پرواز شماره ۱۷۵ یونایتد ایرلاینز پروازی داخلی از فرودگاه بین المللی لوگان در بوستون به فرودگاه بین المللی لس آنجلس در کالیفرنیا بود که در جریان حملات ۱۱ سپتامبر توسط ۵ تروریست القاعده ربوده شد. این پرواز، که با یک هواپیمای بوئینگ ۷۶۷ با ۶۵ مسافر و خدمه انجام می شد، به صورت عمدی به برج جنوبی مرکز تجارت جهانی در نیویورک برخورد کرد. بر اثر این حمله، تمامی مسافران، خدمه و هواپیماربایان این هواپیما، بیش از ۶۰۰ نفر در طبقات بالایی محل برخورد هواپیما و تعداد نامعلومی در طبقات پایینی کشته شدند. هواپیماربایی پرواز ۱۷۵ نه تنها باعث شد که سقوط این هواپیما از نظر تلفات هوایی و زمینی دومین سانحه مرگبار از چهار حمله انجام شده در آن روز باشد، بلکه جایگاه خود را به عنوان دومین سانحه مرگبار هواپیما در تاریخ هوانوردی ( بعد از پرواز شماره ۱۱ امریکن ایرلاینز ) تثبیت کرد.
... [مشاهده متن کامل]
پرواز ۱۷۵ در ساعت ۰۸:۱۴ از فرودگاه لوگان حرکت کرد. بیست و هشت دقیقه پس از پرواز، هواپیماربایان با مجروح کردن تعدادی از خدمه، به زور وارد کابین خلبان شدند و هر دو خلبان را ( در حالی که بقیه سرنشینان را به عقب هواپیما هل می دادند ) کشتند. سردسته هواپیماربایان مروان شحی که برای این عملیات به عنوان خلبان آموزش دیده بود، پس از کشته شدن خلبان و کمک خلبان، توانست کنترل پرواز را به دست گیرد. برخلاف تیم پرواز شماره ۱۱، تروریست های پرواز ۱۷۵ هنگام تسلط بر کابین خلبان، فرستنده هواپیما را خاموش نکردند؛ بنابراین، هواپیما در رادار مرکز نیویورک قابل مشاهده بود و انحراف هواپیما از مسیر تعیین شده را نشان می داد. چهار دقیقه بعد از شروع انحراف در ساعت ۸:۵۱، کارمندان مرکز کنترل ترافیک هوایی متوجه این موضوع شده و بلافاصله چندین تلاش ناموفق برای تماس با کابین خلبان هواپیمای ربوده شده انجام دادند، که دو بار نزدیک بود با هواپیماهای دیگر برخورد کند. در این میان، سه نفر از سرنشینان پرواز توانستند با اعضای خانواده و همکاران خود در زمین تماس بگیرند و اطلاعات مربوط به هواپیماربایان و همچنین تلفاتی که خدمه پرواز متحمل شده بودند را منتقل کنند.
پس از گذشت ۲۱ دقیقه از شروع هواپیماربایی، شحی به عنوان بخشی از حمله هماهنگ با پرواز شماره ۱۱ که در ساعت ۸:۴۶ به طبقات بالایی برج شمالی کوبیده شده بود، هواپیما را به نمای جنوبی برج جنوبی ( بین طبقات ۷۷ تا ۸۵ ) کوبید. به دلیل آن که پوشش رسانه ای فاجعه برج شمالی ۱۷ دقیقه قبل از برخورد پرواز ۱۷۵ آغاز شد، برخورد این پرواز در ساعت ۰۹:۰۳ تنها مورد از چهار حمله ای بود که به طور زنده در سراسر جهان پخش شد. خسارت وارد شده به برج جنوبی در اثر برخورد هواپیما و آتش سوزی متعاقب آن، باعث ریزش برج، ۵۵ دقیقه بعد در ساعت ۰۹:۵۸ شد و همه کسانی که هنوز داخل برج مانده بودند، کشته شدند. در طول تلاش های بازیابی در محل مرکز تجارت جهانی، کارگران بقایای برخی از قربانیان پرواز ۱۷۵ را کشف و شناسایی کردند، اما بقایای بسیاری از قربانیان هنوز شناسایی نشده است.






... [مشاهده متن کامل]
پرواز ۱۷۵ در ساعت ۰۸:۱۴ از فرودگاه لوگان حرکت کرد. بیست و هشت دقیقه پس از پرواز، هواپیماربایان با مجروح کردن تعدادی از خدمه، به زور وارد کابین خلبان شدند و هر دو خلبان را ( در حالی که بقیه سرنشینان را به عقب هواپیما هل می دادند ) کشتند. سردسته هواپیماربایان مروان شحی که برای این عملیات به عنوان خلبان آموزش دیده بود، پس از کشته شدن خلبان و کمک خلبان، توانست کنترل پرواز را به دست گیرد. برخلاف تیم پرواز شماره ۱۱، تروریست های پرواز ۱۷۵ هنگام تسلط بر کابین خلبان، فرستنده هواپیما را خاموش نکردند؛ بنابراین، هواپیما در رادار مرکز نیویورک قابل مشاهده بود و انحراف هواپیما از مسیر تعیین شده را نشان می داد. چهار دقیقه بعد از شروع انحراف در ساعت ۸:۵۱، کارمندان مرکز کنترل ترافیک هوایی متوجه این موضوع شده و بلافاصله چندین تلاش ناموفق برای تماس با کابین خلبان هواپیمای ربوده شده انجام دادند، که دو بار نزدیک بود با هواپیماهای دیگر برخورد کند. در این میان، سه نفر از سرنشینان پرواز توانستند با اعضای خانواده و همکاران خود در زمین تماس بگیرند و اطلاعات مربوط به هواپیماربایان و همچنین تلفاتی که خدمه پرواز متحمل شده بودند را منتقل کنند.
پس از گذشت ۲۱ دقیقه از شروع هواپیماربایی، شحی به عنوان بخشی از حمله هماهنگ با پرواز شماره ۱۱ که در ساعت ۸:۴۶ به طبقات بالایی برج شمالی کوبیده شده بود، هواپیما را به نمای جنوبی برج جنوبی ( بین طبقات ۷۷ تا ۸۵ ) کوبید. به دلیل آن که پوشش رسانه ای فاجعه برج شمالی ۱۷ دقیقه قبل از برخورد پرواز ۱۷۵ آغاز شد، برخورد این پرواز در ساعت ۰۹:۰۳ تنها مورد از چهار حمله ای بود که به طور زنده در سراسر جهان پخش شد. خسارت وارد شده به برج جنوبی در اثر برخورد هواپیما و آتش سوزی متعاقب آن، باعث ریزش برج، ۵۵ دقیقه بعد در ساعت ۰۹:۵۸ شد و همه کسانی که هنوز داخل برج مانده بودند، کشته شدند. در طول تلاش های بازیابی در محل مرکز تجارت جهانی، کارگران بقایای برخی از قربانیان پرواز ۱۷۵ را کشف و شناسایی کردند، اما بقایای بسیاری از قربانیان هنوز شناسایی نشده است.





