پلان
/pelAn/
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
فرهنگ معین
(پَ ) ( اِ. ) خوی گیر زین ، عرق گیر.
فرهنگ عمید
۲. (هنر ) در سینما، صحنۀ ساکن یا متحرکی که بدون قطع کردن و در یک نوبت فیلم برداری می شود.
۳. نقشۀ ساختار یک ساختمان، یک دستگاه، یک نوشته و مانند ان ها.
گویش مازنی
دانشنامه عمومی
پلان (ترسیم). پلان ( Plan ) مجموعه ای از طراحی یا دیاگرام های دو بعدی مورد استفاده برای توصیف یک محل یا شی ء یا برای برقراری ارتباط ساختمان سازی یا دستور العمل های ساخت است . معمولاً پلان ها روی کاغذ کشیده می شوند یا روی کاغذ چاپ می شوند اما آن ها می توانند به صورت یک فایل دیجیتالی نیز حضور داشته باشند . پلان ها معمولاً برای اهداف تکنیکالی مانند معماری ، مهندسی یا نقشه کشی استفاده می شوند . هدف آن ها در این رشته ها گرفتن تمام ویژگی های هندسی از یک سایت ، ساختمان ، محصول یا یک شیء ، با دقت تمام است . پلان ها می توانند برای ارائه یا جهت گیری اهداف نیز مورد استفاده قرار گیرند . هدف نهایی از پلان ، یا به تصویر کشیدن یک مکان یا یک شی ء موجود است یا برای انتقال اطلاعات کافی یک ذهن خلاق به یک سازنده یا تولیدکننده برای تحقق بخشیدن طرح مورد نظر می باشد .
wiki: پلان (ترسیم)
پلان (چابهار). پُلّان، شهری در بخش پلان شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران است. [ ۱] این شهر، مرکز بخش پلان است. [ ۲]
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر پلان برابر با ۱٬۰۴۴ نفر ( ۲۸۳ خانوار ) بوده است. [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر پلان برابر با ۱٬۰۴۴ نفر ( ۲۸۳ خانوار ) بوده است. [ ۳]
wiki: پلان (چابهار)
دانشنامه آزاد فارسی
پَلان
شهری در استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، و مرکز اداری بخش پَلان. با ارتفاعی حدود ۳۰ متر، در دشتی در ۴۳۵کیلومتری جنوب زاهدان و ۵۸کیلومتری شمال شرقی چابهار، سر راه چابهار به پیرسهراب، قرار دارد. رودخانۀ کاجو از کنار آن می گذرد. اقلیم آن گرم و خشک است.
شهری در استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، و مرکز اداری بخش پَلان. با ارتفاعی حدود ۳۰ متر، در دشتی در ۴۳۵کیلومتری جنوب زاهدان و ۵۸کیلومتری شمال شرقی چابهار، سر راه چابهار به پیرسهراب، قرار دارد. رودخانۀ کاجو از کنار آن می گذرد. اقلیم آن گرم و خشک است.
wikijoo: پلان
پلان (معماری). پِلان (معماری) (plan)
در نقشه کشی معماری، صفحه ای که با بُرش افقی، ساختمان را قطع کند و دیوارها، درها، پنجره ها و سایر بخش های آن را نشان دهد.
در نقشه کشی معماری، صفحه ای که با بُرش افقی، ساختمان را قطع کند و دیوارها، درها، پنجره ها و سایر بخش های آن را نشان دهد.
wikijoo: پلان_(معماری)
جدول کلمات
پیشنهاد کاربران
پلان: در روش پژوهش، پلان عبارت است از بیرون کشیدن ریز موضوعات از دل موضوع اصلی تا هم مشخص کننده ی منابع مطالعاتی باشد و هم آغاز و پایان مقاله یا کتاب را تعیین نماید؛ در واقع پلان همان فهرست مقاله یا کتاب است که در آغاز کار نوشته می شود و بر شش گونه است:
... [مشاهده متن کامل]
1 ) ـ پلان دیالکتیک
2 ) ـ مسأله ـ علت ـ راهکار
3 ) ـ تشریحی
4 ) ـ سنجشی
5 ) ـ توضیحی همراه با قاعده و تفسیر
6 ) ـ پاسخی یا بررسی ستادی
1 ) ـ پلان دیالکتیک. چهار چوب این طرح چنین است: الف ـ تز. ب ـ آنتی تز. ج ـ سنتز. در تز، مثبت ها یا خوبی ها، در آنتی تز، بدی ها ( منفی ها ) و در سنتز، نتیجه گیری می شود.
