پرواز شماره ۲۳۵ خطوط هوایی ترانس آسیا. پرواز شماره ۲۳۵ خطوط هوایی ترانس آسیا ( GE235/TNA235 ) که یک پرواز داخلی برنامه ریزی شده بود در روز ۴ فوریه ۲۰۱۵ ساعت ۱۰:۵۵ به وقت محلی لحظاتی پس از برخاست از فرودگاه سونگشان تایپه و پیمودن تقریباً ۵٫۴ کیلومتر، در رودخانه کیلانگ سقوط کرد . این پرواز بوسیله یک هواپیمای فرانسوی - ایتالیایی مدل ای تی آر ۷۲ نوع : ۶۰۰ [ ۲] با ۱۰ ماه عمر از مبدا فرودگاه سونگشان تایپه به مقصد فرودگاه کینمن با ۵۳ مسافر و ۵ خدمه انجام میشد . تاکنون ۱۵ نفر نجات یافته اعلام شده است . [ ۳] گفته می شود ۳۱ نفر از سرنشینان این هواپیما از گردشگران چینی بوده اند. [ ۴] پرواز شماره ۲۳۵ به مقصد جزیره کینمن در ساعت ۱۰:۵۵ دقیقه ارتباط خود با برج مراقبت را از دست داد. قرار بود این هواپیما پیش از ظهر به مقصد برسد. [ ۵]
این پرواز ساعت ۱۰:۵۲ دقیقه به وقت محلی ( ۰۲:۵۲ UTC ) فرودگاه سونگ شان را ترک کرد . قبل از سقوط و کاهش ارتفاع ، این هواپیما تا ارتفاع ۱۰۵۰ فوت اوج گرفته بود . با شروع سیر نزولی ارتفاع ، هواپیما حول محور افقی به سمت چپ مایل شده و قبل از سقوط بال سمت چپ با پل هواندونگ برخورد کرد . مقامات سازمان هواپیمایی تایوان اعلام کردند : خلبان در فاصله کوتاهی پس از برخاستن از باند فرودگاه ، وضعیت اضطراری را با کد معمول «می دی» اعلام کرد. [ ۳] کنسرسیوم تولید کننده این هواپیما نیز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: برای بررسی ابعاد دقیق تر موضوع و بررسی علل حادثه به زمان بیشتری
نیاز دارد. این دومین حادثه منجر به فوت شرکت هوایی ترانس آسیا و هواپیمای ای تی آر ۷۲ در مدتی حدود هشت ماه میباشد. در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۴ یک هوایپمای دیگر مدل ای تی آر ۷۲ نوع : ۵۰۰ متعلق به همین شرکت هوایی تایوانی ، در جزیره پنگ هو در تایوان سقوط کرد. علت بروز آن سانحه که منجر به کشته شدن ۴۸ نفر شد، [ ۶] هنوز در دست تحقیق است. [ ۴] با توجه به فیلم و تصاویر موجود شاید فعلاً برای اعلام نظر دقیق و رسمی این حادثه بسیار زود باشد ( ۵ فوریه ۲۰۱۵ ) ضمن اینکه بررسی جعبه سیاه ممکن است دلایل قطعی این موضوع را مشخص کند . فعلاً علت وقوع ، شرایط بد جوی و محدود بودن میدان دید اعلام شده است . [ ۷]
بلافاصله پس از حادثه ، نیروی پلیس و آتش نشانی تایوان ده ها تماس تلفنی از شاهدین حادثه که به سقوط هواپیما در رودخانه کیلانگ اشاره داشتند دریافت کردند . پس از لحظاتی ، نیروی آتشنشانی تایوان ، ارتش و امدادگران داوطلب ، وارد صحنه سقوط شدند و شروع به خارج کردن افراد از درون بدنه نیمه غرق شده هواپیما کرده و برای عبوردادن از آب ، از قایق های موتوری استفاده کردند . قسمت عمده بدنه در زیر آب قرار داشت و غواصان نیز شزوع به همکاری و تلاش برای نجات بازماندگان احتمالی کردند اما شرایط خطرناک لاشه هواپیما و دید محدود ، عملیات نجات را با اشکالات و خطر فراوان مواجه می ساخت . امدادگران بعداً در خبرها اعلام کردند : تمام کابین هواپیما خرد شده و آن ها دسترسی به مسافران بی هوش که خود را