: ۲۴ مس، چهار رکویِم، ۳۰۰ گرداوآل و اوفِرتوری؛ سمفونی های فراوان، اوورتورها؛ کنسرتوها؛ کوآرتت ها و تریوهای زهی.
wikijoo: چرنی،_کارل_(۱۷۹۱ـ۱۸۵۷)