پیکابیا، فرانْسیس (۱۸۷۹ـ۱۹۵۳)(Picabia, Francis)
هرا، اثر فرانْسیس پیکابیا
نقاش و مجسمه ساز فرانسوی. حدود ۱۹۰۹ به شیوۀ کوبیستی کار می کرد، اما در آغاز جنگ جهانی اول از سران مکتب دادا شد، و در انتقال آن به امریکا سهم داشت. هنرش در سبک های بسیاری تجسّم یافت، اگرچه همیشه خصلتی شهوانی، آشوب طلب، و تجربی داشت. در آثارش دل مشغولی به ماشین آلات مشهود است که در نگرش او، اغلب دشمن زندگی به شمار می رفت. اثرش با نام عزیزم اودنی را دوباره در خاطرم می بینم (۱۹۱۳؛ موزۀ هنرهای مدرن، نیویورک) که از نخستین نقاشی های اوست، تأثیر کوبیسم و دل مشغولی به ماشین آلات و شهوانیت را نشان می دهد. پیکابیا در سفر دومش به نیویورک (۱۹۱۵ـ۱۹۱۶) به مارسل دوشان در شورش دادائیستی ملحق شد، و در انتشار مجله های ۲۹۲ و ۳۹۱ مشارکت کرد. پس از معرفی دادا در بارسلونا، مدتی در زوریخ کار کرد، آن گاه در پاریس اقامت گزید و به جنبش سوررئالیست پیوست.
هرا، اثر فرانْسیس پیکابیا
نقاش و مجسمه ساز فرانسوی. حدود ۱۹۰۹ به شیوۀ کوبیستی کار می کرد، اما در آغاز جنگ جهانی اول از سران مکتب دادا شد، و در انتقال آن به امریکا سهم داشت. هنرش در سبک های بسیاری تجسّم یافت، اگرچه همیشه خصلتی شهوانی، آشوب طلب، و تجربی داشت. در آثارش دل مشغولی به ماشین آلات مشهود است که در نگرش او، اغلب دشمن زندگی به شمار می رفت. اثرش با نام عزیزم اودنی را دوباره در خاطرم می بینم (۱۹۱۳؛ موزۀ هنرهای مدرن، نیویورک) که از نخستین نقاشی های اوست، تأثیر کوبیسم و دل مشغولی به ماشین آلات و شهوانیت را نشان می دهد. پیکابیا در سفر دومش به نیویورک (۱۹۱۵ـ۱۹۱۶) به مارسل دوشان در شورش دادائیستی ملحق شد، و در انتشار مجله های ۲۹۲ و ۳۹۱ مشارکت کرد. پس از معرفی دادا در بارسلونا، مدتی در زوریخ کار کرد، آن گاه در پاریس اقامت گزید و به جنبش سوررئالیست پیوست.
wikijoo: پیکابیا،_فرانسیس_(۱۸۷۹ـ۱۹۵۳)