پژو ۲۰۸ ( به انگلیسی: Peugeot 208 ) یک خودروی سوپرمینی ( سگمنت بی در اروپا ) ساخته شده توسط شرکت پژو است که در نمایشگاه خودرو ژنو سال ۲۰۱۲ رونمایی شد. نخستین ۲۰۸، یک نسخهٔ سه در بود که در سال ۲۰۱۱ در اسلواکی ساخته شد. [ ۱] در ژوئن ۲۰۱۲، نمونه ۵ در این خودرو نیز در دسترس قرار گرفت. ساخت این خودرو در فرانسه، در دو شهر مولوز و پوآسی انجام می گیرد. ایران خودرو در سال ۱۳۹۴ اعلام کرد این خودرو را در ایران تولید خواهد کرد. [ ۲]
پروژه A9[ ۴] که پروژه طراحی خودروی جایگزین پژو ۲۰۷ بود، در اواخر سال ۲۰۰۷ و بر اساس پلتفرم PSA PF1 توسعه یافت. [ ۵] پژو ۲۰۸، نخستین خودروی پژو از سبک طراحی جدید این شرکت بود. نخستین تصویر رسمی از این خودرو، در ۲ نوامبر سال ۲۰۱۱ منتشر شد و خودرو در نمایشگاه خودروی ژنو در مارس ۲۰۱۲ رونمایی شد. این خودرو درسال های ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ دومین خودروی پرفروش فرانسه لقب گرفت. فروش این خودرو در برزیل از ۱۳ آوریل ۲۰۱۳ آغاز شد. پژو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال ۲۰۱۳ از نسخه مفهومی HYbrid FE رونمایی کرد که به موتور هیبرید گازوئیل مجهز بود.
در پایان سال ۲۰۱۵، یک مدل از پژو ۲۰۸ با موتور دیزل ۱۶۰۰ سی سی، رکورد جدیدی از مصرف سوخت در مسافت طولانی ایجاد کرد. این خودرو توانست با ۴۳ لیتر سوخت، مسافت ۲٬۱۵۲ کیلومتر را طی کند و رکورد مصرف ۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را ایجاد کند.
در سال ۲۰۱۶، پژو در نمایشگاه خودروی سائو پائولو از دو کانسپت از پژو ۲۰۸ و ۲۰۰۸ به نام های Pyrit و Kyanit رونمایی کرد که وجه تمایز کانسپت ۲۰۸Pyrit از نمونهٔ اصلی، رنگ ترکیبی مشکی - مسی مات، چراغ های دی لایت، راهنماهای ال ای دی، اگزوز متفاوت و رینگ های ویژه بود.
پژو ۲۰۸ درمقایسه با نسل پیشین خود یعنی پژو ۲۰۷، به طور متوسط ۱۱۰ کیلوگرم سبک تر است درحالی که فضای بیشتری را برای سرنشینان فراهم می کند. حجم صندوق در این خودرو ۲۸۵ لیتر می باشد که ۱۵ لیتر از پژو ۲۰۷ بیشتر است. همچنین فضای پا برای سرنشینان عقب، به میزان ۵ سانتی متر بیشتر از پژو ۲۰۷ می باشد. ارتفاع این خودرو، ۷ سانتی متر از مدل پیشین کوتاهتر و طول آن، ۱ سانتی متر کمتر از مدل پیشین آن یعنی پژو ۲۰۷ می باشد. با این حال، تمام ابعاد و اندازه های پژو ۲۰۸، بزرگتر از پژو ۲۰۶ می باشد. طراحی این خودرو با هدایت پیر آرتیر انجام گرفته و سیلویان هنری نیز طراحی خارجی خودرو را برعهده داشته است. آدام بازیدلو مسئولیت طراحی داخلی خودرو و رنگ و طرح ادوات داخلی توسط ماری سانو انجام گرفته است. خودرو در بعضی از مدل ها، از یک مانیتور تبلت مانند و سقف پانورامای شیشه ای با نورپردازی ال ای دی بهره می برد. این خودرو با ضریب درگ ۰٫۲۹ دارای طراحی آیرودینامیک می باشد. [ ۶] فرمان کوچک