پیست اسپا - فرانکورشان ( فرانسوی: Circuit de Spa - Francorchamps ) یک پیست ورزش های موتوری در ستوولو، بلژیک است.
این پیست، که با نام اسپا نیز شناخته می شود، محل دائمی برگزاری گراند پری بلژیک، مسابقه ۲۴ ساعته اسپا، و مسابقه استقامتی ۶ ساعته اسپا است. پیست اسپا به توجه به طبیعت پرپیچ وخم، سریع و کوهستانی خود، یکی از چالش برانگیزترین میدان های مسابقه در سطح جهان بوده و همچنین پیست مورد علاقهٔ بسیاری از رانندگان و طرفداران مسابقات اتومبیل رانی است. [ ۱] [ ۲] [ ۳]
موقعیت جغرافیایی این پیست، برخلاف نام آن، در اسپا نیست، بلکه در مجاورت شهر فرانکورشان و در محدودهٔ شهرداری ستوولو واقع شده است، و بخشی از آن نیز در محدودهٔ شهرداری ملمودی قرار دارد.
پیست اولیهٔ اسپا، که در سال ۱۹۲۰ توسط ژول د تیر و هنری لانگلویس فون اوپم طراحی شد، [ ۴] از جاده های عمومی میان شهرهای فرانکورشان، ملمودی و ستوولو استفاده می کرد. این پیست برای میزبانی مسابقهٔ گشایشی خود در اوت ۱۹۲۱ در نظر گرفته شده بود، اما بدلیل حضور تنها یک شرکت کننده، این مسابقه لغو شد. [ ۴] [ ۵] اولین مسابقه ای که در این پیست برگزار شد، یک مسابقهٔ موتورسواری در سال ۱۹۲۲ بود، و پس از آن مسابقهٔ شناخته شدهٔ ۲۴ ساعته اسپا نیز اولین بار در سال ۱۹۲۴ در این پیست برگزار شد. [ ۴] پیست اسپا در سال ۱۹۲۵ برای نخستین بار میزبان مسابقات موتوری جایزه بزرگ شد که آنتونیو اسکاری قهرمان آن شد. [ ۵] [ ۶]
این پیست در ابتدا شامل پیچ های سریع و تغییرات قابل توجه در ارتفاع بود، و تنها سه پیچ کند در آن وجود داشت: «لا سورس»[ الف] ، «لانشنه دوانه»[ ب] و «ستوولو»[ پ] ، که از میان آن ها تنها پیچ لا سورس در پیکربندی کنونی باقی مانده است. در سال ۱۹۳۹ جهت بالاتر بردن میانگین سرعت در پیست اسپا، پیچ لانشنه دوانه از پیکربندی حذف شد و جای خود را به پیچ به راست جدیدی با نام «رِیدیلن»[ ت] داد. [ ۶] پیچ ریدیلن امروزه به اشتباه «او روژ»[ ث] نامیده می شود؛ در حالی که پیچ او روژ یک پیچ کوتاه است که پیش از ریدیلن قرار گرفته و جهت آن به سمت چپ است. [ ۵] [ ۷] پس از این دو پیچ، که یکی از مشهورترین پیچ ها در میان پیست های اتومبیل رانی جهان هستند، مسیر مستقیمی در ارتفاع بالا قرار دارد که نام آن «کِمِل»[ ج] است. [ ۶]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین پیست، که با نام اسپا نیز شناخته می شود، محل دائمی برگزاری گراند پری بلژیک، مسابقه ۲۴ ساعته اسپا، و مسابقه استقامتی ۶ ساعته اسپا است. پیست اسپا به توجه به طبیعت پرپیچ وخم، سریع و کوهستانی خود، یکی از چالش برانگیزترین میدان های مسابقه در سطح جهان بوده و همچنین پیست مورد علاقهٔ بسیاری از رانندگان و طرفداران مسابقات اتومبیل رانی است. [ ۱] [ ۲] [ ۳]
موقعیت جغرافیایی این پیست، برخلاف نام آن، در اسپا نیست، بلکه در مجاورت شهر فرانکورشان و در محدودهٔ شهرداری ستوولو واقع شده است، و بخشی از آن نیز در محدودهٔ شهرداری ملمودی قرار دارد.
پیست اولیهٔ اسپا، که در سال ۱۹۲۰ توسط ژول د تیر و هنری لانگلویس فون اوپم طراحی شد، [ ۴] از جاده های عمومی میان شهرهای فرانکورشان، ملمودی و ستوولو استفاده می کرد. این پیست برای میزبانی مسابقهٔ گشایشی خود در اوت ۱۹۲۱ در نظر گرفته شده بود، اما بدلیل حضور تنها یک شرکت کننده، این مسابقه لغو شد. [ ۴] [ ۵] اولین مسابقه ای که در این پیست برگزار شد، یک مسابقهٔ موتورسواری در سال ۱۹۲۲ بود، و پس از آن مسابقهٔ شناخته شدهٔ ۲۴ ساعته اسپا نیز اولین بار در سال ۱۹۲۴ در این پیست برگزار شد. [ ۴] پیست اسپا در سال ۱۹۲۵ برای نخستین بار میزبان مسابقات موتوری جایزه بزرگ شد که آنتونیو اسکاری قهرمان آن شد. [ ۵] [ ۶]
این پیست در ابتدا شامل پیچ های سریع و تغییرات قابل توجه در ارتفاع بود، و تنها سه پیچ کند در آن وجود داشت: «لا سورس»[ الف] ، «لانشنه دوانه»[ ب] و «ستوولو»[ پ] ، که از میان آن ها تنها پیچ لا سورس در پیکربندی کنونی باقی مانده است. در سال ۱۹۳۹ جهت بالاتر بردن میانگین سرعت در پیست اسپا، پیچ لانشنه دوانه از پیکربندی حذف شد و جای خود را به پیچ به راست جدیدی با نام «رِیدیلن»[ ت] داد. [ ۶] پیچ ریدیلن امروزه به اشتباه «او روژ»[ ث] نامیده می شود؛ در حالی که پیچ او روژ یک پیچ کوتاه است که پیش از ریدیلن قرار گرفته و جهت آن به سمت چپ است. [ ۵] [ ۷] پس از این دو پیچ، که یکی از مشهورترین پیچ ها در میان پیست های اتومبیل رانی جهان هستند، مسیر مستقیمی در ارتفاع بالا قرار دارد که نام آن «کِمِل»[ ج] است. [ ۶]
wiki: پیست اسپا فرانکورشان