پرواز ۶۵۳ مالزی ایرلاینز ( MH653 ) پروازی داخلی از پنانگ به مقصد کوالا لامپور در مالزی و متعلق به شرکت هواپیمایی مالزی ایرلاینز بود. در عصر ۴ دسامبر ۱۹۷۷، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ - ۲۰۰ این خط در حالی که احتمالاً توسط هواپیماربایان به سمت سنگاپور هدایت می شد سقوط کرد. این نخستین سقوط یک پرواز شرکت مالزی ایرلاینز بود و در آن ۹۳ مسافر و ۷ خدمه کشته شدند. هواپیما ظاهراً هنگامی که به ارتفاع مناسب برای هدایت خودکار رسید ربوده شد. شرایطی که هواپیماربایی و سقوط متعاقب آن رخ داد نامعلوم باقی مانده است.
... [مشاهده متن کامل]
پرواز ۶۵۳ در ساعت ۱۹:۲۱ از فرودگاه بین المللی پنانگ به مقصد فرودگاه بین المللی سوبانگ کوالا لامپور ( با نام امروزی فرودگاه سلطان عبدالعزیز شاه ) از زمین برخاست. خلبان خلبان و کمک خلبان برای فرود آماده می شدند که در ساعت ۱۹:۵۴ در ارتفاع ۴۰۰۰ پا ( ۱۲۰۰ متر ) و هنگام فرود در فرودگاه سوبانگ خدمهٔ پرواز به برج مراقبت سوبانگ اطلاع دادند که یک هواپیماربای ناشناس داخل هواپیماست. سپس چند هواپیماربا وارد اتاقک خلبان شدند و خلبان و کمک خلبان را مجبور به قطع تمامی راه های ارتباطی کردند. از برج مراقبت فوراً موضوع را به مقامات اطلاع دادند تا اقدامات احتیاطی را در فرودگاه به اجرا درآورند.
چند دقیقه بعد خدمه طی ارتباطی رادیویی گفتند: «الان ما به سمت سنگاپور در حرکتیم. شب بخوش». در چند دقیقهٔ پایانی نوار صدای اتاقک خلبان، مکالمهٔ بین خلبان ها و هواپیماربایان شنیده می شود که درباره تمام شدن سوخت قبل از رسیدن به سنگاپور صحبت می کنند. پس از آن صدای شلیک چند گلوله شنیده می شود که محتملاً نشانگر این است که خلبان و کمک خلبان هر دو به ضرب گلوله کشته شده اند، و عملاً هواپیما را بدون هدایتگر باقی می گذارد. در ساعت ۲۰:۱۵ تمامی راه های ارتباطی هواپیما قطع می شود. در ساعت ۲۰:۳۶ اهالی کامپونگ لندینگ شنیدن صدای انفجار و دیدن سوختن لاشه ای را در باتلاق گزارش می دهند که بعدتر هواپیمای پرواز ۶۵۳ شناسایی شد. هواپیما با زاویهٔ تقریباً عمودی و با سرعت بسیار زیاد با زمین برخورد کرده بود. هیچکس زنده نماند.
جمیع جوانب هواپیماربایی و سقوط آن هرگز آشکار نشد. با این وجود مقامات کوالا لامپور مدعی شدند که هواپیماربایان اطلاع داده اند که اعضای گروه ارتش سرخ ژاپن هواپیما را ربوده اند. در سال ۱۹۹۶ خبرنگار سی. ان. ان نوشت که هواپیماربان بواقع اعضای ارتش سرخ ژاپن شناسایی شده بودند، ادعایی که هرگز تأیید نشد. همهٔ بقایا برای یافتن اثری از اثر برخورد جنگ افزار یا پرتابه با پرتو ایکس بررسی شد، ولی شاهدی بر آن پیدا نشد. باقیماندهٔ اجساد در گوری دسته جمعی دفن شد.
... [مشاهده متن کامل]
پرواز ۶۵۳ در ساعت ۱۹:۲۱ از فرودگاه بین المللی پنانگ به مقصد فرودگاه بین المللی سوبانگ کوالا لامپور ( با نام امروزی فرودگاه سلطان عبدالعزیز شاه ) از زمین برخاست. خلبان خلبان و کمک خلبان برای فرود آماده می شدند که در ساعت ۱۹:۵۴ در ارتفاع ۴۰۰۰ پا ( ۱۲۰۰ متر ) و هنگام فرود در فرودگاه سوبانگ خدمهٔ پرواز به برج مراقبت سوبانگ اطلاع دادند که یک هواپیماربای ناشناس داخل هواپیماست. سپس چند هواپیماربا وارد اتاقک خلبان شدند و خلبان و کمک خلبان را مجبور به قطع تمامی راه های ارتباطی کردند. از برج مراقبت فوراً موضوع را به مقامات اطلاع دادند تا اقدامات احتیاطی را در فرودگاه به اجرا درآورند.
چند دقیقه بعد خدمه طی ارتباطی رادیویی گفتند: «الان ما به سمت سنگاپور در حرکتیم. شب بخوش». در چند دقیقهٔ پایانی نوار صدای اتاقک خلبان، مکالمهٔ بین خلبان ها و هواپیماربایان شنیده می شود که درباره تمام شدن سوخت قبل از رسیدن به سنگاپور صحبت می کنند. پس از آن صدای شلیک چند گلوله شنیده می شود که محتملاً نشانگر این است که خلبان و کمک خلبان هر دو به ضرب گلوله کشته شده اند، و عملاً هواپیما را بدون هدایتگر باقی می گذارد. در ساعت ۲۰:۱۵ تمامی راه های ارتباطی هواپیما قطع می شود. در ساعت ۲۰:۳۶ اهالی کامپونگ لندینگ شنیدن صدای انفجار و دیدن سوختن لاشه ای را در باتلاق گزارش می دهند که بعدتر هواپیمای پرواز ۶۵۳ شناسایی شد. هواپیما با زاویهٔ تقریباً عمودی و با سرعت بسیار زیاد با زمین برخورد کرده بود. هیچکس زنده نماند.
جمیع جوانب هواپیماربایی و سقوط آن هرگز آشکار نشد. با این وجود مقامات کوالا لامپور مدعی شدند که هواپیماربایان اطلاع داده اند که اعضای گروه ارتش سرخ ژاپن هواپیما را ربوده اند. در سال ۱۹۹۶ خبرنگار سی. ان. ان نوشت که هواپیماربان بواقع اعضای ارتش سرخ ژاپن شناسایی شده بودند، ادعایی که هرگز تأیید نشد. همهٔ بقایا برای یافتن اثری از اثر برخورد جنگ افزار یا پرتابه با پرتو ایکس بررسی شد، ولی شاهدی بر آن پیدا نشد. باقیماندهٔ اجساد در گوری دسته جمعی دفن شد.