این خودرو به راننده احساس چابکی می دهد. این خودرو مجهز به یک صفحه نمایش لمسی در وسط داشبورد می باشد که کنترل ادوات داخل خودرو را برعهده داشته و دسترسی به آن ارگونومیک و آسان است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفپروژه A9[ ۴] که پروژه طراحی خودروی جایگزین پژو ۲۰۷ بود، در اواخر سال ۲۰۰۷ و بر اساس پلتفرم PSA PF1 توسعه یافت. [ ۵] پژو ۲۰۸، نخستین خودروی پژو از سبک طراحی جدید این شرکت بود. نخستین تصویر رسمی از این خودرو، در ۲ نوامبر سال ۲۰۱۱ منتشر شد و خودرو در نمایشگاه خودروی ژنو در مارس ۲۰۱۲ رونمایی شد. این خودرو درسال های ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ دومین خودروی پرفروش فرانسه لقب گرفت. فروش این خودرو در برزیل از ۱۳ آوریل ۲۰۱۳ آغاز شد. پژو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال ۲۰۱۳ از نسخه مفهومی HYbrid FE رونمایی کرد که به موتور هیبرید گازوئیل مجهز بود.
در پایان سال ۲۰۱۵، یک مدل از پژو ۲۰۸ با موتور دیزل ۱۶۰۰ سی سی، رکورد جدیدی از مصرف سوخت در مسافت طولانی ایجاد کرد. این خودرو توانست با ۴۳ لیتر سوخت، مسافت ۲٬۱۵۲ کیلومتر را طی کند و رکورد مصرف ۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را ایجاد کند.
در سال ۲۰۱۶، پژو در نمایشگاه خودروی سائو پائولو از دو کانسپت از پژو ۲۰۸ و ۲۰۰۸ به نام های Pyrit و Kyanit رونمایی کرد که وجه تمایز کانسپت ۲۰۸Pyrit از نمونهٔ اصلی، رنگ ترکیبی مشکی - مسی مات، چراغ های دی لایت، راهنماهای ال ای دی، اگزوز متفاوت و رینگ های ویژه بود.
پژو ۲۰۸ درمقایسه با نسل پیشین خود یعنی پژو ۲۰۷، به طور متوسط ۱۱۰ کیلوگرم سبک تر است درحالی که فضای بیشتری را برای سرنشینان فراهم می کند. حجم صندوق در این خودرو ۲۸۵ لیتر می باشد که ۱۵ لیتر از پژو ۲۰۷ بیشتر است. همچنین فضای پا برای سرنشینان عقب، به میزان ۵ سانتی متر بیشتر از پژو ۲۰۷ می باشد. ارتفاع این خودرو، ۷ سانتی متر از مدل پیشین کوتاهتر و طول آن، ۱ سانتی متر کمتر از مدل پیشین آن یعنی پژو ۲۰۷ می باشد. با این حال، تمام ابعاد و اندازه های پژو ۲۰۸، بزرگتر از پژو ۲۰۶ می باشد. طراحی این خودرو با هدایت پیر آرتیر انجام گرفته و سیلویان هنری نیز طراحی خارجی خودرو را برعهده داشته است. آدام بازیدلو مسئولیت طراحی داخلی خودرو و رنگ و طرح ادوات داخلی توسط ماری سانو انجام گرفته است. خودرو در بعضی از مدل ها، از یک مانیتور تبلت مانند و سقف پانورامای شیشه ای با نورپردازی ال ای دی بهره می برد. این خودرو با ضریب درگ ۰٫۲۹ دارای طراحی آیرودینامیک می باشد. [ ۶] فرمان کوچک این خودرو به راننده احساس چابکی می دهد. این خودرو مجهز به یک صفحه نمایش لمسی در وسط داشبورد می باشد که کنترل ادوات داخل خودرو را برعهده داشته و دسترسی به آن ارگونومیک و آسان است.
wiki: پژو ۲۰۸