پرونده باز است فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کیومرث پوراحمد و تهیه کنندگی علی قائم مقامی محصول سال ۱۴۰۱ است. این فیلم در چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور داشت. پرونده باز است، آخرین ساخته کیومرث پوراحمد پیش از مرگ او بود. او حدود دو ماه پس از اکران این فیلم در جشنواره فیلم فجر، درگذشت.
... [مشاهده متن کامل]
داستان این فیلم برگرفته از پرونده ای جنایی و پرحاشیه در دهه ۸۰ در ایران است. در این فیلم که فضای جنایی و ملتهب دارد، یک نوجوان ۱۵ ساله مرتکب قتل شده و حالا در انتظار حکم دادگاه است.
بخش عمده ای از فیلم در کانون اصلاح و تربیت و زندان قزل حصار فیلم برداری شده است.
علی قائم مقامی تهیه کننده فیلم، در پاسخ به این این سؤال که آیا قوه قضاییه در این فیلم سرمایه گذاری کرده است یا خیر؟ پاسخ داد: این فیلم در بخش خصوصی تهیه شده است. سرمایه آن متعلق به بنده است و هیچ سازمانی در تهیه آن دخیل نیست. کاری که قوه قضاییه کرد، امکاناتی مانند در اختیار گذاشتن زندان و دادگاه بود که ما توانستیم در آن فیلمبرداری کنیم و همکاری خوبی داشتند.
روزنامه جوان در تاریخ ۰۶ مهر ۱۴۰۱ با انتقاد از ساخت این فیلم نوشت: خبر تولید و ساخت فیلمی با محوریت پرونده جنجالی و قصاص یک قاتل در اواسط دهه ۸۰ به کارگردانی کیومرث پوراحمد در حالی اعلام می شود که انتظار می رفت پس از ساخت فیلم «عنکبوت مقدس» و نسخه های داخلی آن حساسیت سازمان سینمایی نسبت به نحوه پرداخت سینمایی به چنین آثاری بیشتر از قبل باشد. نکته قابل تأمل این است که طی چند سال اخیر سینمای ایران ولع عجیبی برای ساختن فیلم هایی با موضوعات و محتوای اعدام و مباحث منفی دیگر، چون فرزندکشی یا قتل های زنجیره ای پیدا کرده اند که تولید آثاری در مورد بحث «قصاص» جزو پربسامدترین آنهاست. تولید آثار متعدد در مورد قصاص در حالی صورت گرفته و ظاهراً می گیرد که در اغلب آن ها فیلمسازان با روایت احساسی یک پرونده قضایی و جنایی که کم ترین تناسبی با اصل ماجرا و اتفاقات آن ندارد، سعی کرده اند با هدف گرفتن عمق احساسات مخاطب و انداختن آنان در یک فضای غیر عقلایی زمینه تخطئه حکم قرآنی و زندگی بخش قصاص و کریه نشان دادن وجهه اجرای این حق الهی به خانواده مقتول، آن ها را افرادی دیو صفت و به دور از حس انسانیت و گذشت نشان بدهند! از آنجایی که این فیلم از پروژه های در حال تولید است و احتمال رونمایی آن در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر هم وجود دارد لازم است مسئولان سازمان سینمایی در مورد مجوز احتمالی یا محتوای این اثر اظهار نظر رسمی کنند.

... [مشاهده متن کامل]
داستان این فیلم برگرفته از پرونده ای جنایی و پرحاشیه در دهه ۸۰ در ایران است. در این فیلم که فضای جنایی و ملتهب دارد، یک نوجوان ۱۵ ساله مرتکب قتل شده و حالا در انتظار حکم دادگاه است.
بخش عمده ای از فیلم در کانون اصلاح و تربیت و زندان قزل حصار فیلم برداری شده است.
علی قائم مقامی تهیه کننده فیلم، در پاسخ به این این سؤال که آیا قوه قضاییه در این فیلم سرمایه گذاری کرده است یا خیر؟ پاسخ داد: این فیلم در بخش خصوصی تهیه شده است. سرمایه آن متعلق به بنده است و هیچ سازمانی در تهیه آن دخیل نیست. کاری که قوه قضاییه کرد، امکاناتی مانند در اختیار گذاشتن زندان و دادگاه بود که ما توانستیم در آن فیلمبرداری کنیم و همکاری خوبی داشتند.
روزنامه جوان در تاریخ ۰۶ مهر ۱۴۰۱ با انتقاد از ساخت این فیلم نوشت: خبر تولید و ساخت فیلمی با محوریت پرونده جنجالی و قصاص یک قاتل در اواسط دهه ۸۰ به کارگردانی کیومرث پوراحمد در حالی اعلام می شود که انتظار می رفت پس از ساخت فیلم «عنکبوت مقدس» و نسخه های داخلی آن حساسیت سازمان سینمایی نسبت به نحوه پرداخت سینمایی به چنین آثاری بیشتر از قبل باشد. نکته قابل تأمل این است که طی چند سال اخیر سینمای ایران ولع عجیبی برای ساختن فیلم هایی با موضوعات و محتوای اعدام و مباحث منفی دیگر، چون فرزندکشی یا قتل های زنجیره ای پیدا کرده اند که تولید آثاری در مورد بحث «قصاص» جزو پربسامدترین آنهاست. تولید آثار متعدد در مورد قصاص در حالی صورت گرفته و ظاهراً می گیرد که در اغلب آن ها فیلمسازان با روایت احساسی یک پرونده قضایی و جنایی که کم ترین تناسبی با اصل ماجرا و اتفاقات آن ندارد، سعی کرده اند با هدف گرفتن عمق احساسات مخاطب و انداختن آنان در یک فضای غیر عقلایی زمینه تخطئه حکم قرآنی و زندگی بخش قصاص و کریه نشان دادن وجهه اجرای این حق الهی به خانواده مقتول، آن ها را افرادی دیو صفت و به دور از حس انسانیت و گذشت نشان بدهند! از آنجایی که این فیلم از پروژه های در حال تولید است و احتمال رونمایی آن در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر هم وجود دارد لازم است مسئولان سازمان سینمایی در مورد مجوز احتمالی یا محتوای این اثر اظهار نظر رسمی کنند.
