پرواز ۵۲۲ هلیوس ایرویز

دانشنامه عمومی

پرواز ۵۲۲ هلیوس ایرویز یک پرواز مسافربری برنامه ریزی شده از مبدا لارناکا، قبرس، به پراگ، جمهوری چک، با توقف در آتن، یونان بود که اندکی پس از برخاستن در ۱۴ آگوست ۲۰۰۵، ارتباطش با مرکز کنترل ترافیک هوایی ( ATC ) قطع شد و در نزدیکی Grammatiko، یونان سقوط کرد. تمام ۱۲۱ مسافر و خدمهٔ این هواپیما کشته شدند. این سانحه مرگبارترین سانحهٔ هوایی در تاریخ یونان است. [ ۱] [ ۲]
هواپیمای این حادثه که ابتدا با نام D - ADBQ ثبت شده بود [ ۳] اولین بار در ۲۹ دسامبر ۱۹۹۷ پرواز کرد و از سال ۱۹۹۸ توسط خطوط هوایی DBA اداره شد. در ۱۶ آوریل ۲۰۰۴ این هواپیما توسط هلیوس ایرویز اجاره شد و پس از آن مجدداً با رجیستر 5B - DBY و با نام مستعار المپیا به ثبت رسید. [ ۳]
در روز حادثه این هواپیما ساعت ۰۱:۲۵ دقیقه به وقت محلی به فرودگاه بین المللی لارناکا رسیده بود[ ۴] و قرار بود ساعت ۹:۰۰ لارناکا را ترک کند و پس از یک توقف در فرودگاه بین المللی آتن به سمت فرودگاه بین المللی پراگ رازیون پرواز کند. [ ۴] کاپیتان این پرواز هانس یورگن مرتن، یک خلبان آلمانی ۵۸ ساله [ ۵] بود که توسط هلیوس برای انجام پروازهای تعطیلات استخدام شده بود. این خلبان پیش از این پرواز ۳۵ سال برای شرکت اینترفلاگ پرواز کرده بود و در مجموع ۶۹۰۰ ساعت پرواز ( شامل ۵۵۰۰ ساعت پرواز با بوئینگ ۷۳۷ ) را در سابقه ٔ خود داشت. کمک خلبان نیز یک خلبان ۵۱ ساله اهل قبرس با نام پامپوس کارالامبوس که در پنج سال گذشته به طور انحصاری برای هلیوس پرواز کرده بود و ۷۵۴۹ ساعت پرواز در طول دوران کاری خود داشت. ( شامل ۳۹۹۱ ساعت پرواز با بوئینگ ۷۳۷ ) . لوئیزا ووتری، یک تبعه یونانی ۳۲ ساله که در قبرس زندگی می کرد نیز در این پرواز به عنوان سرمهماندار هواپیما جایگزین یکی از همکاران خود شده بود که به دلیل بیماری نتوانسته بود در این پرواز حضور داشته باشد. [ ۶]
هنگامی که هواپیما در اوایل همان صبح از لندن به لارناکا رسید، خدمه پرواز قبلی از یخ بندشدن درِ هواپیما و شنیدن صداهای غیرعادی از در عقب سمت راست خبر داده بودند. آن ها خواستار بازرسی کامل درها شدند. [ ۴] بازرسی توسط یک مهندس زمینی انجام شد و سپس نشت فشار را بررسی کرد. برای انجام این بررسی بدون نیاز به موتور هواپیما، سیستم فشار بر روی حالت «دستی» تنظیم شد. با این حال، مهندس پس از اتمام آزمایش نتوانست آن را به حالت «خودکار» بازنشانی کند. [ ۴] :   171  پس از بازگشت هواپیما به خدمت، خدمه پرواز در سه نوبت وضعیت سیستم فشار را نادیده گرفتند: قبل از پرواز، پس از شروع پرواز و پس از برخاستن. در طول این بررسی ها، هیچ کس در هواپیما متوجه تنظیم نادرست سیستم فشار نشد. [ ۴] هواپیما در ساعت ۹:۰۷[ ۴] بلند شد در حالی که سیستم فشار هنوز روی حالت «دستی» تنظیم شده بود و دریچهٔ خروجی عقب تا حدی باز مانده بود. [ ۴]
عکس پرواز ۵۲۲ هلیوس ایرویزعکس پرواز ۵۲۲ هلیوس ایرویزعکس پرواز ۵۲۲ هلیوس ایرویز
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس