پرواز شمارهٔ ۹۶۱ خطوط هوایی اتیوپی یک پرواز برنامه ریزی شده بود که مسیر آدیس آبابا – نایروبی – برازاویل – لاگوس – ابیجان را انجام می داد. در ۲۳ نوامبر ۱۹۹۶، هواپیمای پرواز، یک بوئینگ ۷۶۷، در مسیر آدیس آبابا به نایروبی[ ۱] توسط سه اتیوپیایی که به دنبال پناهندگی در استرالیا بودند ربوده شد. [ ۲] هواپیما در اقیانوس هند در نزدیکی گرند قمر، جزایر قمر، به دلیل پایان یافتن سوخت فرود اضطراری کرد. ۱۲۵ نفر از ۱۷۵ مسافر و خدمه هواپیما، از جمله سه هواپیماربا، جان باختند. [ ۲] این رویداد نخستین مورد ثبت شده از فرود تا حدی موفقیت آمیز در آب با استفاده از هواپیمای پهن پیکر است، نخستین فرود موفقیت آمیز یک هواپیما بر روی آب، پرواز شمارهٔ ۶ پان آمریکن در سال ۱۹۵۶ بود که در آن همهٔ مسافران حاضر در هواپیما جان سالم به در بردند. اما هواپیمای مورد استفاده در آن حادثه یک هواپیمای بوئینگ ۳۷۷ استراتوکروز بود که یک هواپیمای پهن پیکر نیست.
کاپیتان لئول آبات ( ۴۲ ساله ) ، یک خلبان با تجربه با بیش از ۱۱۵۰۰ ساعت کل پرواز ( شامل ۴۰۶۷ ساعت در بوئینگ ۷۵۷ / ۷۶۷ ) ، خلبان یک بود. افسر اول این پرواز یوناس مکوریا ( ۳۴ ساله ) بود. او بیش از ۶۵۰۰ پرواز داشت که ۳۰۴۲ ساعت از آن در بوئینگ ۷۵۷/۷۶۷ بود. [ ۱]
هواپیما در ساعت ۰۸:۰۹ UTC برخاست. در حدود ساعت ۰۸:۲۹ که حدود[ ۳] ۲۰ دقیقه از پرواز گذشته بود، سه مرد اتیوپیایی به کابین خلبان نفوذ کردند و پس از برداشتن تبر و کپسول آتش نشانی، هواپیما را ربودند. [ ۱] رادیوی دولتی اتیوپی بعداً هواپیماربایان را دو فارغ التحصیل دبیرستانی بیکار و یک پرستار شناسایی کرد. نام های آن ها «علمیهو بیکلی بلینه»، «ماتیاس سلیمان بلی» و «سلطان علی حسین» بود. [ ۴]
این افراد تهدید کردند که اگر خلبانان به خواسته های آن ها عمل نکنند، هواپیما را در حال پرواز منفجر خواهند کرد. [ ۱] هواپیماربایان گفتند که یازده نفر هستند در حالی که در واقع فقط سه نفر بودند. [ ۱] [ ۳] پس از حمله و بیرون بردن افسر اول یوناس مکوریا از کابین خلبان به زبان های آمهری، فرانسوی و انگلیسی اعلام کردند که بمبی به همراه دارند که اگر کسی بخواهد دخالت کند، آن را منفجر می کنند. [ ۱] [ ۳] مقامات بعداً تشخیص دادند که بمب ادعا شده در واقع یک بطری مشروب پوشیده شده بود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفکاپیتان لئول آبات ( ۴۲ ساله ) ، یک خلبان با تجربه با بیش از ۱۱۵۰۰ ساعت کل پرواز ( شامل ۴۰۶۷ ساعت در بوئینگ ۷۵۷ / ۷۶۷ ) ، خلبان یک بود. افسر اول این پرواز یوناس مکوریا ( ۳۴ ساله ) بود. او بیش از ۶۵۰۰ پرواز داشت که ۳۰۴۲ ساعت از آن در بوئینگ ۷۵۷/۷۶۷ بود. [ ۱]
هواپیما در ساعت ۰۸:۰۹ UTC برخاست. در حدود ساعت ۰۸:۲۹ که حدود[ ۳] ۲۰ دقیقه از پرواز گذشته بود، سه مرد اتیوپیایی به کابین خلبان نفوذ کردند و پس از برداشتن تبر و کپسول آتش نشانی، هواپیما را ربودند. [ ۱] رادیوی دولتی اتیوپی بعداً هواپیماربایان را دو فارغ التحصیل دبیرستانی بیکار و یک پرستار شناسایی کرد. نام های آن ها «علمیهو بیکلی بلینه»، «ماتیاس سلیمان بلی» و «سلطان علی حسین» بود. [ ۴]
این افراد تهدید کردند که اگر خلبانان به خواسته های آن ها عمل نکنند، هواپیما را در حال پرواز منفجر خواهند کرد. [ ۱] هواپیماربایان گفتند که یازده نفر هستند در حالی که در واقع فقط سه نفر بودند. [ ۱] [ ۳] پس از حمله و بیرون بردن افسر اول یوناس مکوریا از کابین خلبان به زبان های آمهری، فرانسوی و انگلیسی اعلام کردند که بمبی به همراه دارند که اگر کسی بخواهد دخالت کند، آن را منفجر می کنند. [ ۱] [ ۳] مقامات بعداً تشخیص دادند که بمب ادعا شده در واقع یک بطری مشروب پوشیده شده بود.