پره توربین

دانشنامه عمومی

پره توربین یا تیغه توربین، جزء جداگانه ای است که بخش مهمی از یک توربین گازی یا توربین بخار را تشکیل می دهد. این تیغه ها وظیفه استخراج انرژی در دما و فشار بالا را دارند که توسط احتراق تولید می شود. پره های توربین بیشتر جزء محدود کننده توربین های گازی هستند. [ ۱] برای کار کردن در این محیط دشوار، پره های توربین بیشتر از مواد خاص مانند سوپرآلیاژها ساخته می شوند و بسیاری از روش های مختلف خنک کننده به کار می رود که می توان آن ها را به عنوان سرمایش داخلی و خارجی[ ۲] [ ۳] [ ۴] و پوشش های حرارتی طبقه بندی کرد. خستگی تیغه عامل اصلی خرابی توربین های بخار و توربین های گازی است. خستگی، ناشی از تنش به وجود آمده از لرزش و صوت در محیط کاری توربین است. برای محافظت از تیغه ها در برابر این فشارهای بالا، از وسایل کاهش دهنده اصطکاک استفاده می شود. [ ۵]
پره های توربین بادی و توربین آبی برای کار در شرایط مختلف طراحی شده اند که به طور معمول سرعت و چرخش کمتری دارند.
در موتور توربین گازی، یک محور وجود دارد که بیشتر پره های توربین به آن وصل می شوند. آن بخش توربین از طریق محور ( یا "شفت" ) دیگری به یک کمپرسور وصل می شود و آن بخش کمپرسور می تواند نیروی محوری یا گریز از مرکز را تحمل کند. هوا از طریق کمپرسور فشرده می شود و فشار و دما را بالا می برد. سپس دمای احتراق با سوختن مواد داخل محفظه احتراق، که بین کمپرسور و توربین قرار دارد، افزایش می یابد. گازهای خروجی با دمای بالا و فشار بالا از توربین عبور می کنند. توربین انرژی را از این جریان استخراج می کند، فشار و دمای هوا را پایین می آورد و انرژی جنبشی را به کمپرسور در امتداد محور مرکزی منتقل می کند. این فرایند بسیار شبیه به نحوه کار یک کمپرسور محوری به صورت معکوس، است.
بخش های مختلف توربین در انواع مختلف موتور متفاوت است، معمولاً موتورها با تعدادد دور بالا بیشترین بخش توربین را تشکیل می دهند. تعداد بخش های توربین می تواند در چگونگی طراحی پره های توربین مؤثر باشد. بسیاری از موتورهای توربین گازی طرح های دوقلو هستند، به این معنی که یک محور با فشار بالا و یک محور با فشار کم وجود دارد. سایر توربین های گازی از سه محور استفاده می کنند، یک محور فشار متوسط بین محور فشار قوی و کم فشار اضافه می شود. توربین فشار قوی در معرض بالاترین دما و بیشترین فشار هوا قرار دارد و توربین کم فشار در معرض هوای سردتر و فشار کمتر قرار می گیرد. تفاوت شرایط منجر به طراحی تیغه های توربین فشار بالا و کم فشار می شود که در انتخاب مواد و سرمایش تفاوت های چشمگیری دارند، حتی اگر اصول آیرودینامیکی و ترمودینامیکی یکسان باشند. در توربین های گازی و بخار، تیغه ها با درجه حرارت بالا، فشارها و لرزش های زیاد روبرو هستند. پره های توربین بخار از اجزای مهم نیروگاه ها هستند که حرکت بخار با فشار و دمای بالا را که فشار موجود را به حرکت دوار محور توربین، تبدیل می کنند.
عکس پره توربینعکس پره توربینعکس پره توربینعکس پره توربینعکس پره توربینعکس پره توربین
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس