پرواز شماره ۱۳۴۴ ایر ایندیا اکسپرس

دانشنامه عمومی

پرواز شماره ۱۳۴۴ ایر ایندیا اکسپرس ( اختصاری  IX1344 ) یک پرواز مسافری برنامه ریزی شده بین المللی از دبی به مقصد کالیکوت بود که توسط ایر ایندیا اکسپرس انجام می شد. این هواپیما در ۷ اوت ۲۰۲۰ و در پی چندین تلاش ناموفق برای فرود، از مسیر باند فرود خارج شد و در یک ژرف دره با عمق ۹٫۱–۱۰٫۷ - متر ( ۳۰–۳۵ - فوت ) * سقوط کرد و در نهایت به دو نیم تقسیم شد. ۱۸ نفر از ۱۹۰ نفری که سوار بر این هواپیما بودند، از جمله هر دو خلبان، در پی این حادثه کشته شدند و این حادثه، پس از حادثهٔ پرواز ۸۱۲ در منگلور با ۱۵۸ کشته در سال ۲۰۱۰، به دومین واقعهٔ هوایی مرگبار مربوط به شرکت ایر ایندیا اکسپرس تبدیل شد. [ ۲] [ ۳]
هواپیما درگیر در این حادثه، یک بوئینگ ۷۳۷–۸۰۰ با شناسه ثبت هواگرد VT - AXH، شماره سریال تولیدکننده ۳۶۳۲۳ و شماره خط ۲۱۰۸ بود. [ ۱] نخستین پرواز این هواپیما در ۱۵ نوامبر ۲۰۰۶ انجام شد. در زمان حادثه، بیش از ۱۳ سال از عمر این هواپیما گذشته بود. [ ۱] خدمهٔ پروازی این هواپیما شامل کاپیتان دیپاک واسانت ساته، که پیش از پیوستن به ایر ایندیا، خلبان آزمایشی نیروی هوایی هند بود، [ ۴] [ ۵] کاپیتان اکیلش کومار، کمک خلبان پرواز، و چهار مهماندار می شد. [ ۶] [ ۷]
هواپیمای این پرواز از خروجی E6 حرکت کرد و در ساعت ۱۴:۱۴ ( یوتی سی +۴:۰۰ ) روز ۷ اوت ۲۰۲۰ ( ۷ اوت ۲۰۲۰، ساعت ۱۰:۱۴ یوتی سی ) از باند ۳۰آر فرودگاه بین المللی دبی به پرواز درآمد و قرار بود در ساعت ۱۹:۴۰ آی اس تی ( ۷ اوت ۲۰۲۰، ساعت ۱۴:۱۰ یوتی سی ) به عنوان یک پرواز مهاجرت معکوس در فرودگاه بین المللی کالیکوت در کالیکوت، کرالا بر زمین بنشیند. مسافران این پرواز که در پی دنیاگیری کروناویروس در خارج از کشور هند گرفتار شده بودند، قرار بود در قالب مأموریت ونده برات به این کشور بازگردانده شوند. [ ۸]
این هواپیما موفق شد تا در زمان مقرر به فرودگاه برسد. باند مشخص شده برای فرود هواپیما، باند شمارهٔ ۲۸ بود، اما با توجه به وزش باد همراستا با جهت پرواز، فرود خود را لغو کرد و همزمان با انتظار برای کسب اجازهٔ فرود، چند بار بر فراز باند فرود گردش کرد و در نهایت اقدام به فرود بر روی باند شماره ۱۰ کرد. [ ۹] [ ۱۰] در پی بارش های موسمی و جاری شدن سیل در کرالا در زمان فرود هواپیما، شرایط نامساعد جوی باعث کاهش میدان دید به ۲٬۰۰۰ متر شده بود. باند فرود شماره ۲۸ اشغال بود و خلبان در اولین تلاش برای فرود موفق به مشاهدهٔ باند نشده و درخواست استفاده از باند شماره ۱۰ را کرده بود. در دومین تلاش برای فرود در باند شماره ۱۰، هواپیما در نزدیکی خزشراه C، که در حدود ۱٬۰۰۰ متر ( ۳٬۲۸۱ فوت ) با ابتدای این باند ۲۸۶۰ متری فاصله دارد، بر زمین نشست. [ ۱۱] [ ۱۲] تلاش برای متوقف کردن هواپیما پیش از پایان باند فرود ناموفق بود و این هواپیما پس از سقوط به عمق ۹٫۱–۱۰٫۷ متر ( ۳۰–۳۵ فوت ) * درهٔ انتهای باند، بر اثر برخورد به دو نیم تقسیم شد. [ ۹] [ ۱۳] پس از وقوع حادثه، هیچ آتش سوزی در محل گزارش نشد. [ ۱۴] این حادثه مشابه خروج پرواز ۸۱۲ ایر ایندیا اکسپرس از باند فرود بود که در ۲۲ مهٔ ۲۰۱۰ در فرودگاه بین المللی منگالور به وقوع پیوست و منجر به مرگ ۱۵۸ نفری شد که سوار بر هواپیما بودند. [ ۱۵]
عکس پرواز شماره ۱۳۴۴ ایر ایندیا اکسپرس
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس