پوریم (Purim) (یا: فوریم؛ در عبری به معنی قرعه ها) از اعیاد یهودی، مصادف با روز چهاردهم آذار در تقویم یهود (مطابق فوریه یا مارس میلادی). به روایت کتاب اِستر، این عید در یادبود نجاتِ یهودیان ایران از کشتار (در ۴۷۳پ م) است. در این روز، که با شادی و جشن برگزار می شود، مگیلّا (یا طومارِ) صحیفۀ اِستر را در کنیسه ها می خوانند و شنوندگان با شنیدن نام های شخصیت های منفیِ قصه، پای بر زمین می کوبند، زوزه می کشند، یا هو می کنند.
پوریم ( به عبری: פורים ) ( از کلمه پور، تفسیر شده در کتاب استر به معنی قرعه، همچنین به معنی پورو در زبان اکدی ) جشنی است که برای نجات یهودیان ایران در زمان خشایارشا از دست هامان برگزار می شود. هامان قرعه ( پور ) انداخت تا تاریخ مرگ یهودیان را تعیین کند ( استر ۳:۷ ) . جشن در ۱۴ آدار ( در فوریه یا مارس ) برگزار می شود و یهودیان شوش این روز را در ۱۵ آدار جشن گرفتند ( ۹:۱۸ ) . که آن روز را «پوریم شوشان» نامیدند. در دوره تلمودی، جدای از احترام برای اورشلیم، جشن پوریم شوش در شهرهای محصور در اسرائیل از زمان یوشع بن نون به صورت قانون درآمده بود. علاوه بر این امروزه، بر طبق قانون یهودی، جشن در ۱۵ آدار در اورشلیم که از زمان یوشع بن نون شهری محصور بوده برگزار می شود، ولی در تل آویو که شهری غیر محصور است، برگزار نمی شود. در سال کبیسه عبری، که در آن دو ماه آدار وجود دارد، پوریم در دومین ماه آدار برگزار می شود. ... [مشاهده متن کامل]
در روایت تاریخی وقایع کتاب استر اختلاف نظرهایی وجود دارد. بعضی از پژوهشگران تأثیر جشن ایرانیان را در این جشن می بینند. بعضی دیگر شک خودشان را دربارهٔ برابر کردن خشایارشا با اخشورش بیان می دارند. منتقدان کتاب مقدس، متذکر شده اند که تشابهی بین نام های مردخای و استر با خدایان بابلی ( مردوک و ایشتار ) وجود دارد. از دریچه تاریخ تضادهایی با منابع دیگر تاریخی، و مساله های زیادی وجود دارد. هیچ ذکری از پوریم در منابع یهودی تا قرن اول پیش از میلاد وجود ندارد. همچنین هیج گونه اشاره ای در منابع به پادشاهی که یک همسر یهودی داشته، وجود ندارد. به علاوه، ادبیات کتاب استر نیز متاخر است. بر پایه تلمود، جوامعی که از نابودی، شکنجه و کشتار رهایی یافتند، می بایستی جشنی همانند پوریم ( معروف به پوریم کوچک ) برگزار کنند. منابع سنتی گزارش می دهند که یهودیان شیراز علاوه بر پوریم معمولی، پوریم مخصوصی را در روز دوم حشوان ( در اکتبر یا نوامبر ) جشن می گرفتند. تاریخ این جشن ها به حدود ۳۰۰۰ سال قبل از اسلام برمی گردداما در مورد تاریخ دقیق این واقعه مورد بحث است و نظرات متفاوتی از قرن ۱۳ میلادی تا ۱۹ میلادی مطرح گشته است. از آنجایی که این جشن ریشه در ایران دارد، در بین یهودیان ایرانی این جشن خیلی محبوب است و جشن دوباره نزدیک به سال نو برگزار می شود. لباس های نو پوشیده شده و شیرینی بین کودکان توزیع می گردد و کتاب استر در نسخه اصلی و نسخه تفسیر آن خوانده می شود. همچنین کتاب اردشیرنامه که توسط شاعر ایرانی - یهودی شاهین ( قرن ۱۴ میلادی ) ، سروده شده خوانده می شود. یهودیان همدان با گردهم آیی در مقبره استر و مردخای، ( گاهی کل شب ) جشن می گیرند. یهودیان از شهرهای دیگر هم به همدان می آیند تا پوریم را جشن بگیرند.
