پِروجینو، پیِتْرو (ح ۱۴۵۰م ـ۱۵۲۳)(Perugino,Pietro)
پِروجینو، پیِتْرو
(نام اصلی: پیِترو دی کریستوفورو وانّوتچی) نقاش ایتالیایی، زادۀ پروجا. از قرار معلوم شاگرد پیِرو دِلا فرانچسکا و دستیار ورّوکیو بوده است. دیوارنگاره های پالاتسو کمّوناله در پروجا را در ۱۴۷۵م پدید آورد. سیکستوس چهارم حدود ۱۴۶۹م، ساختِ دیوارنگاره ای در کلیسای قدیم سان پیترو را به او سفارش داد؛ سپس برای همکاری در نقاشی نمازخانۀ سیستین او را به خدمت گرفت؛ احتمالاً سرپرستی همۀ امور با او بوده است. در دیوارنگاره ای از او در این نمازخانه، با نام دادن کلیدها به پطرس حواری، گرایش به خلق فضای محسوس مشهود است. رافائل از شاگردان او در پروجا بود. برخی از آثار متأخرش عبارت اند از دیوارنگاره های کُلّجو دل کامبیو در پروجا (ح ۱۴۹۶م)؛ تصلیب با حواریان (۱۴۹۶م؛ سانتا ماریا مادّالنا دِ پاتسی، فلورانس)، و نقاشی محرابی مریم عذرا و کودک با میکائیل و رفائیل مقدس (۱۴۹۸م؛ نگارخانۀ ملی لندن) که به حدس گفته اند نشانه هایی از اوایل کار رافائل در آن به چشم می خورد. تمایل ایزابلّا دِ استه به سفارش یک نقاشی به پروجینو، از جایگاه بلند نقاش در عصر خود حکایت دارد؛ هرچند دخالت بیش از حد ایزابلا (یا پیشکارش) در جزئیات محتوایی و سبکی، عرصه را بر خلاقّیت هنرمند تنگ کرد. حاصل کار تابلوی جنگ عشق و عفاف (۱۵۰۳ـ۱۵۰۵؛ لوور، پاریس) نام دارد.
پِروجینو، پیِتْرو
(نام اصلی: پیِترو دی کریستوفورو وانّوتچی) نقاش ایتالیایی، زادۀ پروجا. از قرار معلوم شاگرد پیِرو دِلا فرانچسکا و دستیار ورّوکیو بوده است. دیوارنگاره های پالاتسو کمّوناله در پروجا را در ۱۴۷۵م پدید آورد. سیکستوس چهارم حدود ۱۴۶۹م، ساختِ دیوارنگاره ای در کلیسای قدیم سان پیترو را به او سفارش داد؛ سپس برای همکاری در نقاشی نمازخانۀ سیستین او را به خدمت گرفت؛ احتمالاً سرپرستی همۀ امور با او بوده است. در دیوارنگاره ای از او در این نمازخانه، با نام دادن کلیدها به پطرس حواری، گرایش به خلق فضای محسوس مشهود است. رافائل از شاگردان او در پروجا بود. برخی از آثار متأخرش عبارت اند از دیوارنگاره های کُلّجو دل کامبیو در پروجا (ح ۱۴۹۶م)؛ تصلیب با حواریان (۱۴۹۶م؛ سانتا ماریا مادّالنا دِ پاتسی، فلورانس)، و نقاشی محرابی مریم عذرا و کودک با میکائیل و رفائیل مقدس (۱۴۹۸م؛ نگارخانۀ ملی لندن) که به حدس گفته اند نشانه هایی از اوایل کار رافائل در آن به چشم می خورد. تمایل ایزابلّا دِ استه به سفارش یک نقاشی به پروجینو، از جایگاه بلند نقاش در عصر خود حکایت دارد؛ هرچند دخالت بیش از حد ایزابلا (یا پیشکارش) در جزئیات محتوایی و سبکی، عرصه را بر خلاقّیت هنرمند تنگ کرد. حاصل کار تابلوی جنگ عشق و عفاف (۱۵۰۳ـ۱۵۰۵؛ لوور، پاریس) نام دارد.
wikijoo: پروجینو،_پیترو_(ح_۱۴۵۰م_ـ۱۵۲۳)