پل اتریدیز ( انگلیسی: Paul Atreides؛ /əˈtreɪɪdiːz/ ؛ همچنین شناخته شده با نام مُعَدّیب؛ انگلیسی: Muad'Dib ) یک شخصیت خیالی در جهان تلماسه است که توسط فرانک هربرت خلق شده است. او قهرمان اصلی دو رمان نخست این مجموعه، تلماسه ( ۱۹۶۵ ) و مسیحای تلماسه ( ۱۹۶۹ ) است و بازگشتی در کودکان تلماسه ( ۱۹۷۶ ) دارد. این شخصیت در رمان های شکارچیان تلماسه ( ۲۰۰۶ ) و کرم های تلماسه ( ۲۰۰۷ ) از برایان هربرت و کوین جی. اندرسون که به مجموعه اصلی پایان می دهند، تحت دو گولای متفاوت بازگردانده می شود و در پیش درآمدهای پلِ تلماسه ( ۲۰۰۸ ) و بادهای تلماسه ( ۲۰۰۹ ) ظاهر می شود. به گفتهٔ برایان هربرت، فرزند و زندگی نامه نویسِ فرانک هربرت، خاندان اتریدیز بر پایهٔ اسطوره های قهرمانانه اما بدطالعِ یونانیِ آترئوس خلق شده است.
... [مشاهده متن کامل]
یکی از موضوع های اصلی تلماسه و دنباله های آن هشدار فرانک هربرت در مورد تمایلات جامعه برای «سپردن هر ظرفیت تصمیم گیری» به یک رهبر کاریزماتیک است. او در سال ۱۹۷۹ گفت: «نکتهٔ اصلی سه گانهٔ تلماسه این است: مراقب قهرمانان باشید. بسیار بهتر است به قضاوت و اشتباهات خودتان تکیه کنید». پائول از طریق استراتژی نظامی و مانورهای سیاسی خود به رهبری می رسد، اما قدرت های مافوق بشری و توانایی او برای قراردادن خود در زیرساخت های مذهبیِ از پیش موجود، به او این امکان را می دهد که خود را به عنوان مسیحا بر جهان تحمیل کند. پل به عنوان «مُعَدّیب» به شخصیت مرکزی یک دین جدید تبدیل می شود و با اکراه یک جهاد خونین را به نام خود در سراسر جهان به راه می اندازد. او با ایدهٔ بالقوه برای به دست گرفتنِ کنترلِ الهی بر امپراتوریِ تازه ساخته شدهٔ خود مبارزه می کند، اما در نهایت با گذاشتن آن بر دوش خواهرش آلیا و فرزندانش لتوی دوم و گانیما از زیر بار سرنوشت خود می گریزد.
پل اتریدیز در اقتباس سینمایی دیوید لینچ از سال ۱۹۸۴ توسط کایل مک لاکلن و در مینی سریال ۲۰۰۰ و دنباله آن در ۲۰۰۳ توسط الک نیومن به تصویر کشیده شده است. تیموتی شالامی این شخصیت را در فیلم ۲۰۲۱ و دنبالهٔ آن در ۲۰۲۳ به کارگردانی دنی ویلنوو به تصویر می کشد.
به گفته برایان هربرت، فرزند و زندگی نامه نویس فرانک هربرت، خاندان اتریدیز بر پایهٔ اسطوره های قهرمانانه اما بدطالعِ یونانیِ آترئوس آفریده شده است. برایان هربرت با اشاره به اینکه شخصیت های تلماسه با کهن الگوهای اساطیری مطابقت دارند، نوشت که «پل، شاهزادهٔ قهرمان در حین سفر در جستجوی ماجرا است و با دختر یک پادشاه ازدواج می کند». موضوع اصلی تلماسه و دنباله های آن هشدار فرانک هربرت در مورد تمایلات جامعه برای «سپردن هر ظرفیت تصمیم گیری» به یک رهبر کاریزماتیک است. او در سال ۱۹۷۹ گفت: «نکته اصلی سه گانهٔ تلماسه چنین است: مراقب قهرمانان باشید. بسیار بهتر است به قضاوت خود و اشتباهات خود تکیه کنید» او در سال ۱۹۸۵ نوشت: «تلماسه تماماً بر روی ایدهٔ یک رهبر معصوم استوار است، زیرا دیدگاه من از تاریخ بازگو می کند که اشتباهات یک رهبر ( یا تحت نام یک رهبر ) با تعداد افرادی که بدون هیچ سؤالی او را دنبال می کنند تقویت می شود. » هربرت در مصاحبه ای در سال ۱۹۷۰ اشاره کرد که شخصیت پل برای بیان «تضادهای استبدادی و ضرورت لحظه» ساخته شده است.