مثال:
پرسش پژوهش: آیا کاشت تریاک در کشور به سود کشور است یا به زیان آن؟
فرضیه: اگر با برنامه و کنترل شده باشد، سودمند است. ( فرضیه پژوهش )
موضوع پژوهش: کاشت تریاک در کشور
پلان:
الف ـ تز.
ـ ارزش دارویی تریاک
ـ ارزش صادراتی آن برای استفاده ی دارویی
ـ ارزش دانه�های خشخاش آن برای تولید روغن و دیگر مواد غذایی
ـ ارزش زیست محیطی آن به عنوان مهم ترین ضد آفت گندم و برخی فرآورده�های کشاورزی دیگر
ـ ارزش کارآفرینی آن در بخش کشاورزی
ب ـ آنتی تز.
ـ سوء استفاده از آن برای تولید مواد مخدر
هزینه های بالای امنیتی برای جلوگیری از سوء استفاده از تریاک
ج ـ سنتز= نتیجه.
با این پلان، موضوعاتی نوشته می شود که هم خوبی دارند و هم بدی.
2 ) ـ مسأله ـ علت ـ راهکار. موضوع هایی با این طرح نوشته می شود که نه تنها هیچ نکته های مثبتی در آنها نیست، بلکه یک مشکل اجتماعی نیز هستند.
مثال:
پرسش پژوهش: ریشه ی مواد مخدر در کجاست؟
فرضیه: وضع بد اقتصادی و ناتوانی دولت در کنترل مرزها و مدارا با باندهای قاچاق
موضوع: ریشه یابی گسترش مواد مخدر
پلان:
الف ـ مسأله.
ـ تاریخچه ی مواد مخدر
ـ کشورهای تولید کننده
ـ باندهای قاچاق، شگردها و راه�های آنان برای وارد کردن و فروش در کشور
ـ اهمیت مواد مخدر برای سران کشور
ـ شمار معتادان و دسته بندی سنی آنها
ب ـ علت
ـ انگیزه های گرایش به تجارت مواد مخدر
ـ بستر فرهنگی گرایش به دادو ستد مواد مخدر و اعتیاد به آنها
ـ خاستگاه جغرافیایی این مواد در کشور یا در کشورهای دیگر
ـ وضعیت مرزها
ـ انگیزه و تجهیزات نیروهای امنیتی
ج ـ راهکار
ـ شیوه های جلوگیری از گسترش ورود مواد مخدر به کشور
ـ وضع قوانین سختگیرانه برای قاچاقچیان
ـ درمان جسمی و روانی معتادان برای از میان بردن تقاضا
ـ ایجاد کار مناسب برای معتادانی که درمان می شوند و قاچاقچیانی که پشیمان می شوند
ـ کارفرهنگی گسترده در میان مردم برای اینکه معتادان درمان شده و قاچاقچیان پشیمان شده را به چشم انسانی شریف بنگرند
3 ) ـ تشریحی. با این پلان، موضوع هایی که هیچ نکات منفی یا پیامدهای بدی در آنها نیست، نوشته می شود.
مثال:
پرسش پژوهش: آزادی رسانه ها تا چه اندازه در فرهنگ سازی نقش دارد؟
فرضیه: نقش بالای فرهنگ سازی در جامعه را را می توان پیامد آزادی رسانه ها دانست.
موضوع: آزادی رسانه ها و نقش فرهنگ سازی آنها
پلان:
ـ تعریف آزادی رسانه ای
ـ انواع رسانه و کارکرد آنها
ـ نقش رسانه های داخلی در کاستن از تأثیرهای فرهنگی رسانه های خارجی
ـ میزان آزادی برای رسانه ها
ـ چگونگی ارزیابی آزادی رسانه ها در هدایت فرهنگی جامعه به سمت دلخواه
4 ) ـ سنجشی ( مقایسه ای ) . با این طرح، وجوه اشتراک و اختلاف دو چیز با هم سنجیده می شود.
