پرواز ۳۱۱ هواپیمایی تای ایرویز اینترنشنال پروازی از فرودگاه بین المللی دن موئنگ، بانکوک، تایلند به مقصد فرودگاه بین المللی تریبهوان، کاتماندو، نپال در سی و یکم ژوئیه ۱۹۹۲ بود. این هواپیما در هنگام فرود در باند فرودگاه کاتماندو، در ۳۷ کیلومتری فرودگاه با کوه های شمال کاتماندو که متصل به مرتفع ترین نقطه جهان یعنی هیمالیا است، با سرعت ۳۰۰ نات ( ۵۶۰ کیلومتر بر ساعت ) برخورد و سقوط کرد. این حادثه اولین حادثه، اولین اتلاف بدنه هواپیما و بدترین سانحه هوایی در زمان خود ( اکنون جهارمین ) برای ایرباس ای۳۱۰ و بدترین سانحه هوایی نپال در زمان خود ( اکنون دومین ) است.
اولین پرواز این هواپیما در تاریخ ۲ اکتبر ۱۹۸۷ بود و سپس با علامت ثبت C - FGWD وارد شرکت هواپیمایی واردایر شد. واردایر یک شرکت هواپیمایی کانادایی خریداری شده توسط کنیدین ایرلاینز در سال ۱۹۸۹ بود که زیر نظر این شرکت ( کندیدین ایرلاینز ) فعالیت می کرد. سپس این هواپیما در تاریخ ۱۵ ژانویه ۱۹۹۰ با همان علامت ثبت وارد شرکت مادر شد. بعد از مدت کوتاهی، این هواپیما به تای ایرویز اینترنشنال فروخته و در تاریخ ۹ مه ۱۹۹۰ تحویل این شرکت گردید و علامت ثبت آن به HS - TID تغییر یافت. موتور این هواپیما از نوع جنرال الکتریک سی اف۶ بود. در زمان پرواز این هواپیما کمتر از ۵ سال ( ۴ سال و ۱۰ ماه ) سن داشت. خلبان این هواپیما پریدا سوتیمای ۴۱ ساله و کمک خلبان فونفَت بونیایِی ۵۲ ساله به همراه ۱۲ مهماندار و ۹۹ مسافر بودند.
پرواز ۳۱۱ صبح ساعت ۱۰:۳۰ به وقت محلی تایلند بانکوک را ترک کرد و قرار بود در ساعت ۱۲:۵۵ به وقت محلی نپال به کاتماندو برسد. پس از ورود به حریم هوایی تپال با برج مراقبت کاتماندو تماس برقرار کرد که در آن زمان برج مراقبت کاتماندو مجهز به رادار نبود و مراقب پرواز بر اساس گفته های خلبانان محل هواپیما را تخمین می زد. آنها در ابتدا می خواهند که از باند ۰۲ ( جنوبی ) فرودگاه تقرب کنند و فرود بیایند و برج مراقبت در ابتدا اجازه فرود به آنها را می دهد. اما کمی بعد برج مراقبت باند فرود آنهار ار به باند ۱۲۰ ( شمالی ) تغییر می دهد. خلبان نیز بخاطر دید کم و سختی در فرود ( ابتدا باید باند را از نزدیک کوه های شمالی کاتماندو دور می زد و سپس فرود می آمد ) ، طبق صداهای ضبط شده در جعبه سیاه هواپیما، از کمک خلبان درخواست می کند تا میزان سوخت موجود برای فرود در کلکته، هند بررسی کند که در این هنگام برج مراقبت اعلام می کند که باند جنوبی قابل استفاده است و می توانند در آن فرود بیایند خدمه نیز در حال انجام کارهای برای فرود متوجه می شوند که بالچه های هواپیما در زاویه مناسب ( ۱۵ درجه ) قرار نمی گیرد و چون زاویه بالچه ها برای فرود در فرودگاه کاتماندو بسیار مهم است، اعلام نقض فنی می کنند و درخواست فرود در کلکته را می کنند. اما کمی بعد مشکل بالچه ها برطرف می شود و آنها دوباره می خواهند که فرود بیایند، اما چون فاصله شان از فرودگاه کم و ارتفاعشان زیاد بود. اعلام می کنند که به رومئو بازمی گردند تا فرودی دوباره انجام دهند. در ابتدا سیستم ناوبری هواپیما مسیر برا رفتن به رومئو را نشان نمی داد اما بعد مشکل حل و مسیر آنها را از سمت چپ نشان می دهد. آنها از برج مراقبت درخواست چرخش به سمت چپ را داشتند، اما چون جوابی از برج مراقبت دریافت نکردند. خلبان با قاطعیت اعلام گردش از سمت راست را می کند. اما خلبان بدون آنکه متوجه شود، هواپیما را طوری هدایت می کند که یک دور کامل زده و سپس مسیری مستقیم به سمت کوه های شمال طی می کنند. در این هنگام سیستم هشدار نزدیک شده به زمین ( GPWS ) به صدا در می آید و کمک خلبان از خلبان می خواهد که