... [مشاهده متن کامل]
یکی از موضوع های اصلی تلماسه و دنباله های آن هشدار فرانک هربرت در مورد تمایلات جامعه برای «سپردن هر ظرفیت تصمیم گیری» به یک رهبر کاریزماتیک است. او در سال ۱۹۷۹ گفت: «نکتهٔ اصلی سه گانهٔ تلماسه این است: مراقب قهرمانان باشید. بسیار بهتر است به قضاوت و اشتباهات خودتان تکیه کنید». پائول از طریق استراتژی نظامی و مانورهای سیاسی خود به رهبری می رسد، اما قدرت های مافوق بشری و توانایی او برای قراردادن خود در زیرساخت های مذهبیِ از پیش موجود، به او این امکان را می دهد که خود را به عنوان مسیحا بر جهان تحمیل کند. پل به عنوان «مُعَدّیب» به شخصیت مرکزی یک دین جدید تبدیل می شود و با اکراه یک جهاد خونین را به نام خود در سراسر جهان به راه می اندازد. او با ایدهٔ بالقوه برای به دست گرفتنِ کنترلِ الهی بر امپراتوریِ تازه ساخته شدهٔ خود مبارزه می کند، اما در نهایت با گذاشتن آن بر دوش خواهرش آلیا و فرزندانش لتوی دوم و گانیما از زیر بار سرنوشت خود می گریزد.
پل اتریدیز در اقتباس سینمایی دیوید لینچ از سال ۱۹۸۴ توسط کایل مک لاکلن و در مینی سریال ۲۰۰۰ و دنباله آن در ۲۰۰۳ توسط الک نیومن به تصویر کشیده شده است. تیموتی شالامی این شخصیت را در فیلم ۲۰۲۱ و دنبالهٔ آن در ۲۰۲۳ به کارگردانی دنی ویلنوو به تصویر می کشد.
به گفته برایان هربرت، فرزند و زندگی نامه نویس فرانک هربرت، خاندان اتریدیز بر پایهٔ اسطوره های قهرمانانه اما بدطالعِ یونانیِ آترئوس آفریده شده است. برایان هربرت با اشاره به اینکه شخصیت های تلماسه با کهن الگوهای اساطیری مطابقت دارند، نوشت که «پل، شاهزادهٔ قهرمان در حین سفر در جستجوی ماجرا است و با دختر یک پادشاه ازدواج می کند». موضوع اصلی تلماسه و دنباله های آن هشدار فرانک هربرت در مورد تمایلات جامعه برای «سپردن هر ظرفیت تصمیم گیری» به یک رهبر کاریزماتیک است. او در سال ۱۹۷۹ گفت: «نکته اصلی سه گانهٔ تلماسه چنین است: مراقب قهرمانان باشید. بسیار بهتر است به قضاوت خود و اشتباهات خود تکیه کنید» او در سال ۱۹۸۵ نوشت: «تلماسه تماماً بر روی ایدهٔ یک رهبر معصوم استوار است، زیرا دیدگاه من از تاریخ بازگو می کند که اشتباهات یک رهبر ( یا تحت نام یک رهبر ) با تعداد افرادی که بدون هیچ سؤالی او را دنبال می کنند تقویت می شود. » هربرت در مصاحبه ای در سال ۱۹۷۰ اشاره کرد که شخصیت پل برای بیان «تضادهای استبدادی و ضرورت لحظه» ساخته شده است.