مثال:
پرسش پژوهش: تفاوت ها و اشتراک های پدر و مادر با سواد و بی سواد کدام است؟
فرضیه: میان پدر و مادرهای با سواد و بی سواد تفاوت ها و اشتراک های چشمگیری وجود دارد.
موضوع: مقایسه پدر و مادر با سواد و بی سواد
پلان:
ـ تعریف سواد
ـ انواع سواد
الف - تفاوت های پدر و مادر باسواد و بی سواد در:
1ـ تربیت فرزند
2�ـ محیط کار
3�ـ نقش آفرینی در جامعه
4ـ سرنوشت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور
5ـ تحلیل و نتیجه گیری
ب ـ اشتراک ها
ـ نقش عاطفی
ـ عقل اجتماعی
ـ تحلیل و نتیجه گیری
5 ) ـ توضیحی همراه با قاعده و تفسیر. هرگاه موضوع به گونه ای باشد که بخواهیم یک جمله یا شعری را تشریح کنیم. این گونه موضوع ها بیش تر در اندازه ی یک مقاله است. در این موضوع ها، آنچه باید بررسی شود در جمله یا شعر هست؛ و مانند طرح های پیشین، جزئیات موضوع توسط پژوهشگر نوشته نمی شود؛ بلکه در خود جمله یا شعر موجود می باشد. در این موضوع ها، پژوهشگر به دنبال حل مشکلی از جامعه نیست؛ بلکه می خواهد ارزش سخن یا شعر شاعری را به نمایش بگذارد تا شاید بتواند احساسات کم رنگ جامعه را پررنگ کند یا احساس مرده ای را زنده کند یا به سطح نظری موضوعی بیفزاید. در این موضوع ها، پرسش پژوهش می تواند پس از شنیدن یا خواندن جمله یا شعری پیش آید.
مثال:
کار خود گر به کرم بازگذاری حافظ
ای بسا عیش که با بخت خداد داده کنی
پرسش پژوهش: چرا حافظ بر این باور است که باید ریشه بسیاری از رخدادها را از خدا دانست؟
فرضیه: برای این که او می خواهد تا انسان ها در برابر رویدادهایی که توان چیرگی بر آنها را ندارند، گرفتار ناامیدی و پوچی نشوند.
موضوع: تأثیر فرا زمینی دانستن برخی گرفتاری ها بر زندگی انسان.
پلان:
1ـ معانی کار در شعر حافظ.
2ـ معنی یا معانی کرم در این بیت.
3ـ واگذار کردن کار به کرم
4ـ معانی عیش در دیدگاه شاعر
5ـ بخت خدا داده چیست؟
6ـ تأثیر بازاگذاری کار به کرم در زندگی مادی و معنوی انسان
7ـ آیا همه کارها را باید از سوی کرم دانست یا برخی از آنها را؟
8 ـ رابطه جبر و اختیار با بازگذاری کار به کرم
6 ) ـ پاسخی. موضوعی که پرسش آن برای پژوهشگر پیش نیامده؛ بلکه کس دیگری پرسش را مطرح می کند و از پژوهشگر می خواهد به آن پاسخ دهد. این موضوع ها بیش تر در اداره ها، وزارتخانه ها، سازمان ها، پادگان ها شرکت ها، کارخانه ها و . . . ممکن است پیش آید. به این پلان، بررسی ستادی نیز گفته می شود و یکی از درس های دوره ی فرماندهی و ستاد نظامیان بوده و چهار چوب آن چنین است:
1ـ موضوع. در این بخش، پرسش یا مشکل پیش آمده به صورت یک جمله ی مثبت نوشته می شود.
2ـ شرح. توصیف آن مشکل آن گونه که هست.
3ـ تحلیل. ریشه یابی مشکل و آثار آن بر دیگر افراد یا بخش ها.
