پروژه مائوسام ( به انگلیسی: Project Mausam ) یک پروژه فرهنگی و اقتصادی هندی است که از سوی وزارت فرهنگ، مرکز سنجش باستان شناسی ( ASI ) و مرکز ملی هنرهای ایندیرا گاندی ارائه گردیده و هدف آن ایجاد مسیر بین کشورها در اقیانوس هند است. در ابتدا ایده آن را راویندرا سینگ، دبیر وقت وزارت ارائه کرد. پس از آن، دولت هند بنا داشت تا این پروژه را به عنوان یک کتیبه فراملی در فهرست میراث جهانی یونسکو معرفی کند. اصطلاح «موصام» به کلمه عربی مواسم گفته می شود که به فصلی اشاره دارد که قایق ها می توانند در آرامش دریانوردی کنند. [ ۱] دولت هند سرمایه گذاری های اقتصادی جدیدی را آغاز نموده تا فرصت های بالقوه ای را برای نسل های آینده فراهم کند.
پروژه مائوسام با هدف بازسازی ارتباطات دریایی و اقتصادی با ۳۹ کشور هم مرز با اقیانوس هند پیشنهاد گردید. این پروژه همچنین با هدف گردهم آوردن پژوهشگران تاریخی و باستان شناسی برای ایجاد تنوع تعاملات اقتصادی، فرهنگی و مذهبی بین کشورهای جهان انجام می شود. دو دیدگاه برای پروژه موسم وجود دارد: اولی درک فرهنگ های ملی بین ملل و دومی بازسازی ارتباطات بین کشورها. [ ۲]
از نظر جغرافیایی، اقیانوس هند از جنوب به اقیانوس منجمد جنوبی می رسد و از شمال با خلیج بنگال و دریای عرب تلاقی می کند. این اقیانوس در غرب با آفریقا و در شمال شرق با آسیا، هند و سریلانکا احاطه شده است. تجارت دریایی در اقیانوس هند به هزاره سوم قبل از میلاد بازمی گردد، زمانی که ساکنان دره سند تجارت دریایی را از بین النهرین و مصر تا آفریقای شرقی و امپراتوری روم گسترانیدند. از طریق این شبکه های تجاری دریایی، کالاهای زیادی از جمله دارو، مواد معطر، ادویه جات، رنگ، چوب، غلات، سنگ های قیمتی، منسوجات، فلزات، دام و سنگ مبادله می شد. سپس آن کالاها در امتداد خط ساحلی اقیانوس هند فروخته می گردید. این تجارت تبادل ادیان، فرهنگ ها و فناوری ها را تسهیل کرد و به گسترش بودیسم، مسیحیت و هندوئیسم کمک شایانی نمود. [ ۳]
پس از الحاق مصر به روم، تجارت بین هند و روم افزایش یافت. ایالات هندی تا قرن سیزدهم بدون نفوذ قدرت های خارجی اقیانوس ها را کنترل می کردند. اما پس از قرن سیزدهم، ساختار اقتصادی هند به دلیل آغاز کنترل دریاها توسط قدرت های خارجی تغییر کرده بود. به عنوان مثال، پس از اینکه قدرت های اروپایی کنترل مسیرهای دریایی اقیانوس هند را به دست گرفتند، اقتصاد هند به تجارت خارجی وابسته گردید. این اقیانوس تا جنگ جهانی اول، تحت کنترل امپراتوری بریتانیا بوده و پس از آن آلمان کنترل راه های دریایی را به دست گرفت. ژاپنی ها متعاقباً در جنگ جهانی دوم برتری دریایی را به دست آوردند. [ ۴] در حال حاضر، نیمی از کشتی های کانتینری، یک سوم محموله ها و دو سوم نفتکش های جهان بر فراز اقیانوس هند سفر می کنند. [ ۵]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفپروژه مائوسام با هدف بازسازی ارتباطات دریایی و اقتصادی با ۳۹ کشور هم مرز با اقیانوس هند پیشنهاد گردید. این پروژه همچنین با هدف گردهم آوردن پژوهشگران تاریخی و باستان شناسی برای ایجاد تنوع تعاملات اقتصادی، فرهنگی و مذهبی بین کشورهای جهان انجام می شود. دو دیدگاه برای پروژه موسم وجود دارد: اولی درک فرهنگ های ملی بین ملل و دومی بازسازی ارتباطات بین کشورها. [ ۲]
از نظر جغرافیایی، اقیانوس هند از جنوب به اقیانوس منجمد جنوبی می رسد و از شمال با خلیج بنگال و دریای عرب تلاقی می کند. این اقیانوس در غرب با آفریقا و در شمال شرق با آسیا، هند و سریلانکا احاطه شده است. تجارت دریایی در اقیانوس هند به هزاره سوم قبل از میلاد بازمی گردد، زمانی که ساکنان دره سند تجارت دریایی را از بین النهرین و مصر تا آفریقای شرقی و امپراتوری روم گسترانیدند. از طریق این شبکه های تجاری دریایی، کالاهای زیادی از جمله دارو، مواد معطر، ادویه جات، رنگ، چوب، غلات، سنگ های قیمتی، منسوجات، فلزات، دام و سنگ مبادله می شد. سپس آن کالاها در امتداد خط ساحلی اقیانوس هند فروخته می گردید. این تجارت تبادل ادیان، فرهنگ ها و فناوری ها را تسهیل کرد و به گسترش بودیسم، مسیحیت و هندوئیسم کمک شایانی نمود. [ ۳]
پس از الحاق مصر به روم، تجارت بین هند و روم افزایش یافت. ایالات هندی تا قرن سیزدهم بدون نفوذ قدرت های خارجی اقیانوس ها را کنترل می کردند. اما پس از قرن سیزدهم، ساختار اقتصادی هند به دلیل آغاز کنترل دریاها توسط قدرت های خارجی تغییر کرده بود. به عنوان مثال، پس از اینکه قدرت های اروپایی کنترل مسیرهای دریایی اقیانوس هند را به دست گرفتند، اقتصاد هند به تجارت خارجی وابسته گردید. این اقیانوس تا جنگ جهانی اول، تحت کنترل امپراتوری بریتانیا بوده و پس از آن آلمان کنترل راه های دریایی را به دست گرفت. ژاپنی ها متعاقباً در جنگ جهانی دوم برتری دریایی را به دست آوردند. [ ۴] در حال حاضر، نیمی از کشتی های کانتینری، یک سوم محموله ها و دو سوم نفتکش های جهان بر فراز اقیانوس هند سفر می کنند. [ ۵]
wiki: پروژه مائوسام