پسری با جلیقهٔ سرخ ( Le Garçon au gilet rouge ) [ ۱] یک نقاشی ( شماره در فهرست ونتوری: ۶۸۱ ) اثر پل سزان است که در سال ۱۸۸۹ یا ۱۸۹۰ کشیده شده است. [ ۲] این نقاشی را نمونه خوبی از کار ماهرانه، ظریف و مبتکرانه سزان پس از سال ۱۸۸۰ دانسته اند.
سزان چهار پرتره رنگ روغن از این پسر ایتالیایی با جلیقه سرخ، هر یک در حالتی دیگر نقاشی کرد تا رابطه بین فیگور و فضا را مطالعه کند. [ ۳] معروف ترین این چهار تابلو و موردی که معمولاً با این عنوان از آن یاد می شود، نگاره ای است که پسر را در حالت نشسته و غمگنانه با یک آرنج روی میز و دست دیگر به صورت تکیه گاهی برای سر نشان می دهد. این تابلو در حال حاضر در زوریخ سوئیس نمایش داده می شود. سه پرتره دیگر، با ژست های مختلف، در موزه های ایالات متحده هستند. [ ۴]
بنیاد اِ. گ بوهرله[ ۵] که در حال حاضر مالک این اثر است، به بدیع بودن این اثر اشاره می کند و اضافه می کند که «در اینجا تعادل کاملی بین هوش ترکیبی بالا و شهود نقاشانه خودجوش وجود دارد. »[ ۲] در سال ۱۸۹۵، منتقد هنری گوستاو جفروی گفت که می توان آن را با بهترین نقاشی های فیگور استادان قدیمی مقایسه کرد. [ ۲]
رنگ های نقاشی غنی، متراکم و شاد است. این ترکیب با سه مورب اصلی سازماندهی شده است: زاویه پشت و سر کج پسر، زاویه پرده سبز تیره پشت پسر، و زاویه بلند صندلی و میز که از سمت چپ پایین بالا می رود. این سه زاویه با زوایای ران ها و بازوهای پسر مقابله می کنند و ساختاری استوار از مورب های متقاطع ایجاد می کنند. [ ۲]
این نقاشی احتمالاً در سال ۱۸۹۵ توسط فروشنده آثار هنری آمبروز ولارد از سزان به دست آمد و سپس توسط مجموعه داران هنری مارسل نمس در سال ۱۹۰۹ و گوتلیب ربر در سال ۱۹۱۳ خریداری شد. امیل گئورگ بوهرله، مجموعه دار و حامی آثار هنری، آن را در سال ۱۹۴۸ از Beber خریداری کرد. پس از مرگ بورل در سال ۱۹۵۶، وارثان او این نقاشی را در سال ۱۹۶۰ به بنیاد اِ. گ بوهرله اهدا کردند. [ ۶]
در فوریه ۲۰۰۸، این نقاشی از بنیاد اِ. گ بوهرله در زوریخ به سرقت رفت. [ ۷] این نقاشی باارزش ترین نقاشی موزه بود و ۹۱ میلیون دلار ارزش داشت. [ ۸] این اثر در آوریل ۲۰۱۲ در صربستان بازیابی شد. [ ۹]
دیگر نقاشی های رنگ روغن این مجموعه که توسط این هنرمند با همین عنوان در همان دوره کشیده شده است، عبارتند از:
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفسزان چهار پرتره رنگ روغن از این پسر ایتالیایی با جلیقه سرخ، هر یک در حالتی دیگر نقاشی کرد تا رابطه بین فیگور و فضا را مطالعه کند. [ ۳] معروف ترین این چهار تابلو و موردی که معمولاً با این عنوان از آن یاد می شود، نگاره ای است که پسر را در حالت نشسته و غمگنانه با یک آرنج روی میز و دست دیگر به صورت تکیه گاهی برای سر نشان می دهد. این تابلو در حال حاضر در زوریخ سوئیس نمایش داده می شود. سه پرتره دیگر، با ژست های مختلف، در موزه های ایالات متحده هستند. [ ۴]
بنیاد اِ. گ بوهرله[ ۵] که در حال حاضر مالک این اثر است، به بدیع بودن این اثر اشاره می کند و اضافه می کند که «در اینجا تعادل کاملی بین هوش ترکیبی بالا و شهود نقاشانه خودجوش وجود دارد. »[ ۲] در سال ۱۸۹۵، منتقد هنری گوستاو جفروی گفت که می توان آن را با بهترین نقاشی های فیگور استادان قدیمی مقایسه کرد. [ ۲]
رنگ های نقاشی غنی، متراکم و شاد است. این ترکیب با سه مورب اصلی سازماندهی شده است: زاویه پشت و سر کج پسر، زاویه پرده سبز تیره پشت پسر، و زاویه بلند صندلی و میز که از سمت چپ پایین بالا می رود. این سه زاویه با زوایای ران ها و بازوهای پسر مقابله می کنند و ساختاری استوار از مورب های متقاطع ایجاد می کنند. [ ۲]
این نقاشی احتمالاً در سال ۱۸۹۵ توسط فروشنده آثار هنری آمبروز ولارد از سزان به دست آمد و سپس توسط مجموعه داران هنری مارسل نمس در سال ۱۹۰۹ و گوتلیب ربر در سال ۱۹۱۳ خریداری شد. امیل گئورگ بوهرله، مجموعه دار و حامی آثار هنری، آن را در سال ۱۹۴۸ از Beber خریداری کرد. پس از مرگ بورل در سال ۱۹۵۶، وارثان او این نقاشی را در سال ۱۹۶۰ به بنیاد اِ. گ بوهرله اهدا کردند. [ ۶]
در فوریه ۲۰۰۸، این نقاشی از بنیاد اِ. گ بوهرله در زوریخ به سرقت رفت. [ ۷] این نقاشی باارزش ترین نقاشی موزه بود و ۹۱ میلیون دلار ارزش داشت. [ ۸] این اثر در آوریل ۲۰۱۲ در صربستان بازیابی شد. [ ۹]
دیگر نقاشی های رنگ روغن این مجموعه که توسط این هنرمند با همین عنوان در همان دوره کشیده شده است، عبارتند از:
wiki: پسری با جلیقه سرخ