چارلز ماس "چارلی" دوک جونیوز ( به انگلیسی: Charles Moss "Charlie" Duke, Jr. ) زادهٔ ( ۳ اکتبر ۱۹۳۵ ) فضانورد ناسا و دهمین انسانی است که طی مأموریت آپولو ۱۶ بر کره ماه گام نهاد.
او که در سال ۱۹۵۷ از آکادمی نیروی دریایی ایالات متحده فارغ التحصیل شد، به نیروی هوایی ارتش آمریکا پیوست. او آموزش های پیشرفته پروازی را در F - 86 Saber در پایگاه هوایی مودی در جورجیا به پایان رساند، جایی که او فارغ التحصیل ممتاز بود. پس از اتمام این آموزش، دوک سه سال به عنوان خلبان جنگنده با اسکادران ۵۲۶ شکاری - رهگیر در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان غربی خدمت کرد. پس از فارغ التحصیلی از دانشکده خلبانی تحقیقاتی هوافضا در سپتامبر ۱۹۶۵، او به عنوان مربی به تدریس سیستم های کنترل و پرواز در F - 101 Voodoo, F - 104 Starfighter و T - 33 Shooting Star ادامه داد.
در آوریل ۱۹۶۶، دوک یکی از ۱۹ مردی بود که برای گروه پنجم فضانوردان ناسا انتخاب شد. در سال ۱۹۶۹، او یکی از خدمه پشتیبانی فضانورد برای آپولو ۱۰ بود. او به عنوان CAPCOM برای آپولو ۱۱، اولین خدمه فرود بر روی ماه، خدمت کرد. نقاشی متمایز او در جنوب برای مخاطبان در سراسر جهان آشنا شد، زیرا صدای یک کنترل مأموریت به دلیل فرود طولانی که تقریباً تمام نیروی پیشران مرحله فرود Eagle ماژول قمری را صرف کرد عصبی شد. اولین کلمات دوک به خدمه آپولو ۱۱ بر روی سطح ماه مبهم بود، "راجر، توانک… آرامش، ما از شما روی زمین کپی می کنیم. شما چند نفر از بچه ها در شرف آبی شدن هستند. ما دوباره نفس می کشیم. خیلی ممنون!"
دوک خلبان ماژول قمری پشتیبان آپولو ۱۳ بود. کمی قبل از مأموریت، او سرخجه ( سرخک آلمانی ) را از فرزند یکی از دوستانش گرفت و سهواً خدمه اصلی را در معرض این بیماری قرار داد. از آنجایی که کن متینگلی هیچ مصونیت طبیعی در برابر این بیماری نداشت، جک سویگرت به عنوان خلبان ماژول فرماندهی جایگزین شد. متینگلی به عنوان خلبان ماژول فرماندهی پرواز دوک، آپولو ۱۶، منصوب شد. در این مأموریت، دوک و جان یانگ در ارتفاعات دکارت فرود آمدند و سه فعالیت خارج از خودرو ( EVA ) انجام دادند. او همچنین به عنوان خلبان ماژول ماه پشتیبان آپولو ۱۷ خدمت کرد. دوک در ۱ ژانویه ۱۹۷۶ از ناسا بازنشسته شد.
