پل دواب

لغت نامه دهخدا

( پل دوآب ) پل دوآب. [ پ ُ ل ِ ] ( اِخ ) نام محلی کنار راه سلطان آباد و ملایر میان قهوه خانه حضرت عباس وفر، در 317900 گزی طهران.

فرهنگ فارسی

( پل دو آب ) نام محلی کنار راه سلطان آباد و ملایر

دانشنامه عمومی

پل دوآب (کزاز). پل دوآب در منطقه سوق الجیشی دوآب بنا شده و رابط مکان های باستانی و هم چنین در ناحیه اراک است. رودخانه های کله، مهاجران، آستانه، تیره و رود بزرگ در محلی به نام دو آب تشکیل رودخانه قره چای را داده که در زمان صفویه پل آجری قوسی شکل بر روی آن احداث گردید که پل ارتباطی مرکز به جنوب ایران بوده است. [ ۱]
دربارهٔ نام سازنده و تاریخ احداث آن سند و مدرک معتبری نیست تنها جایی که احتمال می رود نامی از این پل به میان آمده باشد در هنگام بازگشت ناصرالدین شاه قاجار از زیارت عتبات عالیات می باشد که از آن به عنوان پل بزرگ نام برده شده است. [ ۲]
در مجموع طول پل ۱۳۰ متر و عرض آن بین ۵/۵ تا ۷/۵ متر نوسان دارد و بلندترین نقطه پل از کف رودخانه ۵/۷ متر ارتفاع دارد. این پل دارای هشت چشمه بزرگ و کوچک با طاق های تیزه دار است. هر پایه از جلو دارای موج شکن تیز و از پشت دارای پشتیان است. مصالح ساختمانی به کار رفته در پل عبارتنداز: سنگ، آجر و گل آهک. بنای پل از پایین به بالا به ارتفاع حدود ۲/۱ متر سنگ کاری شده و فاقد عناصر تزیینی است. امروزه از این پل جهت عبور احشام و عبور و مرور مردم استفاده می شود. آخرین عملیات مرمت بر روی این پل تاریخی در سال ۱۳۸۲ انجام شده و وضعیت پل تاریخی دو آب اراک به دلیل تخریب های محیطی شرایط نامناسبی دارد.
عکس پل دوآب (کزاز)
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

پل دوآب یا پل سیروان ( به کردی: پردو دوئاوێ، پردو سیروانێ ) پلی است بر روی رودخانه سیروان که در ۲۵ کیلومتری شمال غربی شهر پاوه در استان کرمانشاه قرار دارد.
از آنجا که موقعیت مکانی این پل در محل تلاقی رودخانه سیروان با رودخانهٔ کوچک تر چم پاوه رود در مکانی با نام دوآب واقع شده، با نام «پل دوآب» شهرت یافته است. اما از آنجا که این پل بر روی رودخانهٔ سیروان ساخته شده است، گاه از آن با نام پل سیروان نیز یاد می شود.
...
[مشاهده متن کامل]

تا پیش از نوسازی دوران پهلوی اول، در منطقهٔ هورامان پل های متعددی به روش سنتی و توسط اهالی منطقه ساخته شده بود که از میان آن ها می توان به پلی در نزدیکی روستای شیخان ( پل کران ) ، پلی در نزدیکی روستای وراء ( به همت شیخ محمدعزیز که سالارالدوله در سفری در کنار این پل توقفی کوتاه داشته است ) ، پلی در نزدیکی روستای حجیج و پل مشهور به پردی ملا ( بالاتر از چشمه بل مابین روستای ناو و اسپه ریز ) اشاره کرد.
پل دوآب در دوران پهلوی اول ساخته شده است و بخشی از جادهٔ پاوه - نوسود به شمار می آید که در همان دوران ساخته شد. بر روی یکی از سنگ های دیوار ضلع شرقی پل تاریخ ساخت پل دوآب، سال ۱۳۱۴ حک شده است. بر اساس گفته های اهالی محل، دستور ساخت مسیر مواصلاتی پاوه به نوسود در سفر رضاخان به استان کرمانشاه صادر و برای آن فرصتی مشخص مقرر شده است. به دلیل استفاده از ابزارآلات ساده مانند بیل و کلنگ کار به کندی پیش رفته و مسئولان منطقه متوجه می شوند که اتمام کار در زمان مشخص غیرممکن خواهدبود. بنابراین از سمت نوسود نیز شروع به ساختن جاده می کنند. در نهایت یک قطعات خودروی جیپ را از هم باز کرده و با قاطر به آن سوی رود سیروان انتقال می دهند و سپس با گرفتن عکس و ارسال آن به تهران، مقامات دربار را مجاب می کنند که کار پایان یافته است. ساخت پل نیز بعداً و با تأخیر به پایان می رسد.
براساس شواهد محلی به دلیل سیلاب های شدید رود سیروان، پل دوآب دوبار بار در سیلاب های شدید رودخانه سیروان تخریب و دوباره بازسازی شده است. تاریخ دقیق این دو تخریب مشخص نیست. تخریب اول به دلیل قرارگیری نرده های فلزی دو سوی پل در سطح پایین تر از سطح ماشین رو پل اتفاق افتاده که با وقوع سیلاب این بخش ها تخریب شد. در تعمیر دوبارهٔ پل، نرده های فلزی در بخش فوقانی پل تعبیه شدند.

پل دواب
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/پل_دوآب_(پاوه)

بپرس