پرواز شماره ۵۷۳۵ خطوط هوایی شرقی چین ( China Eastern Airlines ) یک پرواز مسافربری برنامه ریزی شده داخلی بود که توسط خطوط هوایی شرقی چین از کون مینگ به گوانگ ژوی چین انجام می شد. در ۲۱ مارس ۲۰۲۲، هواپیمای این پرواز در شهرستان تنگ، گوانگشی سقوط کرد. این هواپیما حامل ۱۳۲ نفر، که شامل ۱۲۳ مسافر و ۹ خدمه بوده است؛ و ابتدا توسط منابع چینی مثل CGTN صد و سی سه نفر اعلام شد؛ این سانحه مرگبارترین سانحه هوایی جهان از زمان وقوع سانحه پرواز شماره ۷۵۲ اوکراین اینترنشنال است. [ ۴]
هواپیما از فرودگاه بین المللی کونمینگ چانگشوی برای پرواز به سوی فرودگاه بین المللی بایون گوآنگ ژو در ساعت ۱۳:۱۵ به زمان محلی، از فرودگاه برخاست. [ ۵] زمان فرود هواپیما در فرودگاه مقصد، برای ساعت ۱۵:۰۵ برنامه ریزی شده بود. [ ۶] این هواپیما بر فراز شهرستان ووژو ارتباط با برج مراقبت و رادار را از دست داد. [ ۷] با توجه به اطلاعات پروازی ثبت شده توسط فلایت رادار ۲۴ در ساعت ۱۴:۲۲ و در حالی که هواپیما برای فرود در گوانگ ژو آماده می شد، هواپیما ناگهان وارد یک نزول تند ناگهانی، از ارتفاع ۲۹٬۱۰۰ فوت ( ۸٬۹۰۰ متر ) به ۳٬۲۲۵ فوت ( ۹۸۳ متر ) در ۳ دقیقه با نرخ نزول ۸٬۶۲۵ فوت ( ۲٬۶۲۹ متر ) در هر دقیقه شد. [ ۸] متعاقب این موضوع، لاشهٔ هواپیما در مناطق کوهستانی در شهرستان تِنگ در استان واژو کشف شد. [ ۵] [ ۱]
چهار ساعت پیش از این سانحه، ادارهٔ خدمات هواشناسی واژو، هشداری دربارهٔ وزش بادهای همرفتی قوی صادر کرده بود. [ ۹]
تصاویری از سقوط این هواپیما، توسط ناظران روی زمین ضبط شده است که هواپیما را در حال سقوط با زاویه ای نزدیک به ۹۰ درجه نشان می دهد. از محل سقوط هواپیما نیز فیلمبرداری گردید و تصاویری از لاشهٔ هواپیما و آتش سوزی منتشر شد. [ ۱۰] فرض بر این است که تمامی ۱۳۲ مسافر و خدمه، در محل حادثه جان باخته اند. [ ۱۱]
هواپیمای سانحه دیده یک بوئینگ ۷۳۷–۸۹پی با شماره ثبت B - 1791 و شماره سریال ۴۱۴۷۴ بود. این هواپیما دارای دو موتور توربوفن سی اف ام۵۶ بود. [ ۵] این هواپیما برای نخستین بار در ۵ ژوئن ۲۰۱۵ پرواز کرد و در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۵ به شرکت هواپیمایی، تحویل داده شد. [ ۵] [ ۱۲]
اداره آتش نشانی استان واژو گزارش داد که ( در ۲۱ مارس ۲۰۲۲ ) ، ۴۵۰ آتش نشان در حال اعزام به محل حادثه هستند. [ ۱۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهواپیما از فرودگاه بین المللی کونمینگ چانگشوی برای پرواز به سوی فرودگاه بین المللی بایون گوآنگ ژو در ساعت ۱۳:۱۵ به زمان محلی، از فرودگاه برخاست. [ ۵] زمان فرود هواپیما در فرودگاه مقصد، برای ساعت ۱۵:۰۵ برنامه ریزی شده بود. [ ۶] این هواپیما بر فراز شهرستان ووژو ارتباط با برج مراقبت و رادار را از دست داد. [ ۷] با توجه به اطلاعات پروازی ثبت شده توسط فلایت رادار ۲۴ در ساعت ۱۴:۲۲ و در حالی که هواپیما برای فرود در گوانگ ژو آماده می شد، هواپیما ناگهان وارد یک نزول تند ناگهانی، از ارتفاع ۲۹٬۱۰۰ فوت ( ۸٬۹۰۰ متر ) به ۳٬۲۲۵ فوت ( ۹۸۳ متر ) در ۳ دقیقه با نرخ نزول ۸٬۶۲۵ فوت ( ۲٬۶۲۹ متر ) در هر دقیقه شد. [ ۸] متعاقب این موضوع، لاشهٔ هواپیما در مناطق کوهستانی در شهرستان تِنگ در استان واژو کشف شد. [ ۵] [ ۱]
چهار ساعت پیش از این سانحه، ادارهٔ خدمات هواشناسی واژو، هشداری دربارهٔ وزش بادهای همرفتی قوی صادر کرده بود. [ ۹]
تصاویری از سقوط این هواپیما، توسط ناظران روی زمین ضبط شده است که هواپیما را در حال سقوط با زاویه ای نزدیک به ۹۰ درجه نشان می دهد. از محل سقوط هواپیما نیز فیلمبرداری گردید و تصاویری از لاشهٔ هواپیما و آتش سوزی منتشر شد. [ ۱۰] فرض بر این است که تمامی ۱۳۲ مسافر و خدمه، در محل حادثه جان باخته اند. [ ۱۱]
هواپیمای سانحه دیده یک بوئینگ ۷۳۷–۸۹پی با شماره ثبت B - 1791 و شماره سریال ۴۱۴۷۴ بود. این هواپیما دارای دو موتور توربوفن سی اف ام۵۶ بود. [ ۵] این هواپیما برای نخستین بار در ۵ ژوئن ۲۰۱۵ پرواز کرد و در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۵ به شرکت هواپیمایی، تحویل داده شد. [ ۵] [ ۱۲]
اداره آتش نشانی استان واژو گزارش داد که ( در ۲۱ مارس ۲۰۲۲ ) ، ۴۵۰ آتش نشان در حال اعزام به محل حادثه هستند. [ ۱۳]