پرواز شمارهٔ ۹۰۱ ایر نیوزیلند ( TE - 901 ) پروازی سیاحتی بود که از سوی شرکت هواپیمایی ایر نیوزیلند در فاصلهٔ سال های ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ برای نمایش مناظر جنوبگان به مسافران ترتیب داده شده بود. این هواپیما از فرودگاه آوکلند در نیوزیلند به سمت قارهٔ جنوبگان پرواز می کرد و پس از گردش بر فراز آن از طریق فرودگاه کرایست چرچ به آوکلند بازمی گشت. ۱۴مین پرواز از این سری در تاریخ ۲۸ نوامبر ۱۹۷۹ انجام شد که در طی آن، هواپیمای مک دانل داگلاس دی سی - ۱۰–۳۰ به شمارهٔ دم ZK - NZP با کوه اربوس در جزیره راس در جنوبگان برخورد کرد که در نتیجهٔ آن تمامی ۲۳۷ مسافر و ۲۰ خدمه پرواز کشته شدند. از این سانحه عموماً با عنوان فاجعهٔ کوه اربوس یاد می شود.
پس از وقوع حادثه، تحقیقات اولیه اشتباه خلبان را عامل این برخورد اعلام نمود اما اعتراض های عمومی سبب شد تا کمیسیون سلطنتی تحقیق به بررسی دقیقتر این سانحه بپردازد. ریاست این کمیسیون برعهدهٔ فاضی پیتر ماهون بود و در پایان تحقیقات مشخص شد که دلیل حادثه، انجام تغییری در مختصات مسیر پروازی هواپیما بدون اطلاع به خدمهٔ پرواز در شب پیش از وقوع حادثه بوده است که در نتیجهٔ آن، کامپیوتر پرواز شماره ۹۰۱ به جای آنکه هواپیما را به سوی تنگهٔ مک موردو که خلبانان انتظارش را داشتند هدایت کند، آن را در مسیر کوه اربوس قرار می دهد. قاضی ماهون در گزارشش شرکت هواپیمایی ایر نیوزیلند را به دروغگویی در این زمینه متهم نمود که در نهایت به تغییراتی در رده های بالای مدیریتی این شرکت انجامید.
سانحهٔ پرواز شماره ۹۰۱ تا به امروز یکی از مرگبارترین حوادث زمان صلح در نیوزیلند به شمار می رود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفپس از وقوع حادثه، تحقیقات اولیه اشتباه خلبان را عامل این برخورد اعلام نمود اما اعتراض های عمومی سبب شد تا کمیسیون سلطنتی تحقیق به بررسی دقیقتر این سانحه بپردازد. ریاست این کمیسیون برعهدهٔ فاضی پیتر ماهون بود و در پایان تحقیقات مشخص شد که دلیل حادثه، انجام تغییری در مختصات مسیر پروازی هواپیما بدون اطلاع به خدمهٔ پرواز در شب پیش از وقوع حادثه بوده است که در نتیجهٔ آن، کامپیوتر پرواز شماره ۹۰۱ به جای آنکه هواپیما را به سوی تنگهٔ مک موردو که خلبانان انتظارش را داشتند هدایت کند، آن را در مسیر کوه اربوس قرار می دهد. قاضی ماهون در گزارشش شرکت هواپیمایی ایر نیوزیلند را به دروغگویی در این زمینه متهم نمود که در نهایت به تغییراتی در رده های بالای مدیریتی این شرکت انجامید.
سانحهٔ پرواز شماره ۹۰۱ تا به امروز یکی از مرگبارترین حوادث زمان صلح در نیوزیلند به شمار می رود.