دور بزند؛ ولی خلبان آن را اشتباه و نقض فنی فکر می داند که در آخر هواپیما در ساعت ۱۲:۴۵:۲۶ به وقت محلی نپال با سرعت ۳۰۰ نات ( ۵۶۰ کیلومتر بر ساعت ) در ارتفاع ۱۱۵۰۰ پا ( ۳۵۰۵ متر ) به کوه های منطقه لانگتانگ در فاصله ۳۷ کیلومتری شمال کاتماندو برخورد می کند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاولین پرواز این هواپیما در تاریخ ۲ اکتبر ۱۹۸۷ بود و سپس با علامت ثبت C - FGWD وارد شرکت هواپیمایی واردایر شد. واردایر یک شرکت هواپیمایی کانادایی خریداری شده توسط کنیدین ایرلاینز در سال ۱۹۸۹ بود که زیر نظر این شرکت ( کندیدین ایرلاینز ) فعالیت می کرد. سپس این هواپیما در تاریخ ۱۵ ژانویه ۱۹۹۰ با همان علامت ثبت وارد شرکت مادر شد. بعد از مدت کوتاهی، این هواپیما به تای ایرویز اینترنشنال فروخته و در تاریخ ۹ مه ۱۹۹۰ تحویل این شرکت گردید و علامت ثبت آن به HS - TID تغییر یافت. موتور این هواپیما از نوع جنرال الکتریک سی اف۶ بود. در زمان پرواز این هواپیما کمتر از ۵ سال ( ۴ سال و ۱۰ ماه ) سن داشت. خلبان این هواپیما پریدا سوتیمای ۴۱ ساله و کمک خلبان فونفَت بونیایِی ۵۲ ساله به همراه ۱۲ مهماندار و ۹۹ مسافر بودند.
پرواز ۳۱۱ صبح ساعت ۱۰:۳۰ به وقت محلی تایلند بانکوک را ترک کرد و قرار بود در ساعت ۱۲:۵۵ به وقت محلی نپال به کاتماندو برسد. پس از ورود به حریم هوایی تپال با برج مراقبت کاتماندو تماس برقرار کرد که در آن زمان برج مراقبت کاتماندو مجهز به رادار نبود و مراقب پرواز بر اساس گفته های خلبانان محل هواپیما را تخمین می زد. آنها در ابتدا می خواهند که از باند ۰۲ ( جنوبی ) فرودگاه تقرب کنند و فرود بیایند و برج مراقبت در ابتدا اجازه فرود به آنها را می دهد. اما کمی بعد برج مراقبت باند فرود آنهار ار به باند ۱۲۰ ( شمالی ) تغییر می دهد. خلبان نیز بخاطر دید کم و سختی در فرود ( ابتدا باید باند را از نزدیک کوه های شمالی کاتماندو دور می زد و سپس فرود می آمد ) ، طبق صداهای ضبط شده در جعبه سیاه هواپیما، از کمک خلبان درخواست می کند تا میزان سوخت موجود برای فرود در کلکته، هند بررسی کند که در این هنگام برج مراقبت اعلام می کند که باند جنوبی قابل استفاده است و می توانند در آن فرود بیایند خدمه نیز در حال انجام کارهای برای فرود متوجه می شوند که بالچه های هواپیما در زاویه مناسب ( ۱۵ درجه ) قرار نمی گیرد و چون زاویه بالچه ها برای فرود در فرودگاه کاتماندو بسیار مهم است، اعلام نقض فنی می کنند و درخواست فرود در کلکته را می کنند. اما کمی بعد مشکل بالچه ها برطرف می شود و آنها دوباره می خواهند که فرود بیایند، اما چون فاصله شان از فرودگاه کم و ارتفاعشان زیاد بود. اعلام می کنند که به رومئو بازمی گردند تا فرودی دوباره انجام دهند. در ابتدا سیستم ناوبری هواپیما مسیر برا رفتن به رومئو را نشان نمی داد اما بعد مشکل حل و مسیر آنها را از سمت چپ نشان می دهد. آنها از برج مراقبت درخواست چرخش به سمت چپ را داشتند، اما چون جوابی از برج مراقبت دریافت نکردند. خلبان با قاطعیت اعلام گردش از سمت راست را می کند. اما خلبان بدون آنکه متوجه شود، هواپیما را طوری هدایت می کند که یک دور کامل زده و سپس مسیری مستقیم به سمت کوه های شمال طی می کنند. در این هنگام سیستم هشدار نزدیک شده به زمین ( GPWS ) به صدا در می آید و کمک خلبان از خلبان می خواهد که دور بزند؛ ولی خلبان آن را اشتباه و نقض فنی فکر می داند که در آخر هواپیما در ساعت ۱۲:۴۵:۲۶ به وقت محلی نپال با سرعت ۳۰۰ نات ( ۵۶۰ کیلومتر بر ساعت ) در ارتفاع ۱۱۵۰۰ پا ( ۳۵۰۵ متر ) به کوه های منطقه لانگتانگ در فاصله ۳۷ کیلومتری شمال کاتماندو برخورد می کند.