4ـ فرضیه ها. پیش بینی پیامدهای احتمالی آن مشکل در صورت حل نشدن؛ و یا پیش بینی جلوگیری از مشکلات دیگر با حل آن مشکل.
5ـ پیشنهادها. برای حل مشکل یا جلوگیری از گسترش آن.
هر نویسنده ای می تواند با نگرشی دقیق تر، از دل هر موضوعی ریزموضوعات بسیاری در همه ی زمینه ها بیرون آورد. برای کسی که تازه با پلان نویسی آشنا می شود، بهترین کار این می باشد که پیش از نوشتن، چندین موضوع برگزیند و برای هر یک به صورت تمرینی پلانی بنویسد تا در این کار ورزیده شود. در اهمیت پلان نویسی باید گفت که گاهی زمانی که برای نوشتن پلان یک موضوع به کار می رود، از زمانی که برای پژوهش و نگارش متن به کار می شود، شاید بیش تر باشد.
بررسی ستادی برای ریشه یابی و بیش تر برای حل مشکلات اداری به کار می رود و دارای پنج ماده است:
1ـ موضوع: در این جا مشکلی که باید حل شود در چند واژه نوشته می شود.
2ـ شرح. در این جا آن مشکل همان گونه که هست ( بی هیچ توضیح اضافی ) ، تشریح می گردد.
3ـ ریشه یابی ( تجزیه و تحلیل ) . در این ماده به ریشه یابی مشکل پرداخته شده و علل آن نوشته می شود.
4ـ پیامدها. در این ماده، پیامدهای احتمالی حل نشدن و شدن مشکل آورده می شود.
5 ـ راهکار. در این ماده راهکار یا راهکارهای حل مشکل به صورت جمله های مصدری نوشته می شود.
... [مشاهده متن کامل]
1 ) ـ پلان دیالکتیک
2 ) ـ مسأله ـ علت ـ راهکار
3 ) ـ تشریحی
4 ) ـ سنجشی
5 ) ـ توضیحی همراه با قاعده و تفسیر
6 ) ـ پاسخی یا بررسی ستادی
1 ) ـ پلان دیالکتیک. چهار چوب این طرح چنین است: الف ـ تز. ب ـ آنتی تز. ج ـ سنتز. در تز، مثبت ها یا خوبی ها، در آنتی تز، بدی ها ( منفی ها ) و در سنتز، نتیجه گیری می شود.
مثال:
پرسش پژوهش: آیا کاشت تریاک در کشور به سود کشور است یا به زیان آن؟
فرضیه: اگر با برنامه و کنترل شده باشد، سودمند است. ( فرضیه پژوهش )
موضوع پژوهش: کاشت تریاک در کشور
پلان:
الف ـ تز.
ـ ارزش دارویی تریاک
ـ ارزش صادراتی آن برای استفاده ی دارویی
ـ ارزش دانه�های خشخاش آن برای تولید روغن و دیگر مواد غذایی
ـ ارزش زیست محیطی آن به عنوان مهم ترین ضد آفت گندم و برخی فرآورده�های کشاورزی دیگر
ـ ارزش کارآفرینی آن در بخش کشاورزی
ب ـ آنتی تز.
ـ سوء استفاده از آن برای تولید مواد مخدر
هزینه های بالای امنیتی برای جلوگیری از سوء استفاده از تریاک
ج ـ سنتز= نتیجه.
با این پلان، موضوعاتی نوشته می شود که هم خوبی دارند و هم بدی.
2 ) ـ مسأله ـ علت ـ راهکار. موضوع هایی با این طرح نوشته می شود که نه تنها هیچ نکته های مثبتی در آنها نیست، بلکه یک مشکل اجتماعی نیز هستند.
مثال:
پرسش پژوهش: ریشه ی مواد مخدر در کجاست؟
فرضیه: وضع بد اقتصادی و ناتوانی دولت در کنترل مرزها و مدارا با باندهای قاچاق
موضوع: ریشه یابی گسترش مواد مخدر
پلان:
الف ـ مسأله.
