پروانهٔ دم بالگرد، یک پروانه کوچک تر از پروانهٔ اصلی آن است که در انتهای دم آن نصب شده و مانع چرخش بالگرد در خلاف جهت چرخش پروانهٔ اصلی می شود.
گشتاور منتقل شده از موتور بالگرد به پروانهٔ اصلی، بر اساس قانون سوم نیوتن سبب می شود که گشتاور عکس از پروانه به بدنهٔ بالگرد منتقل شود که تمایل دارد بالگرد را بچرخاند؛ بنابراین، بالگرد باید یک سامانه برای جلوگیری از چرخش بدنه داشته باشد. در بیشتر بالگردها، این کار توسط پروانه ای بر روی دم آنها با زاویه حمله متغیر انجام می گیرد. این پروانه که با یک نسبت تبدیل ثابت توسط پروانه اصلی می چرخد، نیروی رانشی در صفحه افقی و در خلاف جهت گشتاور عکس العمل ایجاد می کند. حدود ۵ تا ۳۰ درصد از توان موتور ( بسته به اندازه و طراحی بالگرد ) صرف چرخاندن پروانهٔ دم بالگردها می شود. به طور کلی، یک بالگرد بزرگ تر بخش بیشتری از توان خود را صرف چرخاندن پروانهٔ دم می کند. [ ۱]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفگشتاور منتقل شده از موتور بالگرد به پروانهٔ اصلی، بر اساس قانون سوم نیوتن سبب می شود که گشتاور عکس از پروانه به بدنهٔ بالگرد منتقل شود که تمایل دارد بالگرد را بچرخاند؛ بنابراین، بالگرد باید یک سامانه برای جلوگیری از چرخش بدنه داشته باشد. در بیشتر بالگردها، این کار توسط پروانه ای بر روی دم آنها با زاویه حمله متغیر انجام می گیرد. این پروانه که با یک نسبت تبدیل ثابت توسط پروانه اصلی می چرخد، نیروی رانشی در صفحه افقی و در خلاف جهت گشتاور عکس العمل ایجاد می کند. حدود ۵ تا ۳۰ درصد از توان موتور ( بسته به اندازه و طراحی بالگرد ) صرف چرخاندن پروانهٔ دم بالگردها می شود. به طور کلی، یک بالگرد بزرگ تر بخش بیشتری از توان خود را صرف چرخاندن پروانهٔ دم می کند. [ ۱]
wiki: پروانه دم بالگرد