پیشران های نواوری

دانشنامه عمومی

پیشران های نوآوری. تغییرات بسیار سریع در نیازهای عمومی و لزوم تغییرات سریع در محصولات و فرایندها، شرایطی را به وجود آورده است که نوآوری به عنوان مهم ترین عامل رقابت پذیری سازمانی مطرح شده است. [ ۱] در فضای اقتصاد دانش بنیان، توانمندی های علمی و فناوری و توانایی تغییرات سریع در این توانمندیها از طریق نوآوری به عنوان موتور محرک رشد اقتصادی از اهمیت اساسی برخوردار است.
امروزه اهمیت ایده پردازی، ابتکار، اختراع و نوآوری و تأثیر آن در توسعه اقتصادی و فناوری بر هیچ کس پوشیده نیست. حل مشکلات مبتلا به بشر از ابتدای استقرار در روی کره زمین در گروه تولیدات فکری و به عبارت دیگر، کسب توانمندی های لازم برای یافتن راه حلهای نوآورانه بوده است. پیشران ها و محرک های زیادی سبب اهمیت یافتن و توجه بیشتر به موضوع نوآوری در سازمانها گردیده است، که می توان آنها را به دو دسته پیشرانهای محیط داخلی و پیشرانهای محیط خارجی تقسیم نمود. تعدادی از این پیشرانها و محرک ها در زیر آمده است:
پیشران های محیط داخلی را می توان به صورت زیر بیان کرد:
• بهبود فرآیندهای تولید و ارائه خدمات
• افزایش سهم بازار
• بهبود کیفیت
• افزایش سودآوری/ کاهش هزینه
• کاهش زمان تحویل محصول/خدمت
• دستیابی سریع تر به اهداف سازمانی
پیشران های محیط خارجی را می توان به صورت زیر بیان کرد:
• مقررات زدایی
• توانمند شدن مشتریان و افزایش آگاهی آنان
• فناوری های نوظهور
• جهانی شدن اقتصاد
• عدم قطعیت های کلان اقتصادی
• کوتاه شدن چرخه عمر محصولات و خدمات
به عبارتی می توان بیان نمود، پیشران ها و محرک های داخلی و خارجی نوآوری سبب می شود[ ۲] که سازمان ها لزوم ایجاد تغییر را درک کرده و به سمت خلاقیت، ارائه ایده و نوآوری حرکت نمایند. در ادامه، نوآوری ها باعث ایجاد ارزش برای شرکت و در نهایت با استمرار آن، سبب مزیت رقابتی پایدار می گردند.
عکس پیشران های نوآوریعکس پیشران های نوآوریعکس پیشران های نوآوری
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس