پروپاگاندای بریتانیا در جنگ جهانی دوم

دانشنامه عمومی

پروپاگاندای بریتانیا در جنگ جهانی دوم ( انگلیسی: British propaganda during World War II ) وزارت اطلاع رسانی انگلستان که در طول جنگ جهانی اول برای کسب اخبار تشکیل شده بود، با شروع جنگ جهانی دوم مجدداً به فعالیت پرداخت. تفاوت این دوره در آن بود که این وزارتخانه، پروپاگاندای وسیعی را با هدف تأثیرگذاری بر عامه مردم به منظور پشتیبانی جنگی به کار گرفت. طیف گسترده ای از رسانه ها با هدف جلب افکار مخاطب داخلی و خارجی به کار گرفته شدند. سینمای انگلستان در طول جنگ جهانی دوم، پیوندی ناگسستنی با وزارت اطلاعات آن کشور داشت. [ ۱] رادیو نیز ضمن پخش خبر به ۲۳ زبان مختلف به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گرفت که همین موضوع، اثبات نمود که انگلستان بسیار ساده تر از آلمان، کشورهای اشغال شده را مشغول و سرگرم وقایع نگاه می داشت. [ ۲]
وینستون چرچیل به ویژه در سال ۱۹۴۰، فراخوان های بسیاری را برای نبرد یگان های انگلیسی تا آخرین نفس صادر کرد. فراخوان های او برای مبارزه تا کسب پیروزی، باعث تهییج افکار عمومی شد. [ ۳] [ ۴] این فراخوان ها، به وضوح و کاملاً مشابه پروپاگاندای ژاپن با شعار مشهور «تو همیشه می توانی یکی را با خودت به زیر بِکِشی» در ناخوشایندترین مقاطع آن روزهای جنگ بود. [ ۵] تأثیر پروپاگاندا تا آنجا بود که حتی در ماجرای تخلیه دانکرک، با چرخشی خوش بینانه، موضوع را در قالب اشتیاق سربازان برای بازگشتی ظفرگونه القا نمود. [ ۶] هنگامی که پروپاگاندای وزارت اطلاعات بریتانیا، وحشت سرخ را زاییدهٔ تخیل نازی ها برشمرد، جرج اورول ضمن ترک بی بی سی، اقدام به نگارش کتاب قلعه حیوانات نمود که این کتاب تا پایان جنگ توسط ادارهٔ موصوف، توقیف شد. [ ۷]
عکس پروپاگاندای بریتانیا در جنگ جهانی دوم
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس