پل دسوق ( عربی: کوبری دسوق ) یک پل قدیمی است که شهر دسوق را به مرکز الرحمانیه وصل می کند و نقطه وصل، بین این دو شهر جزیره الرحمانیه می باشد، این پل با مواد معدنی ( فلزی و… ) بر روی انشعاب رشید رود نیل ساخته شده است، برای اولین بار در سال ۱۸۹۷ ( ۱۲۱ سال پیش ) در دوره خدیو مصر عباس حلمی دوم این پل ساخته شد، در سال ۱۹۲۷ ( ۹۱ سال پیش ) در زمان و دوره ملک فؤاد اول مجدداً بازسازی گردید، طول این پل بالغ بر ۶۱۰ متر می باشد.
دولت مصر این پل را برای اولین بار در سال ۱۸۹۷ در زمان سلطنت خدیو عباس حلمی دوم توسط شرکت لامیزون سیرالویس ( به فرانسوی:La Maison Seralloois ) برای عبور از قطار و همچنین یک جاده یک طرفه برای تردد اتومبیل، بنا نمود. در سال ۱۹۲۶، دولت برآورد کرد که برای عبور قطار درجه یک و ایجاد یک جاده یک طرفه برای عبور اتومبیل از روی این پل نیاز به تعویض قطعات فلزی اجزای فلزی شانه ها و کناره های پل دارد، لذا دولت برای پیشبرد اینکار شرکت دورمان لونگ ( به انگلیسی: Dorman Long ) را مکلف نمود و این شرکت نیز کارهای درخواست شده را تا سال ۱۹۲۷ تمام کرد. در زمان ساخت پل جدید، مدیریت راه آهن با توجه به تعطیل شدن هرگونه تردد با قطار بین دسوق و الرحمانیه، با استفاده از کشتی ها و قایق های بخار کار عبور و مرور و نقل انتقال را بین دو طرف رود نیل انجام می داد.
در واقع این پل متشکل از دو پل می باشد و یک پل یک دست نیست. این دو پل را جزیره الرحمانیه که در وسط رود نیل قرار دارد از هم جدا می کند، پل اول در سمت دسوق و در سمت شرق جزیره الرحمانیه واقع شده است و پل دوم در سمت الرحمانیه است و در سمت غرب جزیره الرحمانیه واقع شده است.
این پل به طور کلی دارای سه مسیر تردد می باشد، دو مسیر، یکی برای تردد ماشین های سبک و یک مسیر برای تردد قطار بین استان کفر الشیخ و دو استان البحیره و اسکندریه که در وسط قرار دارد، این ریل قطار مستمر و هر دو هفته یک بار از طرف مدیریت راه آهن مصر مورد رسیدگی قرار می گیرد.
پل اول از سمت دسوق از ۵ دهانه ثابت و متحرک تشکیل شده است که دارای دو مسیر تردد برای کشتی ها می باشد که عرض هر کدام از این دو مسیر برابر ۲۲ متر می باشد، طول پل اول بین دسوق و جزیره الرحمانیه تقریباً ۳۴۷ متر می باشد؛ ولی پل دوم که بین جزیره الرحمانیه و مرکز الرحمانیه قرار دارد دارای ۴ دهانه ثابت می باشد و طول این قسمت تقریباً ۲۵۰ متر است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدولت مصر این پل را برای اولین بار در سال ۱۸۹۷ در زمان سلطنت خدیو عباس حلمی دوم توسط شرکت لامیزون سیرالویس ( به فرانسوی:La Maison Seralloois ) برای عبور از قطار و همچنین یک جاده یک طرفه برای تردد اتومبیل، بنا نمود. در سال ۱۹۲۶، دولت برآورد کرد که برای عبور قطار درجه یک و ایجاد یک جاده یک طرفه برای عبور اتومبیل از روی این پل نیاز به تعویض قطعات فلزی اجزای فلزی شانه ها و کناره های پل دارد، لذا دولت برای پیشبرد اینکار شرکت دورمان لونگ ( به انگلیسی: Dorman Long ) را مکلف نمود و این شرکت نیز کارهای درخواست شده را تا سال ۱۹۲۷ تمام کرد. در زمان ساخت پل جدید، مدیریت راه آهن با توجه به تعطیل شدن هرگونه تردد با قطار بین دسوق و الرحمانیه، با استفاده از کشتی ها و قایق های بخار کار عبور و مرور و نقل انتقال را بین دو طرف رود نیل انجام می داد.
در واقع این پل متشکل از دو پل می باشد و یک پل یک دست نیست. این دو پل را جزیره الرحمانیه که در وسط رود نیل قرار دارد از هم جدا می کند، پل اول در سمت دسوق و در سمت شرق جزیره الرحمانیه واقع شده است و پل دوم در سمت الرحمانیه است و در سمت غرب جزیره الرحمانیه واقع شده است.
این پل به طور کلی دارای سه مسیر تردد می باشد، دو مسیر، یکی برای تردد ماشین های سبک و یک مسیر برای تردد قطار بین استان کفر الشیخ و دو استان البحیره و اسکندریه که در وسط قرار دارد، این ریل قطار مستمر و هر دو هفته یک بار از طرف مدیریت راه آهن مصر مورد رسیدگی قرار می گیرد.
پل اول از سمت دسوق از ۵ دهانه ثابت و متحرک تشکیل شده است که دارای دو مسیر تردد برای کشتی ها می باشد که عرض هر کدام از این دو مسیر برابر ۲۲ متر می باشد، طول پل اول بین دسوق و جزیره الرحمانیه تقریباً ۳۴۷ متر می باشد؛ ولی پل دوم که بین جزیره الرحمانیه و مرکز الرحمانیه قرار دارد دارای ۴ دهانه ثابت می باشد و طول این قسمت تقریباً ۲۵۰ متر است.
wiki: پل دسوق