پرواز ۹۹۰ هواپیمایی مصر یک پرواز برنامه ریزی شده از فرودگاه بین المللی لس آنجلس به فرودگاه بین المللی قاهره بود که در فرودگاه بین المللی جان اف کندی، شهر نیویورک توقف داشت. در ۳۱ اکتبر ۱۹۹۹، بوئینگ ۷۶۷ که این مسیر را انجام می داد در اقیانوس اطلس در ۶۰ مایلی جنوب جزیرهٔ نانتاکت، ماساچوست، سقوط کرد و تمام ۲۱۷ مسافر و خدمهٔ هواپیما جان باختند.
از آن جایی که این سانحه در آب های بین المللی رخ داد، توسط آژانس هواپیمایی کشوری مصر ( ECAA ) وزارت هوانوردی غیرنظامی و هیئت ملی ایمنی ترابری ( NTSB ) تحت قوانین سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی بررسی شد. دولت مصر از دولت آمریکا خواست که NTSB این تحقیقات را انجام دهد. دو هفته پس از سقوط، NTSB پیشنهاد داد که تحقیقات به اداره تحقیقات فدرال واگذار شود، زیرا شواهدی که آن ها جمع آوری کرده بودند نشان می داد که یک عمل مجرمانه رخ داده است و این سانحه عمدی بوده است نه تصادفی. مقامات مصری از پذیرش پیشنهاد واگذاری تحقیقات به اف بی آی خودداری کردند، بنابراین NTSB مجبور شد به تنهایی تحقیقات را ادامه دهد، علی رغم این که خارج از حوزهٔ تحقیقاتی آن ها بود.
NTSB دریافت که علت احتمالی این حادثه، خروج هواپیما از پرواز معمولی کروز و برخورد متعاقب آن با اقیانوس اطلس «در نتیجهٔ ورودی های کنترل پرواز افسر اول کمکی» است، اما ابتدا دلیل خاصی برای آن مشخص نکرد. اقدامات ادعایی افسر ECAA به این نتیجه رسید که این حادثه ناشی از نقص مکانیکی سیستم کنترل بالابرنده هواپیما بوده است. [ ۱] این گزارش با تمرکز بر خرابی احتمالی یکی از واحدهای کنترل برق بالابرندهٔ سمت راست، چندین احتمال را برای علت حادثه پیشنهاد کرد. [ ۱] [ ۲] با این حال، NTSB گزارش ECAA را رد کرد، زیرا مشخص شد هیچ سناریویی نمی تواند حرکات نهایی هواپیما را توضیح دهد، مگر یک عمل عمدی انسانی. [ ۳]
پرواز ۹۹۰ با یک بوئینگ ۷۶۷ با رجیستر SU - GAP به نام Ththhmosis III به نام فرعونی از سلسله هجدهم در حال پرواز بود. این هواپیما که یک نسخهٔ کشیده و با برد پیشرفته از ۷۶۷ بود، ۲۸۲امین هواپیمای ۷۶۷ بود. این هواپیما به عنوان یک هواپیمای جدید در ۲۶ سپتامبر ۱۹۸۹ به اجیپت ایر تحویل داده شد. [ ۱] [ ۴] [ ۵] [ ۶]
این پرواز حامل ۲۰۳ مسافر از هشت کشور کانادا، مصر، آلمان، سودان، سوریه، ایالات متحده آمریکا و زیمبابوه بود. از ۲۱۷ سرنشین هواپیما، ۱۰۰ نفر آمریکایی، ۸۹ نفر مصری ( ۷۵ مسافر، ۱۴ خدمه ) ، ۲۱ نفر کانادایی و هفت نفر از ملیت های دیگر بودند. [ ۷] از بین مسافران آمریکایی، ۵۴ نفر، که بسیاری از آن ها مسن بودند، برای یک سفر ۱۴ روزه به مصر می رفتند. [ ۸] از ۲۰۳ مسافر، ۳۲ نفر در لس آنجلس سوار شدند. بقیه در نیویورک سوار شدند. [ ۹] ۳۳ افسر نظامی مصری که از یک تمرین آموزشی برمی گشتند، در مانیفست مسافران گنجانده شده بودند. در میان آن ها دو سرتیپ، یک سرهنگ، یک سرگرد