پِری ، یاکوپو (۱۵۶۱ـ۱۶۳۳)(Peri, Jacopo)
آهنگ ساز ایتالیایی. در خدمت خاندان مدیچی در فلورانس به سر می برد. ائورودیکه (۱۶۰۰)، اپرای ملودیک تجربی او، فرم اپرا را بنا نهاد و بر مونته وردی تأثیر گذاشت. دافنه (۱۵۹۷)، نخستین اپرای پری، که اکنون مفقود شده است را، نخستین اپرا می دانند. پری از شاگردان کریستوفورو مالوتسی بود، و بعد از خادمان روحانی کلیسای سان لورنتسو در فلورانس شد. از حدود ۱۵۸۸ با دربار مدیچی ارتباط یافت و بعدها به مقام مائسترو دی کاپلا و پیشکاری این خاندان رسید. از اعضای هنرمندان پیشرویی شد که گرد کُنت جووانی باردی جمع شده بودند، و آهنگ سازانی همچون جولیو کاچینی، یاکوپو کورسی، و وینچنتسو گالیلئی، و نیز اوتاویو رینوچینی شاعر در میان شان به چشم می خورد. این گروه در تلاش برای احیای نمایش یونانی با نوعی از موسیقی که می پنداشتند موسیقی بدیع و هوشمندانۀ یونانی است، اتفاقی به ابداع اپرا رسیدند. آن ها کنترپوان را به نفع ملودی و هارمونی بیانگرانه کنار گذاشتند. پری همراه با کاچینی، به تجربه در زمینۀ دکلمۀ موسیقایی با یک همراهی مناسب دست زد و بدین ترتیب، آن دو نخستین آهنگ سازان رسیتاتیف شناخته شدند. آنان را نخستین آهنگ سازان اپرایی جهان نیز می توان برشمرد. از جمله آثار اوست: اپرا و صحنه ای. تتیس (۱۶۰۸)، آدونیس (۱۶۱۱)؛ رقابت همراه با موسیقی برتری بانوان (۱۶۲۵)؛ بخش هایی از اپراها (همراه با دیگران)، شاملنبرد عشق و فلورا (با گالیانو)؛ چند باله. آوازی شکوه و زاری ایوله برای سوپرانو و سازها؛ مادریگال ها، غزل واره ها، و آریاها در کتاب ترانه (۱۶۰۹).
آهنگ ساز ایتالیایی. در خدمت خاندان مدیچی در فلورانس به سر می برد. ائورودیکه (۱۶۰۰)، اپرای ملودیک تجربی او، فرم اپرا را بنا نهاد و بر مونته وردی تأثیر گذاشت. دافنه (۱۵۹۷)، نخستین اپرای پری، که اکنون مفقود شده است را، نخستین اپرا می دانند. پری از شاگردان کریستوفورو مالوتسی بود، و بعد از خادمان روحانی کلیسای سان لورنتسو در فلورانس شد. از حدود ۱۵۸۸ با دربار مدیچی ارتباط یافت و بعدها به مقام مائسترو دی کاپلا و پیشکاری این خاندان رسید. از اعضای هنرمندان پیشرویی شد که گرد کُنت جووانی باردی جمع شده بودند، و آهنگ سازانی همچون جولیو کاچینی، یاکوپو کورسی، و وینچنتسو گالیلئی، و نیز اوتاویو رینوچینی شاعر در میان شان به چشم می خورد. این گروه در تلاش برای احیای نمایش یونانی با نوعی از موسیقی که می پنداشتند موسیقی بدیع و هوشمندانۀ یونانی است، اتفاقی به ابداع اپرا رسیدند. آن ها کنترپوان را به نفع ملودی و هارمونی بیانگرانه کنار گذاشتند. پری همراه با کاچینی، به تجربه در زمینۀ دکلمۀ موسیقایی با یک همراهی مناسب دست زد و بدین ترتیب، آن دو نخستین آهنگ سازان رسیتاتیف شناخته شدند. آنان را نخستین آهنگ سازان اپرایی جهان نیز می توان برشمرد. از جمله آثار اوست: اپرا و صحنه ای. تتیس (۱۶۰۸)، آدونیس (۱۶۱۱)؛ رقابت همراه با موسیقی برتری بانوان (۱۶۲۵)؛ بخش هایی از اپراها (همراه با دیگران)، شاملنبرد عشق و فلورا (با گالیانو)؛ چند باله. آوازی شکوه و زاری ایوله برای سوپرانو و سازها؛ مادریگال ها، غزل واره ها، و آریاها در کتاب ترانه (۱۶۰۹).
wikijoo: پری_،_یاکوپو_(۱۵۶۱ـ۱۶۳۳)