پیشران های نوآوری. تغییرات بسیار سریع در نیازهای عمومی و لزوم تغییرات سریع در محصولات و فرایندها، شرایطی را به وجود آورده است که نوآوری به عنوان مهم ترین عامل رقابت پذیری سازمانی مطرح شده است. [ ۱] در فضای اقتصاد دانش بنیان، توانمندی های علمی و فناوری و توانایی تغییرات سریع در این توانمندیها از طریق نوآوری به عنوان موتور محرک رشد اقتصادی از اهمیت اساسی برخوردار است.
امروزه اهمیت ایده پردازی، ابتکار، اختراع و نوآوری و تأثیر آن در توسعه اقتصادی و فناوری بر هیچ کس پوشیده نیست. حل مشکلات مبتلا به بشر از ابتدای استقرار در روی کره زمین در گروه تولیدات فکری و به عبارت دیگر، کسب توانمندی های لازم برای یافتن راه حلهای نوآورانه بوده است. پیشران ها و محرک های زیادی سبب اهمیت یافتن و توجه بیشتر به موضوع نوآوری در سازمانها گردیده است، که می توان آنها را به دو دسته پیشرانهای محیط داخلی و پیشرانهای محیط خارجی تقسیم نمود. تعدادی از این پیشرانها و محرک ها در زیر آمده است:
پیشران های محیط داخلی را می توان به صورت زیر بیان کرد:
• بهبود فرآیندهای تولید و ارائه خدمات
• افزایش سهم بازار
• بهبود کیفیت
• افزایش سودآوری/ کاهش هزینه
• کاهش زمان تحویل محصول/خدمت
• دستیابی سریع تر به اهداف سازمانی
پیشران های محیط خارجی را می توان به صورت زیر بیان کرد:
• مقررات زدایی
• توانمند شدن مشتریان و افزایش آگاهی آنان
• فناوری های نوظهور
• جهانی شدن اقتصاد
• عدم قطعیت های کلان اقتصادی
• کوتاه شدن چرخه عمر محصولات و خدمات
به عبارتی می توان بیان نمود، پیشران ها و محرک های داخلی و خارجی نوآوری سبب می شود[ ۲] که سازمان ها لزوم ایجاد تغییر را درک کرده و به سمت خلاقیت، ارائه ایده و نوآوری حرکت نمایند. در ادامه، نوآوری ها باعث ایجاد ارزش برای شرکت و در نهایت با استمرار آن، سبب مزیت رقابتی پایدار می گردند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفامروزه اهمیت ایده پردازی، ابتکار، اختراع و نوآوری و تأثیر آن در توسعه اقتصادی و فناوری بر هیچ کس پوشیده نیست. حل مشکلات مبتلا به بشر از ابتدای استقرار در روی کره زمین در گروه تولیدات فکری و به عبارت دیگر، کسب توانمندی های لازم برای یافتن راه حلهای نوآورانه بوده است. پیشران ها و محرک های زیادی سبب اهمیت یافتن و توجه بیشتر به موضوع نوآوری در سازمانها گردیده است، که می توان آنها را به دو دسته پیشرانهای محیط داخلی و پیشرانهای محیط خارجی تقسیم نمود. تعدادی از این پیشرانها و محرک ها در زیر آمده است:
پیشران های محیط داخلی را می توان به صورت زیر بیان کرد:
• بهبود فرآیندهای تولید و ارائه خدمات
• افزایش سهم بازار
• بهبود کیفیت
• افزایش سودآوری/ کاهش هزینه
• کاهش زمان تحویل محصول/خدمت
• دستیابی سریع تر به اهداف سازمانی
پیشران های محیط خارجی را می توان به صورت زیر بیان کرد:
• مقررات زدایی
• توانمند شدن مشتریان و افزایش آگاهی آنان
• فناوری های نوظهور
• جهانی شدن اقتصاد
• عدم قطعیت های کلان اقتصادی
• کوتاه شدن چرخه عمر محصولات و خدمات
به عبارتی می توان بیان نمود، پیشران ها و محرک های داخلی و خارجی نوآوری سبب می شود[ ۲] که سازمان ها لزوم ایجاد تغییر را درک کرده و به سمت خلاقیت، ارائه ایده و نوآوری حرکت نمایند. در ادامه، نوآوری ها باعث ایجاد ارزش برای شرکت و در نهایت با استمرار آن، سبب مزیت رقابتی پایدار می گردند.
wiki: پیشران های نوآوری