پیوند مهر، نام آلبومی است با صدای محمدرضا شجریان و نوازندگی تار فرهنگ شریف به همراه تنبک جهانگیر ملک که در دستگاه شور و آواز ابوعطا در سال ۱۳۶۳ اجرا و در ۱۳۷۹ منتشر شده است.
• خواننده: محمدرضا شجریان
... [مشاهده متن کامل]
• تار: فرهنگ شریف
• تنبک: جهانگیر ملک
• شعر از سعدی
• طرح: مژگان شجریان
• تکنوازی تار - دستگاه شور
• قطعه ضربی ( تار و تنبک ) - دستگاه شور
• ساز و آواز - درآمد شور، عاشق کش
• قطعه ضربی ( تار و تنبک ) - سلمک
• ادامه ساز و آواز - سلمک، قرچه، رضوی، جمله دوم رضوی، قرچه و سلمک، فرود به شور
• چهار مضراب - ابوعطا
• قطعه ضربی ( ای ساربان )
• ساز و آواز - درآمد شور ابوعطا، گوشه دشتی، حجاز، کرد بیات، بیات راجه ( اوج دشتی ) ، فرود سارنگ، شور
• قطعه ضربی ( بگذار تا بگریم )
غزل سعدی، مشخصات عروضی: بر وزن: مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن؛ بحر: مضارع مثمن اخرب
( درآمد شور شبیه حسینی ) خفته خبر ندارد سر بر کنار جانان
خفته خبر ندارد سر بر کنار جانان
( عاشق کش ) بر عقل من بخندی، بخندی گر در غمش بگریم بر عقل من بخندی، گر در غمش بگریم
( سلمک ) دل داده را ملامت گفتن چه سود دارد
( قرچه ) دامن ز پای برگیر ای خوب روی خوش رو
دامن ز پای برگیر ای خوب روی خوش رو
( قرچه رضوی ) من ترک مهر اینان در خود نمی شناسم
( رضوی ) روشن روان عاشق، روشن روان عاشق از تیره شب ننالد
( رضوی ) باور مکن که من دست از دامنت بدارم
( رضوی ) چشم از تو برنگیرم، چشم از تو برنگیرم ور می کشد رقیبم
( قرچه سلمک ) من اختیار خود را تسلیم عشق کردم
( سلمک فرود ) شاید که آستینت بر سر زنند سعدی شاید که آستینت بر سر زنند سعدی، سعدی
غزل سعدی، مشخصات عروضی: بر وزن: مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن؛ بحر: هزج مثمن اخرب
( درآمد شور ابوعطا ) هر کس به تماشایی رفتند به صحرایی هر کس به تماشایی رفتند به صحرایی
هر کس به تماشایی رفتند به صحرایی
( گوشه دشتی ( امیری ) ) با چشم نمی بیند یا راه نمی داند
( گوشه دشتی ( امیری ) ، بیات راجع برگشت به بیات کرد ) دیوانه ی عشقت را جایی نظر افتاده ست
( حجاز ) گویند رفیقانم در عشق چه سر داری گویند رفیقانم در عشق چه سر داری
( حجاز ) امید تو بیرون برد از دل همه امیدی
( کرد بیات ) زنهار نمی خواهم، زنهار نمی خواهم کز کشتن امانم ده
دیوانه ی عشقت را جایی نظر افتاده ست
• خواننده: محمدرضا شجریان
... [مشاهده متن کامل]
• تار: فرهنگ شریف
• تنبک: جهانگیر ملک
• شعر از سعدی
• طرح: مژگان شجریان
• تکنوازی تار - دستگاه شور
• قطعه ضربی ( تار و تنبک ) - دستگاه شور
• ساز و آواز - درآمد شور، عاشق کش
• قطعه ضربی ( تار و تنبک ) - سلمک
• ادامه ساز و آواز - سلمک، قرچه، رضوی، جمله دوم رضوی، قرچه و سلمک، فرود به شور
• چهار مضراب - ابوعطا
• قطعه ضربی ( ای ساربان )
• ساز و آواز - درآمد شور ابوعطا، گوشه دشتی، حجاز، کرد بیات، بیات راجه ( اوج دشتی ) ، فرود سارنگ، شور
• قطعه ضربی ( بگذار تا بگریم )
غزل سعدی، مشخصات عروضی: بر وزن: مفعول فاعلاتن مفعول فاعلاتن؛ بحر: مضارع مثمن اخرب
( درآمد شور شبیه حسینی ) خفته خبر ندارد سر بر کنار جانان
خفته خبر ندارد سر بر کنار جانان
( عاشق کش ) بر عقل من بخندی، بخندی گر در غمش بگریم بر عقل من بخندی، گر در غمش بگریم
( سلمک ) دل داده را ملامت گفتن چه سود دارد
( قرچه ) دامن ز پای برگیر ای خوب روی خوش رو
دامن ز پای برگیر ای خوب روی خوش رو
( قرچه رضوی ) من ترک مهر اینان در خود نمی شناسم
( رضوی ) روشن روان عاشق، روشن روان عاشق از تیره شب ننالد
( رضوی ) باور مکن که من دست از دامنت بدارم
( رضوی ) چشم از تو برنگیرم، چشم از تو برنگیرم ور می کشد رقیبم
( قرچه سلمک ) من اختیار خود را تسلیم عشق کردم
( سلمک فرود ) شاید که آستینت بر سر زنند سعدی شاید که آستینت بر سر زنند سعدی، سعدی
غزل سعدی، مشخصات عروضی: بر وزن: مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن؛ بحر: هزج مثمن اخرب
( درآمد شور ابوعطا ) هر کس به تماشایی رفتند به صحرایی هر کس به تماشایی رفتند به صحرایی
هر کس به تماشایی رفتند به صحرایی
( گوشه دشتی ( امیری ) ) با چشم نمی بیند یا راه نمی داند
( گوشه دشتی ( امیری ) ، بیات راجع برگشت به بیات کرد ) دیوانه ی عشقت را جایی نظر افتاده ست
( حجاز ) گویند رفیقانم در عشق چه سر داری گویند رفیقانم در عشق چه سر داری
( حجاز ) امید تو بیرون برد از دل همه امیدی
( کرد بیات ) زنهار نمی خواهم، زنهار نمی خواهم کز کشتن امانم ده
دیوانه ی عشقت را جایی نظر افتاده ست