پِرِه، اوگوسْت (۱۸۷۴ـ۱۹۵۴)(Perret, Auguste)
معمار فرانسوی، زادۀ بروکسل. در کاربرد بتون مسلح پیش گام بود. به سبب استفاده از قاب هایی از بتون نمایان (اکسپُوْز) در ساختمان هایش شهرت یافت؛ کلیسای نوتردام دو رَنسی (۱۹۲۲ـ۱۹۲۳) کامل ترین کار اوست. ازجمله کارهایش عبارت اند از طراحی کازینوی سن مالو؛ تئاتر شانزه لیزه، پاریس (۱۹۱۱ـ۱۹۱۴)؛ موزۀ آثار عمومی و مدرسۀ ملی موسیقی، هر دو در پاریس؛ فرودگاه مارینیان (۱۹۴۷)؛ بازسازی در لوهاور پس از جنگ، ازجمله هتل دو ویل و کلیسای سنت جوزف (۱۹۶۰). اندیشه های پره دربارۀ استانداردسازی قطعات ساختمانی، بعدها در لوکوربوزیه تأثیر گذاشت.
معمار فرانسوی، زادۀ بروکسل. در کاربرد بتون مسلح پیش گام بود. به سبب استفاده از قاب هایی از بتون نمایان (اکسپُوْز) در ساختمان هایش شهرت یافت؛ کلیسای نوتردام دو رَنسی (۱۹۲۲ـ۱۹۲۳) کامل ترین کار اوست. ازجمله کارهایش عبارت اند از طراحی کازینوی سن مالو؛ تئاتر شانزه لیزه، پاریس (۱۹۱۱ـ۱۹۱۴)؛ موزۀ آثار عمومی و مدرسۀ ملی موسیقی، هر دو در پاریس؛ فرودگاه مارینیان (۱۹۴۷)؛ بازسازی در لوهاور پس از جنگ، ازجمله هتل دو ویل و کلیسای سنت جوزف (۱۹۶۰). اندیشه های پره دربارۀ استانداردسازی قطعات ساختمانی، بعدها در لوکوربوزیه تأثیر گذاشت.
wikijoo: پره،_اوگوست_(۱۸۷۴ـ۱۹۵۴)