پانتسرکمپف واگن ۱ ( آلمانی: ( شنیدن ) ، اختصارا: PzKpfw I. ، خودروی زرهی رزم ۱ ) معروف به پانتسر ۱ ( آلمانی: ( شنیدن ) ) که عموماً تحت عنوان پنزر ۱ شناخته می شود، یک تانک سبک آلمانی بود که دهه ۱۹۳۰ طراحی و در ماه های اولیه جنگ جهانی دوم به کار گرفته شد. عنوان تدارکاتی این تانک در نیروی زمینی آلمان Sd. Kfz. 101 ( خودروی ویژه شنی دار ۱۰۱ ) بود.
پس از جنگ جهانی اول طبق محدودیت های پیمان ورسای، آلمان از داشتن و تولید تانک یا هر گونه خودروی رزمی زره پوش مشابه منع شده بود. با این حال، این کشور با دور زدن این محدودیت ها شروع به کار بر روی تانک ها کرد. [ ۱] اواخر دهه ۱۹۲۰ نیروی زمینی آلمان به این نتیجه رسید که بهترین گزینه برای آینده نیروهای زرهی آن یک تانک متوسط ۱۵ تا ۲۰ تنی با ۵ خدمه است. احساس می شد تانک های سبک کوچک تر در زمینه تسلیحات، تعداد خدمه و حفاظت زرهی بسیار محدود هستند. با این وجود در این زمان زیرساخت های صنعتی آلمان قادر به تولید مقدار کافی از تانک های متوسط نبود. از این رو با تصمیم گیری در سطوح بالای نیروی زمینی، قرار به عمل به تمهیدی موقت شد. سال ۱۹۳۲ نیروی زمینی آلمان خواهان طراحی یک تانک ساده و ارزان با وزنی حدود ۵ تن گردید. کروپ، هنشل، دایملر - بنتس و چند شرکت دیگر طرح های پیشنهادی خود را ارائه نمودند[ ۲] که پس از صورت گرفتن بررسی های دقیق توسط وزارت دفاع آلمان و آزمایش هایی در کومرسدورف، طرح کروپ مورد پذیرش نیروی زمینی قرار گرفت. [ ۳] ماه مارس سال ۱۹۳۳ شرکت کروپ قراردادی جهت توسعه یک تانک سبک دریافت نمود. [ ۴] جهت نشر تجربه تولید تا جای ممکن[ ۱] و گسترش تولیدات آینده، پنج شرکت دیگر نیز هر یک قراداد تولید دو پیش نمونه از این تانک سبک دریافت کردند. [ ۵] این قراردادها در نهایت به طراحی پنزر ۱ منجر شد. این تانک هیچگاه به عنوان یک زره پوش رزمی طراحی نشد و تنها هدف از آن آشنا کردن صنعت آلمان با خودروهای شنی دار و آموزش خدمه نیروهای زرهی بود. [ ۴]
ماه ژوئیه سال ۱۹۳۳ درخواست تولید ۱۳۵ شاسی زرهی با اسم رمز «تراکتور کشاورزی»[ یادداشت ۱] به شرکت کروپ ارائه گردید. [ ۵] از این عنوان پوششی در کنار عنوان اختصاصی لنتس ورک کروپ آ[ یادداشت ۲] شرکت، تا سال ۱۹۳۸ استفاده شد. دایملر - بنتس مسئول تولید سازه فوقانی و برجک بود. [ ۶] با شرکت هنشل قراردادی بابت مسائل تولیدی این تانک منعقد گشت. بدین ترتیب هنشل مسئول هماهنگ سازی منابع مختلف مورد نیاز در تولید شد. [ ۵] سه پیش نمونه نخست اواخر سال ۱۹۳۳ توسط هنشل تولید و اوایل ماه فوریه سال ۱۹۳۴ آزمایش گردید. پانزده دستگاه نخست بین ماه های فوریه تا آوریل سال ۱۹۳۴ بدون برجک و سازه فوقانی[ یادداشت ۳] تولید و برای آموزش راننده