ـ تاریخچه ی مواد مخدر
ـ کشورهای تولید کننده
ـ باندهای قاچاق، شگردها و راه�های آنان برای وارد کردن و فروش در کشور
ـ اهمیت مواد مخدر برای سران کشور
ـ شمار معتادان و دسته بندی سنی آنها
ب ـ علت
ـ انگیزه های گرایش به تجارت مواد مخدر
ـ بستر فرهنگی گرایش به دادو ستد مواد مخدر و اعتیاد به آنها
ـ خاستگاه جغرافیایی این مواد در کشور یا در کشورهای دیگر
ـ وضعیت مرزها
ـ انگیزه و تجهیزات نیروهای امنیتی
ج ـ راهکار
ـ شیوه های جلوگیری از گسترش ورود مواد مخدر به کشور
ـ وضع قوانین سختگیرانه برای قاچاقچیان
ـ درمان جسمی و روانی معتادان برای از میان بردن تقاضا
ـ ایجاد کار مناسب برای معتادانی که درمان می شوند و قاچاقچیانی که پشیمان می شوند
ـ کارفرهنگی گسترده در میان مردم برای اینکه معتادان درمان شده و قاچاقچیان پشیمان شده را به چشم انسانی شریف بنگرند
3 ) ـ تشریحی. با این پلان، موضوع هایی که هیچ نکات منفی یا پیامدهای بدی در آنها نیست، نوشته می شود.
مثال:
پرسش پژوهش: آزادی رسانه ها تا چه اندازه در فرهنگ سازی نقش دارد؟
فرضیه: نقش بالای فرهنگ سازی در جامعه را را می توان پیامد آزادی رسانه ها دانست.
موضوع: آزادی رسانه ها و نقش فرهنگ سازی آنها
پلان:
ـ تعریف آزادی رسانه ای
ـ انواع رسانه و کارکرد آنها
ـ نقش رسانه های داخلی در کاستن از تأثیرهای فرهنگی رسانه های خارجی
ـ میزان آزادی برای رسانه ها
ـ چگونگی ارزیابی آزادی رسانه ها در هدایت فرهنگی جامعه به سمت دلخواه
4 ) ـ سنجشی ( مقایسه ای ) . با این طرح، وجوه اشتراک و اختلاف دو چیز با هم سنجیده می شود.
مثال:
پرسش پژوهش: تفاوت ها و اشتراک های پدر و مادر با سواد و بی سواد کدام است؟
فرضیه: میان پدر و مادرهای با سواد و بی سواد تفاوت ها و اشتراک های چشمگیری وجود دارد.
موضوع: مقایسه پدر و مادر با سواد و بی سواد
پلان:
ـ تعریف سواد
ـ انواع سواد
الف - تفاوت های پدر و مادر باسواد و بی سواد در:
1ـ تربیت فرزند
2�ـ محیط کار
3�ـ نقش آفرینی در جامعه
4ـ سرنوشت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور
5ـ تحلیل و نتیجه گیری
ب ـ اشتراک ها
ـ نقش عاطفی
ـ عقل اجتماعی
ـ تحلیل و نتیجه گیری
5 ) ـ توضیحی همراه با قاعده و تفسیر. هرگاه موضوع به گونه ای باشد که بخواهیم یک جمله یا شعری را تشریح کنیم. این گونه موضوع ها بیش تر در اندازه ی یک مقاله است. در این موضوع ها، آنچه باید بررسی شود در جمله یا شعر هست؛ و مانند طرح های پیشین، جزئیات موضوع توسط پژوهشگر نوشته نمی شود؛ بلکه در خود جمله یا شعر موجود می باشد. در این موضوع ها، پژوهشگر به دنبال حل مشکلی از جامعه نیست؛ بلکه می خواهد ارزش سخن یا شعر شاعری را به نمایش بگذارد تا شاید بتواند احساسات کم رنگ جامعه را پررنگ کند یا احساس مرده ای را زنده کند یا به سطح نظری موضوعی بیفزاید. در این موضوع ها، پرسش پژوهش می تواند پس از شنیدن یا خواندن جمله یا شعری پیش آید.
