چرخه چنگ یک چرخه ترمودینامیکی است که در آن از کارکرد ترکیبی دو سیال مختلف گازی و بخاری برای انجام کار استفاده می شود؛ بنابراین می توان آن را یک ترکیب از دو چرخه برایتون و چرخه رانکین در نظر گرفت. چرخه چنگ نیاز به فضای جای گیری کوچکی داشته و آلاینده های بسیار کمی را تولید می کند؛ زمان راه اندازی و خاموشی سریعی دارد و قابلیت اطمینان بالا و عمر طولانی را نشان داده است. این چرخه به نام دکتر داه یو چنگ نامگذاری شده است. [ ۱]
شرکت تأسیس شده از سوی دکتر چنگ، سیستم هایی را با مشارکت سازندگان توربین های جنرال موتورز و جنرال الکتریک توسعه داد تا با اصلاح طراحی توربین های موجود، بتوانند در چرخه چنگ استفاده شوند.
در چرخه چنگ، گاز خروجی از توربین گازی که همان محصولات احتراق است، برای بازیافت انرژی و تولید بخار در یک دیگ بخار بازیاب حرارت ( HRSG ) استفاده می شود. [ ۲] بخار تولید شده به این روش به محفظه احتراق توربین گازی تزریق می شود تا توان خروجی آن افزایش یابد. [ ۳]
این فرایند را می توان به عنوان ترکیبی موازی از سیکل بریتون توربین های گازی و چرخه رانکین در توربین های بخاری در نظر گرفت. [ ۴] [ ۵] این چرخه توسط پروفسور داه یو چنگ از دانشگاه سانتا کلارا که آن را در سال ۱۹۷۶ به ثبت رساند، اختراع شد. [ ۶] [ ۱]
یک توربین دو سیالی گازی و بخاری که مبتنی بر طراحی چرخه چنگ باشد، می تواند به بازده حرارتی تئوری ۶۰٪ و فراتر از بسیاری از نیروگاه های سیکل ترکیبی سنتی دست یابد که در آن ها چرخه رانکین بخار و چرخه بریتون گاز را به عنوان حلقه های جداگانه نگه می دارند. [ ۱]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفشرکت تأسیس شده از سوی دکتر چنگ، سیستم هایی را با مشارکت سازندگان توربین های جنرال موتورز و جنرال الکتریک توسعه داد تا با اصلاح طراحی توربین های موجود، بتوانند در چرخه چنگ استفاده شوند.
در چرخه چنگ، گاز خروجی از توربین گازی که همان محصولات احتراق است، برای بازیافت انرژی و تولید بخار در یک دیگ بخار بازیاب حرارت ( HRSG ) استفاده می شود. [ ۲] بخار تولید شده به این روش به محفظه احتراق توربین گازی تزریق می شود تا توان خروجی آن افزایش یابد. [ ۳]
این فرایند را می توان به عنوان ترکیبی موازی از سیکل بریتون توربین های گازی و چرخه رانکین در توربین های بخاری در نظر گرفت. [ ۴] [ ۵] این چرخه توسط پروفسور داه یو چنگ از دانشگاه سانتا کلارا که آن را در سال ۱۹۷۶ به ثبت رساند، اختراع شد. [ ۶] [ ۱]
یک توربین دو سیالی گازی و بخاری که مبتنی بر طراحی چرخه چنگ باشد، می تواند به بازده حرارتی تئوری ۶۰٪ و فراتر از بسیاری از نیروگاه های سیکل ترکیبی سنتی دست یابد که در آن ها چرخه رانکین بخار و چرخه بریتون گاز را به عنوان حلقه های جداگانه نگه می دارند. [ ۱]

wiki: چرخه چنگ