و چهار افسر نیروی هوایی دیگر بودند. پس از سقوط، روزنامه های قاهره توسط سانسورچیان از گزارش حضور افسران در این پرواز منع شدند. [ ۱۰]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاز آن جایی که این سانحه در آب های بین المللی رخ داد، توسط آژانس هواپیمایی کشوری مصر ( ECAA ) وزارت هوانوردی غیرنظامی و هیئت ملی ایمنی ترابری ( NTSB ) تحت قوانین سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی بررسی شد. دولت مصر از دولت آمریکا خواست که NTSB این تحقیقات را انجام دهد. دو هفته پس از سقوط، NTSB پیشنهاد داد که تحقیقات به اداره تحقیقات فدرال واگذار شود، زیرا شواهدی که آن ها جمع آوری کرده بودند نشان می داد که یک عمل مجرمانه رخ داده است و این سانحه عمدی بوده است نه تصادفی. مقامات مصری از پذیرش پیشنهاد واگذاری تحقیقات به اف بی آی خودداری کردند، بنابراین NTSB مجبور شد به تنهایی تحقیقات را ادامه دهد، علی رغم این که خارج از حوزهٔ تحقیقاتی آن ها بود.
NTSB دریافت که علت احتمالی این حادثه، خروج هواپیما از پرواز معمولی کروز و برخورد متعاقب آن با اقیانوس اطلس «در نتیجهٔ ورودی های کنترل پرواز افسر اول کمکی» است، اما ابتدا دلیل خاصی برای آن مشخص نکرد. اقدامات ادعایی افسر ECAA به این نتیجه رسید که این حادثه ناشی از نقص مکانیکی سیستم کنترل بالابرنده هواپیما بوده است. [ ۱] این گزارش با تمرکز بر خرابی احتمالی یکی از واحدهای کنترل برق بالابرندهٔ سمت راست، چندین احتمال را برای علت حادثه پیشنهاد کرد. [ ۱] [ ۲] با این حال، NTSB گزارش ECAA را رد کرد، زیرا مشخص شد هیچ سناریویی نمی تواند حرکات نهایی هواپیما را توضیح دهد، مگر یک عمل عمدی انسانی. [ ۳]
پرواز ۹۹۰ با یک بوئینگ ۷۶۷ با رجیستر SU - GAP به نام Ththhmosis III به نام فرعونی از سلسله هجدهم در حال پرواز بود. این هواپیما که یک نسخهٔ کشیده و با برد پیشرفته از ۷۶۷ بود، ۲۸۲امین هواپیمای ۷۶۷ بود. این هواپیما به عنوان یک هواپیمای جدید در ۲۶ سپتامبر ۱۹۸۹ به اجیپت ایر تحویل داده شد. [ ۱] [ ۴] [ ۵] [ ۶]
این پرواز حامل ۲۰۳ مسافر از هشت کشور کانادا، مصر، آلمان، سودان، سوریه، ایالات متحده آمریکا و زیمبابوه بود. از ۲۱۷ سرنشین هواپیما، ۱۰۰ نفر آمریکایی، ۸۹ نفر مصری ( ۷۵ مسافر، ۱۴ خدمه ) ، ۲۱ نفر کانادایی و هفت نفر از ملیت های دیگر بودند. [ ۷] از بین مسافران آمریکایی، ۵۴ نفر، که بسیاری از آن ها مسن بودند، برای یک سفر ۱۴ روزه به مصر می رفتند. [ ۸] از ۲۰۳ مسافر، ۳۲ نفر در لس آنجلس سوار شدند. بقیه در نیویورک سوار شدند. [ ۹] ۳۳ افسر نظامی مصری که از یک تمرین آموزشی برمی گشتند، در مانیفست مسافران گنجانده شده بودند. در میان آن ها دو سرتیپ، یک سرهنگ، یک سرگرد و چهار افسر نیروی هوایی دیگر بودند. پس از سقوط، روزنامه های قاهره توسط سانسورچیان از گزارش حضور افسران در این پرواز منع شدند. [ ۱۰]
wiki: پرواز ۹۹۰ هواپیمایی مصر