مثال:
کار خود گر به کرم بازگذاری حافظ
ای بسا عیش که با بخت خداد داده کنی
پرسش پژوهش: چرا حافظ بر این باور است که باید ریشه بسیاری از رخدادها را از خدا دانست؟
فرضیه: برای این که او می خواهد تا انسان ها در برابر رویدادهایی که توان چیرگی بر آنها را ندارند، گرفتار ناامیدی و پوچی نشوند.
موضوع: تأثیر فرا زمینی دانستن برخی گرفتاری ها بر زندگی انسان.
پلان:
1ـ معانی کار در شعر حافظ.
2ـ معنی یا معانی کرم در این بیت.
3ـ واگذار کردن کار به کرم
4ـ معانی عیش در دیدگاه شاعر
5ـ بخت خدا داده چیست؟
6ـ تأثیر بازاگذاری کار به کرم در زندگی مادی و معنوی انسان
7ـ آیا همه کارها را باید از سوی کرم دانست یا برخی از آنها را؟
8 ـ رابطه جبر و اختیار با بازگذاری کار به کرم
6 ) ـ پاسخی. موضوعی که پرسش آن برای پژوهشگر پیش نیامده؛ بلکه کس دیگری پرسش را مطرح می کند و از پژوهشگر می خواهد به آن پاسخ دهد. این موضوع ها بیش تر در اداره ها، وزارتخانه ها، سازمان ها، پادگان ها شرکت ها، کارخانه ها و . . . ممکن است پیش آید. به این پلان، بررسی ستادی نیز گفته می شود و یکی از درس های دوره ی فرماندهی و ستاد نظامیان بوده و چهار چوب آن چنین است:
1ـ موضوع. در این بخش، پرسش یا مشکل پیش آمده به صورت یک جمله ی مثبت نوشته می شود.
2ـ شرح. توصیف آن مشکل آن گونه که هست.
3ـ تحلیل. ریشه یابی مشکل و آثار آن بر دیگر افراد یا بخش ها.
4ـ فرضیه ها. پیش بینی پیامدهای احتمالی آن مشکل در صورت حل نشدن؛ و یا پیش بینی جلوگیری از مشکلات دیگر با حل آن مشکل.
5ـ پیشنهادها. برای حل مشکل یا جلوگیری از گسترش آن.
هر نویسنده ای می تواند با نگرشی دقیق تر، از دل هر موضوعی ریزموضوعات بسیاری در همه ی زمینه ها بیرون آورد. برای کسی که تازه با پلان نویسی آشنا می شود، بهترین کار این می باشد که پیش از نوشتن، چندین موضوع برگزیند و برای هر یک به صورت تمرینی پلانی بنویسد تا در این کار ورزیده شود. در اهمیت پلان نویسی باید گفت که گاهی زمانی که برای نوشتن پلان یک موضوع به کار می رود، از زمانی که برای پژوهش و نگارش متن به کار می شود، شاید بیش تر باشد.
بررسی ستادی برای ریشه یابی و بیش تر برای حل مشکلات اداری به کار می رود و دارای پنج ماده است:
1ـ موضوع: در این جا مشکلی که باید حل شود در چند واژه نوشته می شود.
2ـ شرح. در این جا آن مشکل همان گونه که هست ( بی هیچ توضیح اضافی ) ، تشریح می گردد.
3ـ ریشه یابی ( تجزیه و تحلیل ) . در این ماده به ریشه یابی مشکل پرداخته شده و علل آن نوشته می شود.
4ـ پیامدها. در این ماده، پیامدهای احتمالی حل نشدن و شدن مشکل آورده می شود.
5 ـ راهکار. در این ماده راهکار یا راهکارهای حل مشکل به صورت جمله های مصدری نوشته می شود.
پلان: از لحظه ی روشن شدن دوربین فیلمبرداری تا لحظه ای که کارگردان کات می دهد، یک پلان شکل می گیرد. پلان گاهی دربرداشتی بسیار بلند انجام می گیرد که به آن پلان سکانس گفته می شود. درآثار میکلوش یانچو - کارگردان مجاری_ چنین نماهایی فراوان دیده می شود. ( اصطلاح سینمایی )
چند خط درباده نقشه
نقشه