پرواز شمارهٔ ۱۲۹ ایر چاینا ( CCA129/CA129 ) یک پرواز بین المللی برنامه ریزی شده بود که توسط هواپیمایی حامل پرچم کشور چین، ایر چاینا، از فرودگاه بین المللی پکن در چین به فرودگاه بین المللی گیمهی، در بوسان کره جنوبی پرواز می کرد. در ۱۵ آوریل ۲۰۰۲ میلادی، هواپیمای این مسیر، یک فروند بوئینگ ۷۶۷ بود که در نزدیکی بوسان به مانعی برخورد کرد و آتش گرفت که در نتیجهٔ آن ۱۲۹ تن از ۱۶۶ سرنشین آن کشته شدند.
هواپیما در ساعت ۰۸:۳۷ به وقت محلی ( ۰۰۳۷ ساعت هماهنگ جهانی ) فرودگاه را ترک کرده تا پرواز دو ساعتهٔ خود به سمت کُره را آغاز کند. پس از گذشت حدود دو ساعت از پرواز، هواپیما به نزدیکی فرودگاه بین المللی گیمهی می رسد در شرایطی که باران خفیفی در حال بارش بوده و هوا به شدت مه آلود است. واحد کنترل ترافیک هوایی، هواپیما را به سمت باند ۳۶ چپ هدایت نموده تا پس از انجام مانور سیرکلینگ، بر روی باند شمارهٔ ۱۸ راست ( همان باند شمارهٔ ۳۶ چپ اما در جهت مخالف ) فرود آید.
هواپیما به نزدیکی باند شمارهٔ ۳۶ چپ رسیده و مانور را جهت فرود بر روی جهت مخالف باند آغاز می نماید. ناگهان هواپیما با سرعت با مانعی برخورد کرده و دچار آتش سوزی می گردد. به سرعت نیروهای جستجو و نجات به محل اعزام می شوند. تیم های آتش نشانی با تلاش فراوان آتش را مهار می کنند و پس از پیدا کردن سرنشینان، آن ها را بیرون می کشند. تعدادی از مسافران از جمله کاپیتان زنده یافت می شوند. پس از کمی جستجو جعبه های سیاه هواپیما پیدا می شوند. در این سانحه ۱۲۹ سرنشین هواپیما کشته شده و تنها ۳۷ تن از سرنشینان زنده می مانند.
هواپیما یک فروند بوئینگ ۷۶۷ بود که تحت شمارهٔ B - 2552 در چین ثبت شده بود و در سال ۱۹۸۵ میلادی به ایر چاینا تحویل داده شده بود. شمارهٔ سریال بوئینگ آن ۲۳۳۰۸ و شمارهٔ لاین آن ۱۲۷ بود. این هواپیما بیش از ۴۰٫۰۰۰ ساعت پرواز کرده بود و حدود ۱۴٫۵۰۰ پرواز انجام داده بود. [ ۱]
از میان ۱۵۵ مسافر این پرواز، ۱۳۵ تن اهل کره جنوبی، ۱۹ تن اهل چین، و یک نفر اهل ازبکستان بود. [ ۲]
با بررسی جعبه های سیاه بازرسان متوجه می شوند که در هنگام رسیدن هواپیما به باند، کمک خلبان سیستم خلبان خودکار را غیرفعال نموده و آغاز به پرواز به صورت دستی کرده است. کمک خلبان در هنگام آغاز مانور فاصلهٔ مناسب از باند را رعایت نکرده، به طوری که در هنگام انجام مانور تنها یک مایل با باند فاصله داشته که این فاصله برای آن هواپیما بسیار کم بوده و در هنگام گردش نهایی به سمت باند ۱۸ چپ، هواپیما از منطقهٔ ایمن و تعریف شده برای انجام مانور خارج می شود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهواپیما در ساعت ۰۸:۳۷ به وقت محلی ( ۰۰۳۷ ساعت هماهنگ جهانی ) فرودگاه را ترک کرده تا پرواز دو ساعتهٔ خود به سمت کُره را آغاز کند. پس از گذشت حدود دو ساعت از پرواز، هواپیما به نزدیکی فرودگاه بین المللی گیمهی می رسد در شرایطی که باران خفیفی در حال بارش بوده و هوا به شدت مه آلود است. واحد کنترل ترافیک هوایی، هواپیما را به سمت باند ۳۶ چپ هدایت نموده تا پس از انجام مانور سیرکلینگ، بر روی باند شمارهٔ ۱۸ راست ( همان باند شمارهٔ ۳۶ چپ اما در جهت مخالف ) فرود آید.
هواپیما به نزدیکی باند شمارهٔ ۳۶ چپ رسیده و مانور را جهت فرود بر روی جهت مخالف باند آغاز می نماید. ناگهان هواپیما با سرعت با مانعی برخورد کرده و دچار آتش سوزی می گردد. به سرعت نیروهای جستجو و نجات به محل اعزام می شوند. تیم های آتش نشانی با تلاش فراوان آتش را مهار می کنند و پس از پیدا کردن سرنشینان، آن ها را بیرون می کشند. تعدادی از مسافران از جمله کاپیتان زنده یافت می شوند. پس از کمی جستجو جعبه های سیاه هواپیما پیدا می شوند. در این سانحه ۱۲۹ سرنشین هواپیما کشته شده و تنها ۳۷ تن از سرنشینان زنده می مانند.
هواپیما یک فروند بوئینگ ۷۶۷ بود که تحت شمارهٔ B - 2552 در چین ثبت شده بود و در سال ۱۹۸۵ میلادی به ایر چاینا تحویل داده شده بود. شمارهٔ سریال بوئینگ آن ۲۳۳۰۸ و شمارهٔ لاین آن ۱۲۷ بود. این هواپیما بیش از ۴۰٫۰۰۰ ساعت پرواز کرده بود و حدود ۱۴٫۵۰۰ پرواز انجام داده بود. [ ۱]
از میان ۱۵۵ مسافر این پرواز، ۱۳۵ تن اهل کره جنوبی، ۱۹ تن اهل چین، و یک نفر اهل ازبکستان بود. [ ۲]
با بررسی جعبه های سیاه بازرسان متوجه می شوند که در هنگام رسیدن هواپیما به باند، کمک خلبان سیستم خلبان خودکار را غیرفعال نموده و آغاز به پرواز به صورت دستی کرده است. کمک خلبان در هنگام آغاز مانور فاصلهٔ مناسب از باند را رعایت نکرده، به طوری که در هنگام انجام مانور تنها یک مایل با باند فاصله داشته که این فاصله برای آن هواپیما بسیار کم بوده و در هنگام گردش نهایی به سمت باند ۱۸ چپ، هواپیما از منطقهٔ ایمن و تعریف شده برای انجام مانور خارج می شود.