با کمربند نجات به صندلی بسته بودند ، نداشتند و آن ها مجبور به استفاده از ابزار برای بریدن بدنه هواپیما و صندلی ها برای دسترسی به مسافران شدند خصوصاً افرادی که در بخش جلوئی هواپیما قرار داشتند . اکثر بازماندگان در بخش عقب هواپیما نشسته بودند . [ ۸] [ ۹] روز گذشته ۶۰ غواص با پشتیبانی ۲۰ قایق نجات درگیر جستجو از رودخانه کیلانگ شدند. [ ۱۰]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین پرواز ساعت ۱۰:۵۲ دقیقه به وقت محلی ( ۰۲:۵۲ UTC ) فرودگاه سونگ شان را ترک کرد . قبل از سقوط و کاهش ارتفاع ، این هواپیما تا ارتفاع ۱۰۵۰ فوت اوج گرفته بود . با شروع سیر نزولی ارتفاع ، هواپیما حول محور افقی به سمت چپ مایل شده و قبل از سقوط بال سمت چپ با پل هواندونگ برخورد کرد . مقامات سازمان هواپیمایی تایوان اعلام کردند : خلبان در فاصله کوتاهی پس از برخاستن از باند فرودگاه ، وضعیت اضطراری را با کد معمول «می دی» اعلام کرد. [ ۳] کنسرسیوم تولید کننده این هواپیما نیز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: برای بررسی ابعاد دقیق تر موضوع و بررسی علل حادثه به زمان بیشتری
نیاز دارد. این دومین حادثه منجر به فوت شرکت هوایی ترانس آسیا و هواپیمای ای تی آر ۷۲ در مدتی حدود هشت ماه میباشد. در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۴ یک هوایپمای دیگر مدل ای تی آر ۷۲ نوع : ۵۰۰ متعلق به همین شرکت هوایی تایوانی ، در جزیره پنگ هو در تایوان سقوط کرد. علت بروز آن سانحه که منجر به کشته شدن ۴۸ نفر شد، [ ۶] هنوز در دست تحقیق است. [ ۴] با توجه به فیلم و تصاویر موجود شاید فعلاً برای اعلام نظر دقیق و رسمی این حادثه بسیار زود باشد ( ۵ فوریه ۲۰۱۵ ) ضمن اینکه بررسی جعبه سیاه ممکن است دلایل قطعی این موضوع را مشخص کند . فعلاً علت وقوع ، شرایط بد جوی و محدود بودن میدان دید اعلام شده است . [ ۷]
بلافاصله پس از حادثه ، نیروی پلیس و آتش نشانی تایوان ده ها تماس تلفنی از شاهدین حادثه که به سقوط هواپیما در رودخانه کیلانگ اشاره داشتند دریافت کردند . پس از لحظاتی ، نیروی آتشنشانی تایوان ، ارتش و امدادگران داوطلب ، وارد صحنه سقوط شدند و شروع به خارج کردن افراد از درون بدنه نیمه غرق شده هواپیما کرده و برای عبوردادن از آب ، از قایق های موتوری استفاده کردند . قسمت عمده بدنه در زیر آب قرار داشت و غواصان نیز شزوع به همکاری و تلاش برای نجات بازماندگان احتمالی کردند اما شرایط خطرناک لاشه هواپیما و دید محدود ، عملیات نجات را با اشکالات و خطر فراوان مواجه می ساخت . امدادگران بعداً در خبرها اعلام کردند : تمام کابین هواپیما خرد شده و آن ها دسترسی به مسافران بی هوش که خود را با کمربند نجات به صندلی بسته بودند ، نداشتند و آن ها مجبور به استفاده از ابزار برای بریدن بدنه هواپیما و صندلی ها برای دسترسی به مسافران شدند خصوصاً افرادی که در بخش جلوئی هواپیما قرار داشتند . اکثر بازماندگان در بخش عقب هواپیما نشسته بودند . [ ۸] [ ۹] روز گذشته ۶۰ غواص با پشتیبانی ۲۰ قایق نجات درگیر جستجو از رودخانه کیلانگ شدند. [ ۱۰]