و رزمایش های تاکتیکی میدانی به کارگرفته شدند. [ ۶] هنشل تولید آهسته نخستین مدل تحت عنوان پنزر ۱آ را از ماه ژوئیه سال ۱۹۳۴ آغاز کرد. [ ۵]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفپس از جنگ جهانی اول طبق محدودیت های پیمان ورسای، آلمان از داشتن و تولید تانک یا هر گونه خودروی رزمی زره پوش مشابه منع شده بود. با این حال، این کشور با دور زدن این محدودیت ها شروع به کار بر روی تانک ها کرد. [ ۱] اواخر دهه ۱۹۲۰ نیروی زمینی آلمان به این نتیجه رسید که بهترین گزینه برای آینده نیروهای زرهی آن یک تانک متوسط ۱۵ تا ۲۰ تنی با ۵ خدمه است. احساس می شد تانک های سبک کوچک تر در زمینه تسلیحات، تعداد خدمه و حفاظت زرهی بسیار محدود هستند. با این وجود در این زمان زیرساخت های صنعتی آلمان قادر به تولید مقدار کافی از تانک های متوسط نبود. از این رو با تصمیم گیری در سطوح بالای نیروی زمینی، قرار به عمل به تمهیدی موقت شد. سال ۱۹۳۲ نیروی زمینی آلمان خواهان طراحی یک تانک ساده و ارزان با وزنی حدود ۵ تن گردید. کروپ، هنشل، دایملر - بنتس و چند شرکت دیگر طرح های پیشنهادی خود را ارائه نمودند[ ۲] که پس از صورت گرفتن بررسی های دقیق توسط وزارت دفاع آلمان و آزمایش هایی در کومرسدورف، طرح کروپ مورد پذیرش نیروی زمینی قرار گرفت. [ ۳] ماه مارس سال ۱۹۳۳ شرکت کروپ قراردادی جهت توسعه یک تانک سبک دریافت نمود. [ ۴] جهت نشر تجربه تولید تا جای ممکن[ ۱] و گسترش تولیدات آینده، پنج شرکت دیگر نیز هر یک قراداد تولید دو پیش نمونه از این تانک سبک دریافت کردند. [ ۵] این قراردادها در نهایت به طراحی پنزر ۱ منجر شد. این تانک هیچگاه به عنوان یک زره پوش رزمی طراحی نشد و تنها هدف از آن آشنا کردن صنعت آلمان با خودروهای شنی دار و آموزش خدمه نیروهای زرهی بود. [ ۴]
ماه ژوئیه سال ۱۹۳۳ درخواست تولید ۱۳۵ شاسی زرهی با اسم رمز «تراکتور کشاورزی»[ یادداشت ۱] به شرکت کروپ ارائه گردید. [ ۵] از این عنوان پوششی در کنار عنوان اختصاصی لنتس ورک کروپ آ[ یادداشت ۲] شرکت، تا سال ۱۹۳۸ استفاده شد. دایملر - بنتس مسئول تولید سازه فوقانی و برجک بود. [ ۶] با شرکت هنشل قراردادی بابت مسائل تولیدی این تانک منعقد گشت. بدین ترتیب هنشل مسئول هماهنگ سازی منابع مختلف مورد نیاز در تولید شد. [ ۵] سه پیش نمونه نخست اواخر سال ۱۹۳۳ توسط هنشل تولید و اوایل ماه فوریه سال ۱۹۳۴ آزمایش گردید. پانزده دستگاه نخست بین ماه های فوریه تا آوریل سال ۱۹۳۴ بدون برجک و سازه فوقانی[ یادداشت ۳] تولید و برای آموزش راننده و رزمایش های تاکتیکی میدانی به کارگرفته شدند. [ ۶] هنشل تولید آهسته نخستین مدل تحت عنوان پنزر ۱آ را از ماه ژوئیه سال ۱۹۳۴ آغاز کرد. [ ۵]
wiki: پنزر ۱