درود ُ سپاس داستان استر و جشن پوریم به گمان بسیار، داستانی ساختگی بدست یهود است چراکه چنین رویدادی به این بزرگی ( کشتار حدود 80 هزار کس به همراه وزیر شاه! ) در هیچ بُنمایه یونانی مانند کتابهای هرودوت، گزنوفون، استرابون و. . . بازگو نشده با آنکه آنها رخدادهایی بسیار کوچکتر و کم بهاتر از اینها را هم نوشته اند و هیچ فرنودی ( دلیلی ) ندارد که چنین رویدادی به این اندازه را جا انداخته باشند. ... [مشاهده متن کامل]
در این داستان افسانه ای که تنها در کتاب استر آمده، هامان وزیری از تبار آرامیان است درحالیکه ناروایی و ناممکن بودن بکارگیری وزیری ناایرانی را که یک قانون بود نیز نباید از نظر دور داشت. در کتاب هرودوت از آمستریس به عنوان شهبانوی خشایارشا نام برده شده و خبری از "وشتی" یا " استر" و یا وزیری به نام هامان نیست. این گمان هست که این کتاب که بیشتر دارای لحنی داستانی ست تا تاریخی، اثری ست برای توجیه و روشنگری جشن پوریم که برگرفته از رخدادی دیگر بوده است.
پوریم روز یاد آوری به قوم عبری که در زمان خشیارشا زندگی مکردن که شما خدا پرس هستین. چرا که حامان وزیر خشایارشا تصمیم گرفته بود که شاه ایران را راضی کند که فوم یهود را نابود کند چون مردخای عبری حاضر نبود وقتی از کنار او میگزارد تعضیم کند. ... [مشاهده متن کامل]
قوم یهود خدا پرست هستن و فقط به خدای یکتا تعضیم مکنه یکه روز قبل از پوریم ملکه استر درخواست می کند قوم یهود تعنیت ( روزه ) بگیرن تا خدای یکتا آنها را از این قتله عام نجات بده در این روز خداوند هدفی که حامان به قوم یهود داشت بر سر خودش و خادواده و اطرافیانش انجام داد. و کلمه *** پو *** پوریم که جمع آن است یادآوری به قوم یهود که آن ها را از کشتار نجات داده و این روز را جشن و خوشحالی مکند. به امید روزهایی خوش و دوستی صلح در تمام دنیا 🙏
ویکی پدیا رو به عنوان منبع معرفی میکنید؟ واقعا که خیلی تابلوئه موضع ویکی پدیا چیه . ویکی توسط خود اونا نوشته میشه این مشخصه که تاریخ نویسان اغلب یهودی بودن و تاریخ تحریف شده . یهودی ها به هر طریقی میخوان برای ایرانیان این رو دروغ جلوه بدن و از اون طرف جشن میگیرن و مست میکنن.
هو به زبان عبری یعنی قرعه کشی. با کتاب استر ملعون در عهد کهن کتاب تحریف شده مقدس و خشایار شا ملعون ارتباط دارد یک ژنوسید به تحریک یک فاحشه یهودی که همسر خشایار شا بودو از مردخای پسر عمو و در برخی متون عمو ی خود دستور میگرفت گور این دو ملعون عبرانی در همدان زیارتگاه یهودیان هست که تابلو ان توسط دانشجویان همدان به دلیل کودک کشی رژیم صهیونیستی چندی پیش سرنگون شد. جهت مطالعه به اپوکریف های تورات تحریف شده کتاب استر مراجعه و منابع زیادی در این خصوص هست. ... [مشاهده متن کامل]
در طول بیانات شیوای کاربر گرامی الناز یکی از اعیاد یهودیت هست که در این عید به خاطر کشته شدن ۷۰_ ۸۰ هزار ایرانی جشن میگیرن ودر ابراز شادی خود از هیچ کاری دریغ نمیکنن وحتی برخی از احکام اصلیشان هم در این روز مستثنی واقع میشود وحکم اصلیش تغییر میکند
پوریم. نام یکی از اعیاد مذهبی در یهودیت است که در روزهای ۱۴ و ۱۵ ماه ادار در تقویم عبری جشن گرفته می شود. ( انگلیسی: «Purim». ) بر اساس کتاب استر ( رجوع شود به «استر» ) ، مبنای این جشن رهایی یافتن یهودیان از توطئه نسل کشی ایشان بوسیلۀ هامان ( وزیر اول خشایارشا ) در سرزمین های امپراتوری ایران است. بنقل از «Oxford English Dictionary»، تألیف سوم، ممکن است که «پوریم» واژۀ ای باشد از زبان پارسی باستان یا از زبان آسوریان. ... [مشاهده متن کامل]
برای اطلاعات بیشتر رجوع شود به مقالۀ پوریم در دانشنامۀ ویکی پدیای فارسی و مقالۀ Purim در دانشنامۀ ویکی پدیای انگلیسی.