پروکوفیِف ، سِرگِِی (۱۸۹۱ـ۱۹۵۳)(Prokofiev, Sergey)
آهنگ ساز روس. آثار او عبارت اند از اپراهایی مانند عشق به سه پرتقال (۱۹۲۱)، باله هایی برای سِرگِی دیاگیلف مانند رومئو و ژولیت (۱۹۳۵)، هفت سمفونی همچون سمفونی کلاسیک (۱۹۱۶ـ۱۹۱۷)، موسیقی فیلم هایی مانند اَلکساندر نوسکی (۱۹۳۸) ساختۀ سِرگِی آیزنشتاین، کنسرتوهای پیانو و کنسرتوهای ویولن، ترانه ها و کانتات ها (مانند آن که برای سی امین سالگرد انقلاب اکتبر ساخته شد) وپیتر و گرگ (۱۹۳۶)، برای کودکان با لیبرتویی از خودش برمبنای یک قصۀ محلی روسی. پروکوفیف در زمینۀ استفاده از فرم اساساً پیرو سبک کلاسیک بود، اما دستاورد گسترده و متنوع او نمونه های عظیمی از تغزل گرایی، طنز، و استادی را نشان می دهد. مشخصۀ موسیقی سال های اولیۀ او تکنیک درخشان و سخت است، در حالی که آثار بعدی وی سبکی تلطیف شده و جاافتاده را نشان می دهند. پروکوفیف در نزدیکی یکاترینوسلاف (دنیپروپتروفسک کنونی) به دنیا آمد. در سن پترزبورگ نزد ریمسکی ـ کورساکوف تحصیل کرد و در نوازندگی پیانو شهرتی به دست آورد. در ۱۹۱۸ روسیه را ترک کرد و مدتی در امریکا و پاریس به سر برد، اما در ۱۹۲۷ به کشور خود بازگشت.
آهنگ ساز روس. آثار او عبارت اند از اپراهایی مانند عشق به سه پرتقال (۱۹۲۱)، باله هایی برای سِرگِی دیاگیلف مانند رومئو و ژولیت (۱۹۳۵)، هفت سمفونی همچون سمفونی کلاسیک (۱۹۱۶ـ۱۹۱۷)، موسیقی فیلم هایی مانند اَلکساندر نوسکی (۱۹۳۸) ساختۀ سِرگِی آیزنشتاین، کنسرتوهای پیانو و کنسرتوهای ویولن، ترانه ها و کانتات ها (مانند آن که برای سی امین سالگرد انقلاب اکتبر ساخته شد) وپیتر و گرگ (۱۹۳۶)، برای کودکان با لیبرتویی از خودش برمبنای یک قصۀ محلی روسی. پروکوفیف در زمینۀ استفاده از فرم اساساً پیرو سبک کلاسیک بود، اما دستاورد گسترده و متنوع او نمونه های عظیمی از تغزل گرایی، طنز، و استادی را نشان می دهد. مشخصۀ موسیقی سال های اولیۀ او تکنیک درخشان و سخت است، در حالی که آثار بعدی وی سبکی تلطیف شده و جاافتاده را نشان می دهند. پروکوفیف در نزدیکی یکاترینوسلاف (دنیپروپتروفسک کنونی) به دنیا آمد. در سن پترزبورگ نزد ریمسکی ـ کورساکوف تحصیل کرد و در نوازندگی پیانو شهرتی به دست آورد. در ۱۹۱۸ روسیه را ترک کرد و مدتی در امریکا و پاریس به سر برد، اما در ۱۹۲۷ به کشور خود بازگشت.
wikijoo: پروکوفیف_،_سرگی_(۱۸۹۱ـ۱۹۵۳)