پس از بازنشستگی از ناسا، دوک وارد نیروهای ذخیره نیروی هوایی شد و به عنوان تقویت کننده بسیج در فرمانده، مرکز آموزش نظامی پایه USAF، و به فرمانده، سرویس استخدام نیروی هوایی خدمت کرد. وی در سال ۱۳۵۷ از دانشکده صنعتی نیروهای مسلح فارغ التحصیل شد. در سال ۱۳۵۸ به درجه سرتیپی نائل شد و در خرداد ۱۳۶۵ بازنشسته شد. وی ۴۱۴۷ ساعت پرواز داشته است که از این تعداد ۳۶۳۲ ساعت در هواپیماهای جت و ۲۶۵ ساعت پرواز بوده است. در فضا، شامل ۲۱ ساعت و ۳۸ دقیقه راه پیمایی فضایی.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاو که در سال ۱۹۵۷ از آکادمی نیروی دریایی ایالات متحده فارغ التحصیل شد، به نیروی هوایی ارتش آمریکا پیوست. او آموزش های پیشرفته پروازی را در F - 86 Saber در پایگاه هوایی مودی در جورجیا به پایان رساند، جایی که او فارغ التحصیل ممتاز بود. پس از اتمام این آموزش، دوک سه سال به عنوان خلبان جنگنده با اسکادران ۵۲۶ شکاری - رهگیر در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان غربی خدمت کرد. پس از فارغ التحصیلی از دانشکده خلبانی تحقیقاتی هوافضا در سپتامبر ۱۹۶۵، او به عنوان مربی به تدریس سیستم های کنترل و پرواز در F - 101 Voodoo, F - 104 Starfighter و T - 33 Shooting Star ادامه داد.
در آوریل ۱۹۶۶، دوک یکی از ۱۹ مردی بود که برای گروه پنجم فضانوردان ناسا انتخاب شد. در سال ۱۹۶۹، او یکی از خدمه پشتیبانی فضانورد برای آپولو ۱۰ بود. او به عنوان CAPCOM برای آپولو ۱۱، اولین خدمه فرود بر روی ماه، خدمت کرد. نقاشی متمایز او در جنوب برای مخاطبان در سراسر جهان آشنا شد، زیرا صدای یک کنترل مأموریت به دلیل فرود طولانی که تقریباً تمام نیروی پیشران مرحله فرود Eagle ماژول قمری را صرف کرد عصبی شد. اولین کلمات دوک به خدمه آپولو ۱۱ بر روی سطح ماه مبهم بود، "راجر، توانک… آرامش، ما از شما روی زمین کپی می کنیم. شما چند نفر از بچه ها در شرف آبی شدن هستند. ما دوباره نفس می کشیم. خیلی ممنون!"
دوک خلبان ماژول قمری پشتیبان آپولو ۱۳ بود. کمی قبل از مأموریت، او سرخجه ( سرخک آلمانی ) را از فرزند یکی از دوستانش گرفت و سهواً خدمه اصلی را در معرض این بیماری قرار داد. از آنجایی که کن متینگلی هیچ مصونیت طبیعی در برابر این بیماری نداشت، جک سویگرت به عنوان خلبان ماژول فرماندهی جایگزین شد. متینگلی به عنوان خلبان ماژول فرماندهی پرواز دوک، آپولو ۱۶، منصوب شد. در این مأموریت، دوک و جان یانگ در ارتفاعات دکارت فرود آمدند و سه فعالیت خارج از خودرو ( EVA ) انجام دادند. او همچنین به عنوان خلبان ماژول ماه پشتیبان آپولو ۱۷ خدمت کرد. دوک در ۱ ژانویه ۱۹۷۶ از ناسا بازنشسته شد.
پس از بازنشستگی از ناسا، دوک وارد نیروهای ذخیره نیروی هوایی شد و به عنوان تقویت کننده بسیج در فرمانده، مرکز آموزش نظامی پایه USAF، و به فرمانده، سرویس استخدام نیروی هوایی خدمت کرد. وی در سال ۱۳۵۷ از دانشکده صنعتی نیروهای مسلح فارغ التحصیل شد. در سال ۱۳۵۸ به درجه سرتیپی نائل شد و در خرداد ۱۳۶۵ بازنشسته شد. وی ۴۱۴۷ ساعت پرواز داشته است که از این تعداد ۳۶۳۲ ساعت در هواپیماهای جت و ۲۶۵ ساعت پرواز بوده است. در فضا، شامل ۲۱ ساعت و ۳۸ دقیقه راه پیمایی فضایی.

wiki: چارلز دوک