چرخه عمر محصول ( انگلیسی: Product lifecycle ) در بازاریابی هر محصول طراحی شدهٔ جدید که به بازار وارد می شود، چرخه ای شامل چهار دورهٔ زمانی را طی می نماید. این مراحل عبارتند از دورهٔ معرفی، دورهٔ رشد، دورهٔ بلوغ و دورهٔ افول. هر یک از این ۴ دوره، نیازمند استراتژی بازاریابی و مدیریتی ویژهٔ همان دوره است. هر چند بسیاری از محصولات در دورهٔ معرفی به بازار، شکست می خورند و وارد دوره های بعدی نمی شوند، اما در صورت گذر از مرحلهٔ معرفی، مراحل رشد، سپس بلوغ و در نهایت افول نیز در ادامه خواهد آمد.
اولین بار چنین تعریفی توسط شرکت AMC ( به انگلیسی: American Motors Corporation ) ارائه شد. [ ۱] [ ۲] طبق گفته فرانسوا کاستینگ ( François Castaing ) ، معاون مهندسی و توسعه محصول رئیس جمهور، این شرکت خودروسازی در سال ۱۹۸۵ به دنبال راهی برای تسریع روند توسعه محصولات خود بود تا بتواند با رقبای بزرگتری رقابت کند. [ ۳] این شرکت با توجه به نداشتن بودجه عظیم رقبای داخلی و خارجی خود مانند جنرال موتورز، فورد و… توجه خود را روی تقویت کردن چرخه عمر محصولات برای محصولات اصلی خود ( مانند جیپ ها ) گذاشت. [ ۴] اولین قسمت برای توسعه سریع تر محصولات، طراحی به کمک کامپیوتر ( CAD ) بود. [ ۳] این به مهندسان این امکان را می داد تا با سرعت بیشتری به طراحی و توسعه محصول بپردازند. قسمت دوم در این تلاش سیستم ارتباطی جدید بود که اجازه می داد درگیری ها سریعتر حل شوند و همچنین تغییرات مهندسی پرهزینه را کاهش می داد زیرا تمام نقشه ها و اسناد در یک پایگاه داده مرکزی قرار داشتند. [ ۳] مدیریت داده های محصول به حدی مؤثر بود که پس از خرید AMC توسط کمپانی کرایسلر، این سیستم در سراسر بنگاه اقتصادی متصل شد و همه افراد درگیر در طراحی و ساخت محصولات را متصل کرد. [ ۳]
مزایای مدیریت چرخه عمر محصول عبارتند از:56
• کاهش زمان ورود به بازار
• افزایش قیمت تمام شده فروش
• بهبود کیفیت و قابلیت اطمینان محصول
• کاهش هزینه های نمونه سازی
• توانایی شناسایی سریع فرصت های فروش بالقوه و سهم درآمد
• صرفه جویی از طریق استفاده مجدد از داده های اصلی
• چارچوبی برای بهینه سازی محصول
• کاهش ضایعات
• صرفه جویی از طریق ادغام کامل گردش کار مهندسی
• امکان دسترسی تولیدکنندگان قرارداد به سوابق متمرکز محصول
• مدیریت نوسانات فصلی
• پیش بینی دقیق تر برای کاهش هزینه های مواد
• افزایش همکاری با زنجیره تأمین
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاولین بار چنین تعریفی توسط شرکت AMC ( به انگلیسی: American Motors Corporation ) ارائه شد. [ ۱] [ ۲] طبق گفته فرانسوا کاستینگ ( François Castaing ) ، معاون مهندسی و توسعه محصول رئیس جمهور، این شرکت خودروسازی در سال ۱۹۸۵ به دنبال راهی برای تسریع روند توسعه محصولات خود بود تا بتواند با رقبای بزرگتری رقابت کند. [ ۳] این شرکت با توجه به نداشتن بودجه عظیم رقبای داخلی و خارجی خود مانند جنرال موتورز، فورد و… توجه خود را روی تقویت کردن چرخه عمر محصولات برای محصولات اصلی خود ( مانند جیپ ها ) گذاشت. [ ۴] اولین قسمت برای توسعه سریع تر محصولات، طراحی به کمک کامپیوتر ( CAD ) بود. [ ۳] این به مهندسان این امکان را می داد تا با سرعت بیشتری به طراحی و توسعه محصول بپردازند. قسمت دوم در این تلاش سیستم ارتباطی جدید بود که اجازه می داد درگیری ها سریعتر حل شوند و همچنین تغییرات مهندسی پرهزینه را کاهش می داد زیرا تمام نقشه ها و اسناد در یک پایگاه داده مرکزی قرار داشتند. [ ۳] مدیریت داده های محصول به حدی مؤثر بود که پس از خرید AMC توسط کمپانی کرایسلر، این سیستم در سراسر بنگاه اقتصادی متصل شد و همه افراد درگیر در طراحی و ساخت محصولات را متصل کرد. [ ۳]
مزایای مدیریت چرخه عمر محصول عبارتند از:56
• کاهش زمان ورود به بازار
• افزایش قیمت تمام شده فروش
• بهبود کیفیت و قابلیت اطمینان محصول
• کاهش هزینه های نمونه سازی
• توانایی شناسایی سریع فرصت های فروش بالقوه و سهم درآمد
• صرفه جویی از طریق استفاده مجدد از داده های اصلی
• چارچوبی برای بهینه سازی محصول
• کاهش ضایعات
• صرفه جویی از طریق ادغام کامل گردش کار مهندسی
• امکان دسترسی تولیدکنندگان قرارداد به سوابق متمرکز محصول
• مدیریت نوسانات فصلی
• پیش بینی دقیق تر برای کاهش هزینه های مواد
• افزایش همکاری با زنجیره تأمین
wiki: چرخه عمر محصول