چرخانه اصلی بالگرد

دانشنامه عمومی

پروانه اصلی بالگرد یا ملخ اصلی بالگرد، ( به انگلیسی: Helicopter's main Rotor ) ، مجموعه ای از چند تیغهٔ گردان، یک توپی و یک سامانهٔ کنترل گر برای آن است. این بخش از بالگرد نیروی برآر تولید می کند تا وزن آن از زمین بلند شود و همچنین نیروی رانش برای چیره شدن بر نیروی پسار فراهم می کند تا بالگرد توانایی پرواز رو به جلو را نیز داشته باشد. همهٔ تیغه ها بر روی یک «توپی» نصب می شوند و توپی نیز بر روی سواش پلیت نصب می شود. در بالگردهای معمولی یک پروانهٔ اصلی در بالای بالگرد و یک پروانه هم بر روی دم آن وجود دارد؛ از این رو، نیروی لازم برای چرخاندن پروانه دُم، بطور مستقیم از گیربکس پروانهٔ اصلی بالگرد گرفته می شود که به وسیلهٔ یک شَفت به پروانه دم بالگرد منتقل می گردد؛ پروانه دم نیز در کنار خود یک گیربکس کوچک دارد.
مجموعهٔ پروانه بالگرد از قطعهٔ سواش پلیت آغاز شده و تا نوک تیغه ها ادامه می یابد. به تمام بخشی که بر روی دکل نصب می گردد پروانه گفته می شود. پروانهٔ بالگرد نیروی مورد نیاز خود را حداقل از یک موتور دریافت می کند. این نیرو از موتور به یک گیربکس منتقل شده و به وسیلهٔ یک شفت بلند که دکل نام دارد به مجموعهٔ پروانه بالگرد منتقل می شود. دکل یک میلهٔ استوانه ای بلند است که از سقف بالگرد بیرون زده و به وسیلهٔ گیربکس گردانده می شود. دکل دارای دو بخش ایستا و گردان است. بخش گردان دکل درواقع همان شفت کاردان است که با گشتاور موتور می گردد. دکل ایستا درواقع روپوش آن شفت به حساب می آید. بر بالای دکل یک مهرهٔ چفت سازی وجود دارد که مهره دکل نامیده می شود و بخشی از «مجموعهٔ توپی» به حساب می آید. تیغه های پروانه به وسیله پین به توپی وصل می شوند و این توپی می تواند به میزان ۱۰ تا ۲۰ بار بیشتر از تیغه، فشار پسار را تحمل کند. [ ۱] مجموعهٔ پروانهٔ بالگرد بسته به نوع اتصال تیغه ها به توپی، در کلاس های گوناگونی طبقه بندی می شوند. در کل سه طبقه بندی اصلی وجود دارد که شامل «بی لولا»، «نیمه لولایی» و «تمام لولایی» هستند. گرچه پروانهٔ برخی از بالگردهای نوین، آمیخته ای از این سه طبقه بندی است. پروانه یک مجموعهٔ بالانس شده است که با ابزارهای بسیار حساس و دقیقی برای کاهش لرزش و تغییر سرعت هوا مجهز شده است. [ ۲] پروانه ها به گونه ای طراحی شده اند تا در دور موتور ثابت کار کنند که البته در برخی از بالگردها، میزان دور موتور تا مقدار کمی قابل افزایش است. در برخی از بالگردهای آزمایشی، سرعت گردش ملخ متغیر بوده است. [ ۳] [ ۴] [ ۵] [ ۶]
عکس چرخانه اصلی بالگردعکس چرخانه اصلی بالگردعکس چرخانه اصلی بالگردعکس چرخانه اصلی بالگردعکس چرخانه اصلی بالگردعکس چرخانه اصلی بالگرد
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران