[ویکی فقه] پژوهشی در مصحف امام علی (کتاب). پژوهشی در مصحف امام علی علیه السّلام تالیف دکتر جعفر نکونام کتاب پیرامون یکی از مسائل مهم و ارزشمند علوم قرآنی یعنی، مصحف حضرت علی علیه السّلام نوشته شده است.
مؤلف که از قرآن پژوهان معاصر می باشد در این کتاب مساله توقیفی بودن ترتیب سوره های مصحف آن حضرت را بحث نموده است وی برای توضیح این مطلب در فصل اول دانش قرآنی حضرت علی علیه السّلام و در فصل دوم سرگذشت مصحف آن حضرت (در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و خلافت ابوبکر و عمر ) را بیان نموده و در فصل سوم با بیان ادله عقلی و نقلی ثابت می کند که ترتیب سوره ها در مصحف حضرت موافق با نزول آنهاست و در فصل چهارم (که مهمترین بخش کتاب است)، توقیفی بودن ترتیب مصحف آن حضرت را تشریح می نماید و با بیان این ادله نتیجه می گیرد که ترتیب توقیفی و مورد تائید پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم همان ترتیب مصحف حضرت علی علیه السّلام است و اینکه دانشمندان و علماء اسلام (مخصوصا علماء اهل سنت ) تاکید می کنند بر توقیفی بودن ترتیب مصحف عثمانی ، مطلب ناتمامی است. و نمی تواند مورد قبول باشد. و در پایان کتاب و فصل پنجم آن پیرامون محتوای مصحف آن حضرت بحث نموده است.
ویژگی ها
۱- فصل اول: در این فصل پیرامون دانش قرآنی حضرت علی علیه السّلام سخن می گوید و با ذکر اقوال و شواهدی از کلام تاریخ نویسان و صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و اینکه آن حضرت از آغاز نزول قرآن، با قرآن همدم بوده است آگاهی و دانش آن حضرت به قرآن را تشریح می کند. ۲- فصل دوم: در این فصل سرگذشت مصحف حضرت را در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم بررسی می کند و پس از ذکر روایاتی نتیجه می گیرد که حضرت قرآن و تاویل آن را در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و به املای ایشان و به خط خود نوشته است ۳- فصل سوم: در این فصل ادله توقیفی بودن ترتیب مصحف حضرت علی علیه السّلام را بیان می کند و با استفاده از روایاتی که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم به حضرت علی علیه السّلام فرمان تالیف مصحف را داده است نتیجه می گیرد که ترتیب مصحف حضرت به فرمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم بوده است ۴- فصل چهارم: در این فصل چند شبهه پیرامون توقیفی بودن ترتیب مصحف حضرت علی علیه السّلام را ذکر و پاسخ آنها را می دهد مانند: تصریح پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم به گروههای چهارگانه سوره ها، قرائت سوره ها از سوی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم به ترتیب موجود و...
ساختار کتاب
کتاب دارای ۵ فصل می باشد که فهرست مطالب آن به قرار زیر است: فصل اول: دانش قرآنی حضرت علی علیه السّلام فصل دوم: سرگذشت مصحف حضرت علی علیه السّلام فصل سوم: موافق نزول بودن ترتیب مصحف حضرت علی علیه السّلام فصل چهارم: توقیفی بودن ترتیب مصحف علی علیه السّلام فصل پنجم: محتوای مصحف حضرت علی علیه السّلام شامل: شان نزول تاویل ناسخ و منسوخ محکم و متشابه قرائت.
نسخه شناسی
...
مؤلف که از قرآن پژوهان معاصر می باشد در این کتاب مساله توقیفی بودن ترتیب سوره های مصحف آن حضرت را بحث نموده است وی برای توضیح این مطلب در فصل اول دانش قرآنی حضرت علی علیه السّلام و در فصل دوم سرگذشت مصحف آن حضرت (در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و خلافت ابوبکر و عمر ) را بیان نموده و در فصل سوم با بیان ادله عقلی و نقلی ثابت می کند که ترتیب سوره ها در مصحف حضرت موافق با نزول آنهاست و در فصل چهارم (که مهمترین بخش کتاب است)، توقیفی بودن ترتیب مصحف آن حضرت را تشریح می نماید و با بیان این ادله نتیجه می گیرد که ترتیب توقیفی و مورد تائید پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم همان ترتیب مصحف حضرت علی علیه السّلام است و اینکه دانشمندان و علماء اسلام (مخصوصا علماء اهل سنت ) تاکید می کنند بر توقیفی بودن ترتیب مصحف عثمانی ، مطلب ناتمامی است. و نمی تواند مورد قبول باشد. و در پایان کتاب و فصل پنجم آن پیرامون محتوای مصحف آن حضرت بحث نموده است.
ویژگی ها
۱- فصل اول: در این فصل پیرامون دانش قرآنی حضرت علی علیه السّلام سخن می گوید و با ذکر اقوال و شواهدی از کلام تاریخ نویسان و صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و اینکه آن حضرت از آغاز نزول قرآن، با قرآن همدم بوده است آگاهی و دانش آن حضرت به قرآن را تشریح می کند. ۲- فصل دوم: در این فصل سرگذشت مصحف حضرت را در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم بررسی می کند و پس از ذکر روایاتی نتیجه می گیرد که حضرت قرآن و تاویل آن را در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و به املای ایشان و به خط خود نوشته است ۳- فصل سوم: در این فصل ادله توقیفی بودن ترتیب مصحف حضرت علی علیه السّلام را بیان می کند و با استفاده از روایاتی که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم به حضرت علی علیه السّلام فرمان تالیف مصحف را داده است نتیجه می گیرد که ترتیب مصحف حضرت به فرمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم بوده است ۴- فصل چهارم: در این فصل چند شبهه پیرامون توقیفی بودن ترتیب مصحف حضرت علی علیه السّلام را ذکر و پاسخ آنها را می دهد مانند: تصریح پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم به گروههای چهارگانه سوره ها، قرائت سوره ها از سوی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم به ترتیب موجود و...
ساختار کتاب
کتاب دارای ۵ فصل می باشد که فهرست مطالب آن به قرار زیر است: فصل اول: دانش قرآنی حضرت علی علیه السّلام فصل دوم: سرگذشت مصحف حضرت علی علیه السّلام فصل سوم: موافق نزول بودن ترتیب مصحف حضرت علی علیه السّلام فصل چهارم: توقیفی بودن ترتیب مصحف علی علیه السّلام فصل پنجم: محتوای مصحف حضرت علی علیه السّلام شامل: شان نزول تاویل ناسخ و منسوخ محکم و متشابه قرائت.
نسخه شناسی
...
wikifeqh: پژوهشی_در_مصحف_امام_علی _(کتاب)
[ویکی نور] پژوهشی در مصحف امام علی(علیه السلام). نام کتاب:پژوهشی در مصحف امام علی(ع)
کتاب پیرامون یکی از مسائل مهم و ارزشمند علوم قرآنی یعنی، مصحف حضرت علی(ع)نوشته شده است.مؤلف که از قرآن پژوهان معاصر می باشد در این کتاب مسالۀ توقیفی بودن ترتیب سوره های مصحف آن حضرت را بحث نموده است وی برای توضیح این مطلب در فصل اول دانش قرآنی حضرت علی(ع)و در فصل دوم سرگذشت مصحف آن حضرت(در زمان پیامبر(ص)و خلافت ابوبکر و عمر)را بیان نموده و در فصل سوم با بیان ادلۀ عقلی و نقلی ثابت می کند که ترتیب سوره ها در مصحف حضرت موافق با نزول آنهاست و در فصل چهارم(که مهمترین بخش کتاب است)،توقیفی بودن ترتیب مصحف آن حضرت را تشریح می نماید و با بیان این ادله نتیجه می گیرد که ترتیب توقیفی و مورد تائید پیامبر(ص)همان ترتیب مصحف حضرت علی(ع)است
و اینکه دانشمندان و علماء اسلام(مخصوصا علماء اهل سنت)تاکید می کنند بر توقیفی بودن ترتیب مصحف عثمانی،مطلب ناتمامی است.و نمی تواند مورد قبول باشد.و در پایان کتاب و فصل پنجم آن پیرامون محتوای مصحف آن حضرت بحث نموده است.
1-فصل اول:در این فصل پیرامون دانش قرآنی حضرت علی(ع)سخن می گوید و با ذکر اقوال و شواهدی از کلام تاریخ نویسان و صحابه پیامبر(ص) و اینکه آن حضرت از آغاز نزول قرآن،با قرآن همدم بوده است آگاهی و دانش آن حضرت به قرآن را تشریح می کند.
2-فصل دوم:در این فصل سرگذشت مصحف حضرت را در زمان پیامبر(ص) بررسی می کند و پس از ذکر روایاتی نتیجه می گیرد که حضرت قرآن و تاویل آن را در زمان پیامبر(ص)و به املای ایشان و به خط خود نوشته است
کتاب پیرامون یکی از مسائل مهم و ارزشمند علوم قرآنی یعنی، مصحف حضرت علی(ع)نوشته شده است.مؤلف که از قرآن پژوهان معاصر می باشد در این کتاب مسالۀ توقیفی بودن ترتیب سوره های مصحف آن حضرت را بحث نموده است وی برای توضیح این مطلب در فصل اول دانش قرآنی حضرت علی(ع)و در فصل دوم سرگذشت مصحف آن حضرت(در زمان پیامبر(ص)و خلافت ابوبکر و عمر)را بیان نموده و در فصل سوم با بیان ادلۀ عقلی و نقلی ثابت می کند که ترتیب سوره ها در مصحف حضرت موافق با نزول آنهاست و در فصل چهارم(که مهمترین بخش کتاب است)،توقیفی بودن ترتیب مصحف آن حضرت را تشریح می نماید و با بیان این ادله نتیجه می گیرد که ترتیب توقیفی و مورد تائید پیامبر(ص)همان ترتیب مصحف حضرت علی(ع)است
و اینکه دانشمندان و علماء اسلام(مخصوصا علماء اهل سنت)تاکید می کنند بر توقیفی بودن ترتیب مصحف عثمانی،مطلب ناتمامی است.و نمی تواند مورد قبول باشد.و در پایان کتاب و فصل پنجم آن پیرامون محتوای مصحف آن حضرت بحث نموده است.
1-فصل اول:در این فصل پیرامون دانش قرآنی حضرت علی(ع)سخن می گوید و با ذکر اقوال و شواهدی از کلام تاریخ نویسان و صحابه پیامبر(ص) و اینکه آن حضرت از آغاز نزول قرآن،با قرآن همدم بوده است آگاهی و دانش آن حضرت به قرآن را تشریح می کند.
2-فصل دوم:در این فصل سرگذشت مصحف حضرت را در زمان پیامبر(ص) بررسی می کند و پس از ذکر روایاتی نتیجه می گیرد که حضرت قرآن و تاویل آن را در زمان پیامبر(ص)و به املای ایشان و به خط خود نوشته است